Babymat :)

Plutti89

Plutti89
Hva var det første minien deres fikk smake på?
Her var det grøt og sviskesaft.. Men tenker å introdusere noe mer, hva bør det neste være?

Gir dere hjemmelaget mat eller kjøper dere ferdige?

Jeg vil gjerne lage hjemmelaget.. Noen som har gode enkle forslag/oppskrifter??

Veslejenta mi har begynt med grøt og sviskemos. Holder oss til det foreløpig. Etterhvert prøver vi nok med aprikos sånn dessert på glass til hun bli vant med å få mat. Når vi har kommet skikkelig i gang med grøt og får behov for mere mat kommer vi nok til å lage selv. Både middag og dessert. Gjorde det til de to andre. Veldig lettvindt og greit å lage selv.
Må få skaffa meg noen små bokser å ha mat i etterhvert. Greit å fryse ned litt å ha på lur.
Middagsmat det kan være lurt å starte med er potet og gulrot. Begynne først litt forsiktig med potetmos med litt melk i, (mm eller mme) og introdusere en og en grønnsak. Det samme med dessert. Kan mose all slags frukt. Men ikke sitrus! Det ska de vel helst ikke ha før de er over året.
Ellers liker jeg godt de netta man kan ha frukt inni og sutte på. Det likte brødrene godt. Særlig eple. ;)

Kun startet med smaksprøver hos oss, noen ts. Avokado med mm og pære med mm pluss søtpotet med mm så langt :)

Okei :) gidder ikke invistere i noen maskin, har da stavmikser :)
Tenker jeg skal prøve med blomkålmos imorgen..

gleder oss til å starte! Har tenkt å begynne med grøt fra pulver, men håper å lage det meste annet selv. Har bestilt noen små beger som maten kan fryses i. Planen er å gi henne mest mulig lik mat den vi spiser etter hvert :)

blir gulrotmos jeg prøver først så hirsegrøt evt med gultrotmos.. Gjorde det med min mellomste pga min eldste likte aldri middag og han fikk først grøt og frukt og da var ikke middag så godt syns han.. min mellomste likte middag.. så får se om det funker denne gangen også.. intodusere frukt sist.. men som nevnt over en og en ting. og 1 øke et måltid etter 2-4uker, men det kommer litt ann på matbehovet til babyen også :)
avokado skal jeg introdusere ganske raskt også.

oppskrifter er bare å bruke fantasien, men her er noen forslag:
kok og mos 1-3 grønnsaker av gulrot,potet,søtpotet,gresskar,kålrot og pastinakk..

evt: gulrot,eple pastinakk

gresskar,gulrot,søtpotet

kålrot, søtpotet

gulrot, ssøtpotet eple

så kan man også blande grønnsakpure med grøt.

eller mose avokado, banan og papya :)

blande avokado og banan.

eple og pære

blomkål og brokkoli

squash og søtpotet og gulrot

squash og gresskar

søtpotet og brokkoli

gresskar og pære

potet,erter og myntekvister

søtpotet og gulrot

mix i vei ;)

vaskes kokes og mikses med litt av kokevannet til en passe konsistens. jeg liker å tilsette ekstra virgin pure cocosa og ellers at alle ingrediensesne er økologiske.

:)

All frukten skal kokes sant?
Når kan de få rå frukt?
ja bortsett fra banan, papaya og avokado de trenger ikke å kokes ;) rå frukt tror jeg de kan spise fra 7-8mndr om jeg ikke husker helt feil.. tror sånn fruktnett er fra omtrent da..

ja bortsett fra banan, papaya og avokado de trenger ikke å kokes ;) rå frukt tror jeg de kan spise fra 7-8mndr om jeg ikke husker helt feil.. tror sånn fruktnett er fra omtrent da..

Hvorfor må ikke det kokes da? Er heeelt grønn på dette :P

Hvorfor må ikke det kokes da? Er heeelt grønn på dette :p
tror ikke kokt banan er så godt ;) også er det lettere å mose til pure når f.eks epler er kokt. så er banan og sånn litt mildere ikke så mye syre i som epler og gulrot så når det kokes blir det litt lettere å fordøye for små babymager :)

edit: mente råsaft ikke syre.. ammetåke :p

Last edited:
Vi har kjørt smaksprøver på grøt og potet til nå :) I en kokebok jeg har (for babymat) står det at ukokte frukt/grønnsaker som banan og avokado kan introduseres etter fire uker med fast føde. Pga at rå er for hardt for fordøyelsen i starten? Så jeg tenkte å vente litt med det, men prøve gulrot og søtpotet snart, samt pære- og sviskepure. Lille er ikke helt solgt enda, men håper han tar det til seg snart siden matbehovet tydeligvis øker om dagen!

Hvor lang tid tar det før de begynner å like/svelge maten? Vi har holdt på med smaksprøver i en uke bare da, men alt spyttes rett ut igjen, samme hva hehe.

Mange gode tips her :-D takker og bukker :)
Men kan da spørre, hvilke frukter er det smårollingene ikke skal ha ?

Hvor lang tid tar det før de begynner å like/svelge maten? Vi har holdt på med smaksprøver i en uke bare da, men alt spyttes rett ut igjen, samme hva hehe.

Her svelget hun andre gangen vi ga. Vi ga helt tynn grøt. Type velling. Så hun drakk det mer enn hun spiste. Hehe. Kanskje du kan eksperimentere på konsistensen?

Edit: Hva blander du grøten med? Kan hjelpe med mm hvis du ammer.

Her svelget hun andre gangen vi ga. Vi ga helt tynn grøt. Type velling. Så hun drakk det mer enn hun spiste. Hehe. Kanskje du kan eksperimentere på konsistensen?

Edit: Hva blander du grøten med? Kan hjelpe med mm hvis du ammer.
Vi har gitt nestle mild havregrøt med ris og hvete et par dager, så potetmos, og de siste tre dagene har han fått Hipp risgrøt (som jeg egentlig ønsket å starte med men ikke fant i de første butikkene jeg var innom). Jeg lager alt ganske tyntflytende, og blander i litt mm til slutt, slik at smaken skal være mer kjent. Han smatter og tygger de første par skjeene til han blir lei, men lite svelges virker det som. Kommer vel etterhvert!

Vi har gitt nestle mild havregrøt med ris og hvete et par dager, så potetmos, og de siste tre dagene har han fått Hipp risgrøt (som jeg egentlig ønsket å starte med men ikke fant i de første butikkene jeg var innom). Jeg lager alt ganske tyntflytende, og blander i litt mm til slutt, slik at smaken skal være mer kjent. Han smatter og tygger de første par skjeene til han blir lei, men lite svelges virker det som. Kommer vel etterhvert!

Det gjør nok det. Kanskje det er lurt å holde seg til én smak om gangen, feks risgrøten. Så blir han vant med smaken og etterhvert svelger han det. :) Så kan en ny matvare introduseres. :)
Lykke til, uansett. Spise gjør de til slutt. :)

Back
Topp