Babymat

Agent Orange

Flørter med forumet
Hei!
Er det noen som har GODE oppskrifter på babymat/middag? Jeg synes det er vanskelig å lage middag til knerten av det samme som vi har til middag, så jeg liker å lage opp batcher og ha i frysen. Så langt har det for det meste gått i spagetti bolognais, lammefrikasè med poteter og grønnsaker, frikadeller i saus med poteter og grønnsaker, og kyllingfrikasè med ris og grønnsaker.. Jeg synes maten bør inneholde saus og ikke bare kokevannet, da blir det så kjipt.
Synes matglassene man kjøper i butikken smaker fuktige gymsokker, og vil lage så smakfull mat for knerten som mulig.

Alle tips mottas med takk :)
Ps: Trenger ikke nøyaktige oppskrifter, bare hovedtrekkene :)
 
Vi må lage alt av middag fra bunn pga allergi. Fikk tips om å ha bitte litt buljong i kokevannet og ellers bruker vi mye hvitløk, oregano og basilikum. Blir masse smak av det :) Vi kan foreløpig ikke lage sauser, så hun må ta til takke med krafta ;)
 
Buljong altså? Er det ikke en del salt i det?
Jeg bruker som regel purre og gulrot-kraft i sausene, da blir det veldig godt :)
Hvilken allergier har hun?
 
Buljong altså? Er det ikke en del salt i det?
Jeg bruker som regel purre og gulrot-kraft i sausene, da blir det veldig godt :)
Hvilken allergier har hun?
Derfor vi bare bruker bitte litt, helsesøster mente det ikke var farlig. Tåler ikke melk, gluten og tomat av det vi har funnet ut frem til nå. Hun får fortsatt eksem i ansiktet så det er nok mer hun ikke tåler.
 
På helsekosten har de også buljong uten salt :) eller lag kraft selv.. Det tar litt tid, men det er jo ikke vanskelig.
 
Ja, kraftkoking er alla tiders! Kjempesunt!
Greia med buljong er vel at det er en del salt i, slik at smaken kommer bedre frem.
Ren kjøttkraft smaker nødvendigvis ikke så mye, bortsett fra umami.
 
Her går det i hjemmelaget mat. Kokte grønnsaker, (potet, gulrot, brokkoli, selleri, blomkål, kålrot, sellerirot, søtpotet) gjerne noe frukt (halv banan eller et eple), en moden avokado + kjøtt eller fisk. Ikke avokado med fisk, da bytter jeg den ut med litt olivenolje. Skrei + grønnsaker krydrer jeg med litt muskatnøtt, og litt pepper. Kjøtt (leverpostei, skinke, svin eller stangekylling eller and) krydrer jeg med f.eks litt kumin, kanel, pepper, paprikakrydder, persille, koriander, malt nellik, alt etter som. Trenger ikke mye krydder, men litt, slik at det smaker godt.
 
Vi gir lillemor vår middag. Det har både hun og storebror fått fra de begynte å spise middag. Prøvde å lage egen mat til han, men han ville ikke ha det. Så dermed blir det vår mat.
 
Her får vesla stort sett det vi spiser, med unntak av det som er saltet.

Hs sa at det er bare bra at hun får smake på alt, inkl krydder. Men at vi skulle være litt forsiktige med salt bare.

Vi spiser mye fisk, potet og rotgrønnsaker.
Naturlig og godt. Hun elsker det!
 
Back
Topp