Babynest. Farlig det også nå?

Prinsessemamma09

Elsker forumet
Leste en artikkel på tv2.no for litt siden. Der frarådes det å bruke babynest også. Sengekant vært oppe til diskusjon her tidligere.
De anbefaler å kun ha, til nøøøøød en bitteliten kosebamse oppi senga sammen med dynen. Ikke noe annet.
Er det mange her inne som kommer til å følge disse rådene?

Selv har jeg lagt på sengekant på både vuggen og sprinkelsengen, og har babynest. Men hvis alle eksperter fraråder bruken av dette blir jeg jo litt i tvil..... Eller er alt dette overhysterisk.?

Jeg har sydd babynest, og kommer til å bruke det.

Såvidt jeg skjønte fra den artikkelen for lenge siden, som handlet om både sengekant og babynest, var det kvelningsfare om babyen ble liggende inntil som var problemet. Til å begynne med blir babyen liggende på rygg sånn som vi legger henne ned, så tenker at vi heller får følge med når hun begynner å røre seg mer, hvordan hun da legger seg.

*sniker*

Jeg mener dette er hysterisk. Alle barn i vår omgangskrets har ligget med sengekant i sprinkelsengen/vuggen, og de som er født de siste årene etter at babynest ble populært har brukt dette det første halvåret. Og alle lever i beste velgående :)

Men jeg kan jo ikke utelukke at krybbedød med bakgrunn i bruk av enten sprinkelbeskytter eller babynest kan ha skjedd, men hyppigheten av krybbedød var også tilstede før bruken av disse oppstod. Og dynen er jo "like farlig" med hensyn til faren for å få det over ansiktet med tanke på kveling etc etc.

Ting kan skje. Mye kan være farlig. Jeg tenker at jeg ikke kommer til å legge min baby fra meg og gå fra henne i flere timer!
Datteren min er helt besatt av å ha noe i ansiktet sitt. Inni magen var det navlestrengen og inntil morkaken (på alle ultralyder) og da hun ut insisterte hun på å dra tepper opp og snu seg på siden inn i sengekanten. Babyen nå ligger på akkurat samme måte i magen, så jeg antar at hun kan bli lik... Kommer til å bruke sengekant denne gangen og, men bruker helseteppe til å begynne med som hun kan dra opp i ansiktet og fremdeles puste gjennom.

Forholder meg ikke særlig mye til disse rådene. Vugga vår er av tre, så i den bruker vi ikke sengekant. Babynest hadde vi ikke sist, men skal ha denne gangen. Vet ikke om det kommer til å bli brukt om natta, det får jeg egentlig se an. Har ammemadrass fra sist, da vi drev med samsoving, det praktiske med den var at det ikke lakk gjennom og at den kunne vaskes på 60 grader (ble en del lekasje, både av det ene og det andre slaget :P ). Hadde flere bamser i vugga, men de var i fotenden. Sengekant hadde vi i sprinkelsenga, den bar knytta godt fast på toppen, og siden var dytta ned mellom madrass og sprinkler. Syns det ble lunere, samt at jentungen ikke sparka sånn i kantene i søvne. Nå har hun masse bamser i senga, aldri vært noe problem :)

Jeg er også litt av den oppfatning at det er litt hysteri. I starten driver ikke baby å ruller såpass inn i kanten at det vil være en reell fare, og man merker det jo fort hvilke vaner babyen får søvnmessig. Synes både dyne og tepper utgjør større fare, så det prøver jeg så godt jeg kan å få festa fast i fotenden så den ikke blir sparka oppover og over ansiktet.

*sniker*

Jeg mener dette er hysterisk. Alle barn i vår omgangskrets har ligget med sengekant i sprinkelsengen/vuggen, og de som er født de siste årene etter at babynest ble populært har brukt dette det første halvåret. Og alle lever i beste velgående :)

Men jeg kan jo ikke utelukke at krybbedød med bakgrunn i bruk av enten sprinkelbeskytter eller babynest kan ha skjedd, men hyppigheten av krybbedød var også tilstede før bruken av disse oppstod. Og dynen er jo "like farlig" med hensyn til faren for å få det over ansiktet med tanke på kveling etc etc.
Er egentlig sååååå enig. Syns det begynner å bli litt vel drøyt hysterisk. Dynen vil no jeg si er værstingen her, hvis man kan få kalle noen av tingene det...
Mulig vi dropper å la lille sove i nestet på natta, får se hva slags person som kommer ut og hvilke behov han har :)

Må innrømme at det er litt hysteri. For krybbedød betyr jo at de ikke hvet årsaken til hendelsen.

