Babynest frarådes -krybbedød

Finner ikke att det frarådes?

Glem d, fant d;)

"Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det finnes ingen studier av bruk av babynest og eventuell risiko for krybbedød. På bakgrunn av kunnskap om hva som kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, anbefales ikke bruk av babynest. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød."

Blir anbefalt å ikke bruke babynest pga føre-var-prinsippet. Det er med andre ord ingen spesiell grunn for å ikke bruke det, de bare anbefaler det fordi de ikke vet nok om det.

Vi passet på at babyen ikke lå med ansiktet inntil kantet på nestet og at babyen ikke får dynen over seg. Det samme problemet kan oppstå hos de som har tykke sengekanter på sprinkelsenga si, så tenker at med sunn fornuft så går det helt fint.

Jeg tror det er farligere med dyna som de kan dra over ansikte jeg!
Jeg blir å bruke det på dagtid, og sengeslange i senga :)

Alt er jo farlig nå til dags.. Kan ikke høre på alle anbefalingene for hva man skal gjøre, da må jo lille ha konstant overvåkning da.. Foreldrene kan ikke sove samtidig.

Vi har valgt å hverken bruke Babynest eller sengekant, vi ønsker å være føre var...
Slik gjorde vi det sist. :) Denne gangen har vi kjøpt babynest i håp om at baby vil sove litt der på dagtid slik at jeg kan få gjort litt i huset. Han skal ikke sove der på natta eller uten at jeg er tilstede. :)

Brukte babynest som jeg sydde selv. Den har ikke like høye kanter som de jeg har sett bilder av på nett. Men han lå alltid midt i, han hadde aldri ansiktet helt i kanten eller snudde seg oppi. Når han starta med å snu seg fjernet vi babynestet. Veldig kjekt å bruke på dagtid ja :)

Alt er jo farlig nå til dags.. Kan ikke høre på alle anbefalingene for hva man skal gjøre, da må jo lille ha konstant overvåkning da.. Foreldrene kan ikke sove samtidig.
Jeg er enig i at det ikke er vits i å "passe opp for ALT" når det kommer til ting som ernærings og treningsråd men ikke når det kommer til dette. Det er hysteri med spise mel og sukker eller ikke osv. Men når det er snakk om livet til barnet mitt så er jeg heller for hysterisk (fremtidig helikopter mamma hallo ;)). Tenker at man på dette området heller bør være føre var, og heller slacke på resten. Men det er meg da skjønner om andre kanskje føler seg tryggere (førstegangs) Litt skuffet egentlig fordi jeg synes de babynestene virket som en utrolig god ide. Mulig jeg blir å bruke det på dagtid da som noen her foreslo :)

Dyne er minst like farlig. Hadde til første og selv om jeg hadde lest dette. Fjernet det da hun begynte å snu seg i senga, men i starten så sov hun myyye bedre med enn uten.
Brukte også sengekant i starten da hun begynte å reise seg, for om den ikke var der hadde hun slått hodet kraftig i sprinklene, og min vurdering av det var at det faktisk kan være mer farlig.

Her skal lillebror også få eget nest. Han må ligge i senga vår den første tiden, og da føler jeg det tryggere i et nest enn helt inntil meg :)

Så jeg tenker det er en vurderingssak man får ta selv, for ALT kan faktisk være farlig;)

Jeg er enig i at det ikke er vits i å "passe opp for ALT" når det kommer til ting som ernærings og treningsråd men ikke når det kommer til dette. Det er hysteri med spise mel og sukker eller ikke osv. Men når det er snakk om livet til barnet mitt så er jeg heller for hysterisk (fremtidig helikopter mamma hallo ;)). Tenker at man på dette området heller bør være føre var, og heller slacke på resten. Men det er meg da skjønner om andre kanskje føler seg tryggere (førstegangs) Litt skuffet egentlig fordi jeg synes de babynestene virket som en utrolig god ide. Mulig jeg blir å bruke det på dagtid da som noen her foreslo :)
Jeg er i utgangspunktet overhysterisk jeg også, men hvordan tenker du at barnet skal sove da? Ikke skal de ha babynest eller sprinkelbeskyttelse - samtidig som sprinklene i seg selv er kjempefarlig. Barnet kan ikke ha dyne eller pledd, det skal ikke være for kaldt på rommet, ei heller for varmt. De skal helst ikke ha noe som helst oppi senga, ikke engang madrass. Samsoving er farlig, soving alene er farlig, og du må for guds skyld ikke ha overvåkingskamera på rommet, for da er du garantert å bli hacket..
Så det tryggeste da må jo være at en av foreldrene sitter ved sprinkelsenga og passer på så lenge barnet sover.

