Babynest og krybbedød

Perlemoren

Flørter med forumet
Jeg leste inne på Lub.no sine sider at de ikke anbefaler babynest til nyfødte grunnet manglende forskning på dette feltet. Jeg brukte det til førstemann og tenkte til denne babyen også. Den ene madrassen jeg elsket med førstemann er en sleepyhead, han sov godt om natten i den i sengen. Men så tenker jeg den er jo ganske tett inntil ansiktet, enn hvis baby snur seg mot "veggen/kanten" og ikke får puste? Skal jeg IKKE bruke sleepyheaden liksom? Tanken streifet meg egentlig ikke m førstemann. Mest urolig for natten, om dagen tenkte jeg et hjemmelaget babynest som er litt løsere + pluss da følger jeg jo mer med..

Som de sier, det finnes ikke forskning på feltet.. Mao har man vel heller ingen indikasjon på at det øker faren for krybbedød? Det er jo forskjell på å anbefale og fraråde..
Sånn ut over det så tenker jeg at bamser, kosekluter, gulpekluter osv da må være like skadelig.. Og at et babynest må være bedre enn løse gjenstander og forsøk på å "krympe" senga med pledd osv. Mine tanker, ialelfall. VI har kjøpt nest og kommer til å bruke det! :)

Leste dette selv og tenker det er viktig på være litt obs på dette. Babynest er relativt nytt. Jeg kommer til å benytte meg av min babynest på dagtid, ikke i sengen og ikke om natten, nettopp pga denne artikkelen.

Jeg kommer til å bruke babynest om dagen når jeg ser henne og er tilstede, ikke om natten.
Kommer heller ikke til å ha sånn sengekant i sprinkelsengen, bare dyne.

Ville ikke tatt sjansen og brukt nestet på natten, da det blir litt for tett for barnet og når barnet ikke er under oppsyn slik som på dagen.

Vi kommer til å bruke babynest. Mest på dagtid, men antagelig også hvis lille skal sove i sengen vår. I krybben kommer vi ikke til å bruke det.
Jeg tenker at man behøver ikke bli helt hysterisk heller. Kjenner en som ikke ville at ungen skulle sove med dyne fordi den kunne bli kvalt. Skal man tenke sånn om alle potensielle farer skjønner jeg ikke at folk tør å ta øynene bort fra babyen/barnet noensinne :rolleyes:

Har 2 babynest; ett mindre ett som skal brukes i krybba på dagtid, og ett større til sprinkelsenga. I alle fall så lenge ungen er så immobil som de er i starten; når hun begynner å rulle rundt får vi heller revurdere det.

Selv synes jeg disse sengekantene og "forhengene" ser mer klaustrofobiske ut. Det må jo bli tett i senga når alt skal skalkes igjen på den måten?

Jeg kommer ikke til å bruke nest på natta, kun på dagtid i sofaen osv. Hun skal sove i Chicco next2me med lett dyne eller sånn sovepose med stropp som ikke kan skli over hodet (spørs litt hvor urolig hun sover)..

Har 2 babynest; ett mindre ett som skal brukes i krybba på dagtid, og ett større til sprinkelsenga. I alle fall så lenge ungen er så immobil som de er i starten; når hun begynner å rulle rundt får vi heller revurdere det.

Selv synes jeg disse sengekantene og "forhengene" ser mer klaustrofobiske ut. Det må jo bli tett i senga når alt skal skalkes igjen på den måten?
Jeg er enig i at de sengekanten virker tettende.
Vi bestemte oss tidlig for at vi ikke skal ha en slik da vi leste at det ikke er å anbefale.

Tenker at en dyne i sengen er mer enn nok.

Med første brukte vi babynest kun på dagtid; men samsov, husker jeg var mer redd for at han skulle havne under dynen min enn noe annet..

Back
Topp