Årsakene som norsk helse informerer det slikt

e2f658cd6fdc2cc0cdab8da4e2a2424c

Vi brukte både sengekant, rede og dyne til vår nå 8mnd fra vi kom hjem fra sykehuset. Slutet med rede når han vokste ut av det. Vi bruker en sprinkelseng som kan brukes opp til tre/fire år, så om vi ikke hadde brukt rede ville jo ungen ha forsvunnet i den store sengen... Blir å bruke disse tingene til eventuelt nummer to om det skulle komme en til. De ligger jo på samme rom i starten uansett..

Rådene er som følger. ..

8d38474339dd1fdac5cbd42b5ae41acc

Jeg kommer til å fryse i hjel med 18 varmegrader så jeg må sove med klær de neste mnd........

Hihi, alt for de små vet de ;) Vi er heldigvis vant til å ha det kjølig på rommene.

Nei, alt dette med sengekant, nest osv er hysteri i mine øyne. Men så klart, folk må få gjøre som de vil. Kommer til å våkne av hver minste lille lyd fremover uansett, så skal nok passe på lille ❤️;)

Vi brukte både sengekant, rede og dyne til vår nå 8mnd fra vi kom hjem fra sykehuset. Slutet med rede når han vokste ut av det. Vi bruker en sprinkelseng som kan brukes opp til tre/fire år, så om vi ikke hadde brukt rede ville jo ungen ha forsvunnet i den store sengen... Blir å bruke disse tingene til eventuelt nummer to om det skulle komme en til. De ligger jo på samme rom i starten uansett..

Ja, ikke sant.
Jeg har jo hørt om flere helsesøstre og barnepleiere/jordmødre som er veldig FOR bruken av babynest. De syns det var på tide at noe slikt ble oppfunnet.

Ja, og jeg våkner av vær minste lyd fremdeles og han ligger ikke på samme rom som oss lenger en gang.....

Må innrømme at det er litt hysteri. For krybbedød betyr jo at de ikke hvet årsaken til hendelsen.

Årsakene som norsk helse informerer det slikt

e2f658cd6fdc2cc0cdab8da4e2a2424c

Mors alder unna 20 ja.. Skikkelig "relevant"..

Hihi, alt for de små vet de ;) Vi er heldigvis vant til å ha det kjølig på rommene.

Nei, alt dette med sengekant, nest osv er hysteri i mine øyne. Men så klart, folk må få gjøre som de vil. Kommer til å våkne av hver minste lille lyd fremover uansett, så skal nok passe på lille ❤️;)

Gubben sa at den på 18 grader skulle vi følge XD men jeg skjønner det, han dør jo i varmen jeg liker å sove i;)

og arver poden samme varmeproduksjon som faren har tror jeg kommer til å miste all vetorett til varme vinterkvelder;)

Men vi er enig at vi prøver å gjøre alt for poden uten å gå over til å bli hysteriske foreldre.

Mors alder unna 20 ja.. Skikkelig "relevant"..

Som vent krybbedød (Sudden Infant Death Syndrome, SIDS) er en hendelse som er uforklarlige og de har ikke funnet mange sammenhenger! Så de må ta det de kan finne ser det ut som!

Rådene er som følger. ..

8d38474339dd1fdac5cbd42b5ae41acc

Jeg kommer til å fryse i hjel med 18 varmegrader så jeg må sove med klær de neste mnd........

Vi kommer til å ha problemer med at det er for varmt ;P hadde jeg fått velge hadde jeg sovet ute :)

Det her er hysterisk! Så mange barn som har sovet den første tiden i babynest, uten problemer! Men det er jo alltid greit å være oppmerksom på at babyen kan bli liggende med ansiktet mot kanten uten å få flyttet seg!

Back
Topp