Hva er så ditt forslag til trygg soving, som er 100% sikker for å motvirke krybbedød?
Tro meg, jeg er livredd det skal skje, men jeg kan ikke legge bebis på gulvet heller.. Så hva gjør jeg?

Jeg spurte rett ut på nyfødtintensiven på sykehuset, hva de mente om dette. De legger tross alt de små i reder. Og de anbefalte oss å fortsette når vi kom hjem også. Den største statistikken på krybbedød går på soving på magen, om de ikke kan snu seg. Og overraskende nok så er ikke grunnen kvelning, men pågrunn av liggemåten, og presset på kroppen.

Jeg er i utgangspunktet overhysterisk jeg også, men hvordan tenker du at barnet skal sove da? Ikke skal de ha babynest eller sprinkelbeskyttelse - samtidig som sprinklene i seg selv er kjempefarlig. Barnet kan ikke ha dyne eller pledd, det skal ikke være for kaldt på rommet, ei heller for varmt. De skal helst ikke ha noe som helst oppi senga, ikke engang madrass. Samsoving er farlig, soving alene er farlig, og du må for guds skyld ikke ha overvåkingskamera på rommet, for da er du garantert å bli hacket..
Så det tryggeste da må jo være at en av foreldrene sitter ved sprinkelsenga og passer på så lenge barnet sover.

Hva er så ditt forslag til trygg soving, som er 100% sikker for å motvirke krybbedød?
Tro meg, jeg er livredd det skal skje, men jeg kan ikke legge bebis på gulvet heller.. Så hva gjør jeg?

Oioioi du. Aldri sagt at jeg har noe forslag til å 100% motvirke krybbedød - og det vet du nok at jeg ikke har ettersom det ikke finnes. Fagmiljøene vet jo ikke engang hva de ulike tilfellene av krybbedød skyldes.

Alt jeg sa er at det for MEG personlig da blir å avstå fra det når barnet er alene, uten å på noen måte insinuere at noe annet er feil heller tvert imot. Det jeg synes er vesentlig her er at hver mor har all infoen hun trenger for å selv vurdere og fakta er at folk har god erfaring med det men OGSÅ som sitert over: at de ikke vet om ikke nest forhøyer risikoen. Og denne siste biten av fakta er noe jeg ikke har sett blitt skrevet noe om i de 6 mnd jeg har vært på dette forum og i alle artikkler jeg for øvrig har lest. Så jeg ble jo litt sjokkert av det som sto der og tenker at infoen må spres og at det må jo være i orden å også velge det bort uten å få noe større reaksjoner på det.
Litt som med den nesespray posten; noen sprayer anbefales ikke gravide fordi de teoretisk kan skade fosteret - akkurat som nest ikke anbefales av LUB fordi de generelt ser at det er minst mulig i barnets sovemiljø. I både nest tilfellet og nesespray tilfellet gjøres anbefalingen uten at de kan vise til at de faktisk er skadelig (gjennom studier). Nå avstår riktignok langt flere i nesespraytilfellet enn nest tilfellet (baser på de poster jeg har sett på forumet i min tid her), men begge har rett til å ta et informert valg.

Jeg har vugge i stua, Og i senga blir det hverken brukt sengekant eller noe nest. Men vurderer å ha et alikavel, bare så det går an å legge fra seg babyen i sofaen i ny og ne uten å oppdage at an ligger på gulvet noen minutter etterpå..

Jeg tror det er farligere med dyna som de kan dra over ansikte jeg!
Jeg blir å bruke det på dagtid, og sengeslange i senga :)

Det er helt sant! Jeg vet om to babyer som har mistet livet i krybbedød stadfestet pga dyne. Aldri har mine barn hatt eller får det før de er året. En god ullpysj og teppe/r med "hull i" holder lenge! Ingen babyer har dødd av forfrysninger uten dyne på rommet sitt;-)

Det er helt sant! Jeg vet om to babyer som har mistet livet i krybbedød stadfestet pga dyne. Aldri har mine barn hatt eller får det før de er året. En god ullpysj og teppe/r med "hull i" holder lenge! Ingen babyer har dødd av forfrysninger uten dyne på rommet sitt;-)
Oi.

På jobb anbefaler vi jo soveposer og evt lett teppe nettopp pga dette. Men har aldri hørt historier om at det faktisk gikk galt :(

Bør jo ikke bruke vogn heller da ;) babyen kan jo gjør samme som i et nest oppi der i teorien ;) å de er jo gjerne enda mer pakka inni der enn i et nest.

