Babymat

Milloo

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Hva mat gir dere de små? :) jeg vil begynne å lage litt middager med gjerne kjøtt i. Noen som har noen gode oppskrifter? Eller til andre baby retter ? :)
 
Gir grøt 2 ganger daglig, middag som moste potet med fiskepudding og gulrot, eller søtpotet. Kjøper også spagetti på glass.:happy:koker bare potet, gulrot og fiskepudding sammen og moser det når det er ferdig. Sø fryser jeg resten i små porsjoner:happy:
 
Pasta bolognese, kylling og avokado, kyllingkarri, torsk med tilbehør og tomatbasert gryte med ytrefilet av svin har vært poppis til middag her, enn så lenge. Ellers har jeg lagd smoothiegrøt av diverse frukt og grønt, kokosmelk og avokado. Kjøpegrøt, smoothieposer, middagsglass med pasta. Skal prøve oss på brødskive i morgen.
 
Idag fikk mi smake spaghetti og kjøttdeig, samme middag som resten av familien. Kokte spaghettien og stekte kjøttdeigen (uten salt) med smør uten salt. Sausen besto av tomater, gulrot, hvitløk, løk og oregano. Hun likte det kjempegodt, men jeg fikk den ikke helt klumpfri så klumpene var litt ekle :hilarious: ellers får hun grøt, fruktmos (eple, pære, sviske, aprikos, mango), og mye grønnsaksmoser (favoritten er mos av pastinakk, potet og gulrot med mye usaltet smør i). Har prøvd litt skive med smør og leverpostei men mye av det havner oppi ganen ennå, så jeg må alltid sjekke der før jeg legger henne ned etterpå. Hun har også fått smake sånne maispops, det er megapopulært. Fiskepudding var ikke dumt, det skal vi prøve oss på :)

Hva bruker dere andre for å få middagene helt most? Jeg bruker for det meste bare gaffel, evt stavmikser, men noen konsistenser er umulige å få most på den måten. Eller så har vi en dårlig stavmikser, hehe!
 
Anbefaler boken til Ida Gran-Jansen «Barnemat helt enkelt». :) Oppskrifter på grøt, frukt-og grønnsaksmoser, middager, matpakker osv. Alt jeg har laget fra boken har vært veldig populært hos babyen. Lager når jeg har tid og fryser ned i isbitformer, så er det bare å ta opp passe porsjoner. Liker også at det er oppskrifter på middag som familien kan spise sammen, med varierte smaker.
 
Idag fikk mi smake spaghetti og kjøttdeig, samme middag som resten av familien. Kokte spaghettien og stekte kjøttdeigen (uten salt) med smør uten salt. Sausen besto av tomater, gulrot, hvitløk, løk og oregano. Hun likte det kjempegodt, men jeg fikk den ikke helt klumpfri så klumpene var litt ekle :hilarious: ellers får hun grøt, fruktmos (eple, pære, sviske, aprikos, mango), og mye grønnsaksmoser (favoritten er mos av pastinakk, potet og gulrot med mye usaltet smør i). Har prøvd litt skive med smør og leverpostei men mye av det havner oppi ganen ennå, så jeg må alltid sjekke der før jeg legger henne ned etterpå. Hun har også fått smake sånne maispops, det er megapopulært. Fiskepudding var ikke dumt, det skal vi prøve oss på :)

Hva bruker dere andre for å få middagene helt most? Jeg bruker for det meste bare gaffel, evt stavmikser, men noen konsistenser er umulige å få most på den måten. Eller så har vi en dårlig stavmikser, hehe!
Med det lille jeg har lagd/kokt så har jeg først most maten litt med en gaffel eller skje og så tatt det over i en sil for så å mose det i den og da blir alt garantert most uten klumper:)
 
Pasta bolognese, kylling og avokado, kyllingkarri, torsk med tilbehør og tomatbasert gryte med ytrefilet av svin har vært poppis til middag her, enn så lenge. Ellers har jeg lagd smoothiegrøt av diverse frukt og grønt, kokosmelk og avokado. Kjøpegrøt, smoothieposer, middagsglass med pasta. Skal prøve oss på brødskive i morgen.
Oppskrift på middagsrettene ?:)
 
Her spiser lille alt vi gir henne :p Dersom vi har potetmiddag eller pasta får hun samme middag som oss, ellers får hun feks spaghetti middagsglass. Hun spiser 8-måneders glassene nå da hun tolererer ganske klumpete mat, og hun blir jo faktisk 8 måneder om 2 uker (hjelp!). Hun har også fått smake på skive med leverpostei de siste dagene, og det er poppis! Ellers går det i grøt til morgen og kvelds stort sett. Hun får også disse smoothie-posene, men hun gulper så fort av disse :yuck:
 
Back
Topp