Babymat

Enitsirhc

Forelsket i forumet
Jeg fortalte på jobben for en liten stund siden at jeg gjerne kan tenke meg å lage babymat fra bunnen av,enn å skulle kjøpe alt på glass hele tiden. Da fikk jeg høre fra vernepleier,som har to unger, at det kom jeg ALDRI til å gjennomføre.Jeg kunne gjerne si det nå,men når ungen kommer så kommer jeg til å være så lei at jeg ikke kommer til å gidde å lage hjemmelaget mat til ungen min.
Jeg kjente jeg blei litt fornærma,ettersom det å lage mat faktisk er en av mine største interesser. Det hender til og med at jeg lager litt mat her hjemme bare fordi jeg kjeder meg osv.

dere som har barn fra før av,var det noen av dere som var som meg når dere var førstegangs fødende og sa dere ville lage fra bunn av? Og har dere da gjennomført det eller har dere gått over til kun kjøpemat??

Jeg har kjøpt inn en bok ang dette temaet,og har sagt til samboer at jeg gjerne kunne tenke meg stavmixer for å kunne gjennomføre dette lettere.

Jeg lagde mesteparten fra bunden men fikk tips om at det er lurt å vende ungen til smaken av ferdigmat også. Ei venninne lagde kun mat til ungen og en dag de ble litt lenger av sted enn hun hadde tenkt så måtte hun kjøpe et glass. Ungne ville ikke ha og det ble total krise!! 

Ingen problem å lage mat hvis du lager opp en del når du først er i gang og legger det i frysen. Koppene med lokk fra Avent kjøpt på apoteket er geniale til frysing av babymat. Brukte de først til morsmelk og etterhvert til babymat.

Vi er og førstegangs og har også en ide om at vi vil lage barnematen selv. Kjæresten er mer ivrig enn meg. Vi liker å lage mat begge 2 og han lager Såå mange gode supper ( tjukke som pure'er ) og hvis vi ikke putter oppi alt det sterke vi liker tror jeg det blir knall. Planen er å kjøpe en ekstra fryser å ha i boden og oppbevare maten der. Vi skal ihvertfall prøve, og jeg syns det er en FABRLAKTIG Ide!! Hvis man bestemmer seg for å gjøre det- får vi det til!! GO GO GO!!!!! Hu på jobben din blei nok bare lat... Det er jo Bare å lage masse når man først lager.. Jeg sier ikke at vi bare kommer til å servere hjemmelaget barnemat, blir nok noe kjøpt også, men vi skal prøve ihvertfall.

Her fikk første mann omtrent bare hjemmelaget mat. Kokte opp store porsjoner, moste og fryste i isbit former. Så tok jeg opp og blandet sammen forskjellige grønnsaker/kjøtt til de forskjellige middagene. Blandet bare i litt mm i starten for å få passe konsistens. Nr to fikk for det meste glass, da var jeg hjemme alene stort sett hele ukene og hadde en 2 åring så det var ikke der jeg brukte overskuddet mitt for å si det slik. Tenker nok det kan bli en del hjemmelaget på minstemann. Nå har jo hele familien ett forholdsvis fornuftig kosthold så regner med han kan begynne tidlig og få en del av det vi spiser :)

For meg ble det for mye "styr", jeg orka rett og slett ikke for jeg var så sliten av mange grunner ikke bare det at jeg var nybakt mamma. Men vet om mange venninner som gjorde det :) Så er du glad i å lage mat er det sikkert null problem :) vi har ikke plass til fryser så her blir det sikkert ikke denne gangen heller.. Hun som sa det var nok bare litt bitter fordi hun selv ikke hadde energi til det ;)

Jeg lagde masse til eldste, fryste ned og greier, tror du han ville ha det??? Nope, så kastet alt og kjøpte etter det. Minste prøvde jeg alt, men hun ville ikke ha noe mat i det hele tatt. Eneste hun spiste var et 6 mndr glass fra Hipp og der spiste hun over 5 dager. Så tror ikke jeg kommer til å lage denne gangen heller.

