Babynavn og etternavn

Stavangerdame

Flørter med forumet
Hvilke navn har dere valgt? Vi har vært innom Oliver, Markus, Sverre og Sebastian. Men jeg er halvt amerikansk og vi føler det er best å ha et navn vi kan si på begge språk. Har begynt å lande på Sebastian nå da. Synes det er fint.

Men skal vi kanskje ha to navn? Og hva med etternavn? Skal dere bruke begge eller bare hans? Han har to barn fra før, men dette er min første. Hans tidligere barn har selvsagt hans etternavn. Er det mye med 4 navn isåfall?

Tror det blir en kombo med mitt og samboers etternavn.
Jeg syns 4 navn er for mye. Det har min førstefødte. Han har en del av etternavnet til far som mellomnavn, og mitt navn til etternavn, i tillegg til 2 fornavn, og helt ærlig så syns jeg det er alt for langt, så nyeste tilskudd får et fornavn, og så blir det bindestrek mellom etternavn.
Samboer har et veldig vanlig navn, så ellers hadde vi antageligvis gått for mitt som er mindre vanlig, men dessverre så har vi mistet flere nære familiemedlemmer på hans side nylig, og det føles viktig å inkludere det navnet.
Vi har lekt litt med tanken å kombinere etternavnene våre i ett, men dessverre blir det litt rart. :laughing002

Tror vi har landet på navnet Tobias❤️ Men hvis ikke så er det fortsatt tid til å endre det.
Med førstefødte så hadde vi en lang diskusjon om hvem sitt etternavn skulle i hvilken rekkefølge osv :hilarious: Jeg har bestemt kontakt med familien og det mest sjeldne etternavnet (bare 13 stk i verden som heter det) så jeg var ganske sta på å ha mitt til slutt. I tillegg til å være den som faktisk bærer og føder barnet. Så det ble hans mellomnavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Syntes 1 fornavn og 2 etternavn er passe, men vi er alle forskjellig:happy: Samboer spurte om lillebror her nå kunne ha hans etternavn til slutt, så spurte om han ønsket at de skulle virke som halvsøsken med forskjellige etternavn:hilarious: så nei.

Olav som fornavn, med mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Hadde egentlig lyst på mitt som eneste etternavn, da jeg liker det desidert best, han bestemte fornavn, og hans etternavn er ekstremt normalt, men skal vi først ha begge etternavna klinger mitt best i midten.

Vi bestemte oss både for guttenavn og jentenavn før jeg ble gravid. Vi får ei jente og hun skal hete Saga Johanne. Hadde det blitt en gutt, skulle han ha hett Hallvard. Hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Jeg synes egentlig det er litt langt med fire navn, men har veldig lyst til å ha de fornavnene og siden sønnen vår har begges etternavn, blir det rart at dattera vår får kun mitt etternavn.

blir jente! Må passe på engelsk, tysk, fransk, norsk og gresk… helst et gammelt gresk navn men ikke noen endinger på -sios eller -lous eller noe «alt for « gresk. For oss var det en kamp å velge navn. For første endte vi opp med ett navn som ingen var super begeistret for, men som vi synes funket. Det var en seier å bli enig og det var det eneste navnet vi ble enige om haha. Til slutt uttaler alle det litt ulikt xD men vi liker det bedre og bedre og passer skikkelig bra. Så blir en ny kamp…

blir jente! Må passe på engelsk, tysk, fransk, norsk og gresk… helst et gammelt gresk navn men ikke noen endinger på -sios eller -lous eller noe «alt for « gresk. For oss var det en kamp å velge navn. For første endte vi opp med ett navn som ingen var super begeistret for, men som vi synes funket. Det var en seier å bli enig og det var det eneste navnet vi ble enige om haha. Til slutt uttaler alle det litt ulikt xD men vi liker det bedre og bedre og passer skikkelig bra. Så blir en ny kamp…
Kan jeg spørre hva navnet ble? :happy:

Vi bestemte oss både for guttenavn og jentenavn før jeg ble gravid. Vi får ei jente og hun skal hete Saga Johanne. Hadde det blitt en gutt, skulle han ha hett Hallvard. Hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Jeg synes egentlig det er litt langt med fire navn, men har veldig lyst til å ha de fornavnene og siden sønnen vår har begges etternavn, blir det rart at dattera vår får kun mitt etternavn.
Saga er sykt fint navn!:Heartred

Her skal han hete Vegard. Mitt navn som etternavn og hans som mellomnavn.
Vi er bare 13 personer i Norge med mitt etternavn, hvorav 10 er jenter, så derfor gjør vi alt vi kan for å bevare det :Heartred

Usikker på hvilket etternavn vi skal velge. Vi er ikke gift, men har planer om å bli det en gang. Liker hans etternavn best og kunne gjerne valgt det, men er usikker. Så lenge vi ikke er gift enda er det noe i meg som ønsker mitt etternavn kanskje :dead:

Vi er gift nå og jeg valgte bort mitt etternavn og har kun pappaens selv. Vi var ikke gift når vi fikk de to første barna, men barna fikk bare pappaens etternavn likevel. Vi var veldig trege på bryllupsfronten, så jeg bytta etternavnet mitt på eget insj halvannet år før det ble bryllup, for da var jeg lei av å hete noe annet enn barna mine :smiley-ashamed004 Mulig svigers synes det var litt rart at jeg bare tok deres, men alt ordnet seg som planlagt til slutt :happy: har for øvrig vært kjærester i 10 år da, bytta navnet mitt etter… 7-8 år tror jeg, så det var ikke akkurat hastig.

Back
Topp