Jeg TROR at de fleste foreldre passer på alt som kan være farlig. Å unngår at deres barn ligger slik at de kan bli kvelt el. Å jeg tror ikke at foreldre som har mistet barn i krybbedød har gjort noe "galt", de har vært maks uheldig! Det hadde ikke blitt kalt krybbedød vis de hadde dødd av kvelning el. Da hadde det vært en grunn til at babyen døde. Krybbedød er jo en uforklarlig spe og småbarns død.

Alle er jo livredde for dette! Jeg har venner som har mistet i krybbedød i mors liv. De fant ikke noe galt med verken babyen eller morkake/livmor. Så ingen grunn til det skulle skjedd. Å det er jo den tryggeste plassen babyen bor.

Bør jo ikke bruke vogn heller da ;) babyen kan jo gjør samme som i et nest oppi der i teorien ;) å de er jo gjerne enda mer pakka inni der enn i et nest.

Jeg TROR at de fleste foreldre passer på alt som kan være farlig. Å unngår at deres barn ligger slik at de kan bli kvelt el. Å jeg tror ikke at foreldre som har mistet barn i krybbedød har gjort noe "galt", de har vært maks uheldig! Det hadde ikke blitt kalt krybbedød vis de hadde dødd av kvelning el. Da hadde det vært en grunn til at babyen døde. Krybbedød er jo en uforklarlig spe og småbarns død.

Alle er jo livredde for dette! Jeg har venner som har mistet i krybbedød i mors liv. De fant ikke noe galt med verken babyen eller morkake/livmor. Så ingen grunn til det skulle skjedd. Å det er jo den tryggeste plassen babyen bor.

Det heter og legges under statistikk for krybbedød, selvom dyne, sengekant etc har gitt kvelning, og i en vogn er jo bagen i hardt underlag så det kan ikke sammenlignes. Det er forskjell på å ha nesa mot en hard vegg og inni et mykt tekstil.
Uansett, de aller fleste babyer vil klare sparke bort dynen eller snu hodet opp fra dyna for å få bedre tilgang på oksygen om de er havnet med ansiktet oppå/neddi dyna, men noen ganger gjør de ikke det pga dyp søvn, infeksjon etc (dette er den uforklarlige delen), og derfor går det under krybbedød, selvom dyna var hovedgrunnen. Hadde ikke dyna vært der ville ikke babyen blitt kvalt. Så greit å unngå alt som ikke er nødvendig å ha oppi senga ;-) Sjansen er liten, men når du har opplevd det blant bekjente/ i barselgruppe, så dropper du det lett..

Krybbedød kan til og med forekomme i voksen alder- leste om et tilfelle. Må si jeg har absolutt aldri hele mitt liv som mamma, og jeg har tre unger - aldri blitt ikke anbefalt dyne til de små. Jeg har alltid hatt dyne til mine barn, og samsovet med minstemann fra nyfødt. Idag er det faktisk farlig å leve. Det eneste jeg har gjort, er faktisk å byttet ut sprinkel senga etter at pjokken begynte å sprelle noe helt vanvittig og han er helt ekstrem i forhold til sine søstre. Han dro ned sprinkelsengbeskytteren og satt seg fast. Kjøpte en simpel reiseseng, som han elsker - og som han kan sprelle som bare det uten å sette seg fast eller tenke på sengekantbeskytteren. Jeg for min egen del kan ikke være for overhysterisk. Det bare tærer på min egen psyke.

Krybbedød kan til og med forekomme i voksen alder- leste om et tilfelle. Må si jeg har absolutt aldri hele mitt liv som mamma, og jeg har tre unger - aldri blitt ikke anbefalt dyne til de små. Jeg har alltid hatt dyne til mine barn, og samsovet med minstemann fra nyfødt. Idag er det faktisk farlig å leve. Det eneste jeg har gjort, er faktisk å byttet ut sprinkel senga etter at pjokken begynte å sprelle noe helt vanvittig og han er helt ekstrem i forhold til sine søstre. Han dro ned sprinkelsengbeskytteren og satt seg fast. Kjøpte en simpel reiseseng, som han elsker - og som han kan sprelle som bare det uten å sette seg fast eller tenke på sengekantbeskytteren. Jeg for min egen del kan ikke være for overhysterisk. Det bare tærer på min egen psyke.

Reiseseng er jo faktisk ganske genial iogmed at det ikke er harde sprinkel så du trenger ikke tenke på at barnet skal dunke seg/slå seg/vri beina fast i :)

Back
Topp