Babymat

Bisva86

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Heisann!
Det står flere steder at babymaten bør tilføres morsmelk eller morsmelkerstatning når man introduserer mat og i maten til barnet er ca 1 år gammelt. Vi har begynt å gi litt smaksprøver nå, så da pumper jeg meg for å få litt morsmelk i maten. Problemet er bare at det kommer så veldig lite når jeg pumper, så det blir bare nok til et bittelite måltid hver dag. Andre som sliter med det samme? Burde jeg begynne å ha morsmelkerstatning i maten istedenfor (og amme som normalt)? Når måltidene blir større vil ikke den lille skvetten jeg får pumpet ut være nok til å ha i maten..
Veldig klønete skrevet, men håper dere skjønner spørsmålet likevel :)

Å blande med mme/mm er for å gjøre maten lettere fordøyelig (gjelder mest morsmelk) og ikke minst tynne ut smaken hvis ungen ikke vil ha.
Det vi (og de fleste andre jeg kjenner) har gjort nå med begge ungene er å mate dem så mette som mulig på amming først, og så tilby smaksprøver etterpå. Da vil magesekken være fyllt med morsmelk som bryter ned maten raskere. Og siden morsmelk/mme skal være hovednæring første leveår så skal de alltid få melk før mat. Men mine unger spiser lett alle smaksprøver uten at de er tynnet ut smaksmessig med melk først så det er ikke et problem her. Så lenge du ammer skal du ikke innføre morsmelkerstatning i tillegg til mat, da det vil gå ut over produksjonen av morsmelk. Ta heller å amm - gi mat - og tilby mer pupp etterpå :-)

Tusen takk for svar! Det er jo veldig sant, ammer alltid før smaksprøve, så da satser jeg på at det er nok til å gjøre maten lettere å fordøye :)

Jeg gir alltid mat før melk, det funker fint her :)
Brukte melk til å tynne ut enkelte grøttyper/middag da hun var 4mnd, men det tok ikke lang tid før det var unødvendig ;)

Vi blandet ut maten i starten med mme også har vi gått over til å amme føre maten til hun ikke er like intressert lenger.

Back
Topp