Her blir det nok begge deler.

Er også førstegangs og har også ønske om å lage mye av barnematen selv. Skal ikke si at jeg aldri kommer til å kjøpe middagsglass, men å koke en potet og en gulrot ekstra kan vel neppe være noe styr.

Jeg laget masse mat til gutten vår og syns ikke det var noe problem i det hele tatt. Jeg laget en god dose hver gang og frøys på glass. Men det å vende de til kjøpeglass kan være veldig greit når en er ute på ting. Men om du vil lage mat selv, så ser jeg ikke at det skal være noe stress, det klarer du nok lett;)

Det er ikke voldsomt med jobb, snarere tvert imot. Det er jo bare å mose det man lager, før man salter eller krydrer for mye.

Med eldste brukte vi kun kjøpmat, men med storebror har jeg laget en del mat selv :)

Jenta mi likte ikke middagsglass, så her var jeg nødt til å lage hjemmelaget. Det var ikke noe stress i det hele tatt faktisk. Jeg kokte opp grønnsaker og kjøtt, og moste det med stavmikser. Gikk fort og greit:-). Du klarer det hvis du vil klare det :-). 

Jeg hadde vel lyst til å gjøre det første gangen, men gadd aldri:p ble det noe rester av maten vår moste jeg kanskje det og sparte på det til jr. men lagde aldri no eget bare til han.

Jeg lagde grøt og middag selv, men hadde også kjøpegrøt/middag til han.
Syns det var veldig greit når vi begynte med mat. Har mye bedre kontroll over hva de får i seg, og de bør jo tillvennes med en ting om gangen.
Husker jeg fikk ei bok hos helsesøster med oppskrifter

Det var i grunn ikke i tankene mine med førstemann. Synes det var veldig greit med midagsglass. Hvertfall på tur. Nå spiser han jo som regel det vi spiser, og alle rester fryser jeg ned i gammle midagsglass ( poteter, ris og slikt lager jeg ferskt). Etter at vi begynte med vanlig mat så vil han ikke ha midagsglass, noen ganger han vil ha "mormors lapskaus" fra nestlé. Så tror nok vi skal holde oss til midagsglass hvertfall de første mnd med fast føde. Så får vi se når han nærmer seg året.. Nå barnekrydrer jeg jo all mat så da er dette like greit:)

Hadde store planar om å laga maten sjølv, men det var det ikkje mykje av gitt....
Det er meir travelt enn ein anar å ha ein 6 mnd gammal baby som kryper overalt.
Han fekk jo ofte potet, gulrot og sånne ting da, mosa i lag med litt me, eller mm.
Og så åt han det aller meste av det me åt da han vart stor nok til det :o)
Viss du er kjempeglad i å laga mat, så har du jo god tid til å laga opp masse på forhånd da, gjerne dei første mnd, viss du får ein sovebaby :o)

Jeg hadde en plan om å lage babymat hvis jeg orket. Han fikk glass i starten, eller noe ala det vi spiste (uten salt og krydder, da..) Men det gikk kanskje en uke med middag før han ikke lenger ville ha de kjøpeglassene. Jeg skjønner ham godt, de smaker virkelig ikke godt. Jeg lagde veldig enkle middagsretter til han, men forskjellig fisk, kjøtt og kylling og grønnsaker. Var ikke tungvint, tok ikke lang tid, babyen digget det :) Men stavmikser må man nesten ha :)

Hvis man bare vil, så er det ikke noe problem å lage mat til babyen selv. Tar ikke så lang tid, og det er bare å lage litt store mengder og fryse det i små porsjoner :)
Så er det mye sunnere enn ferdigmat på glass!
(selv om det kan være en lettvint løsning på en travel dag.. )

Æ både laga babymatn sjøl å brukt middagsglass....Masse fine oppskrifta på nett :) Fekk stavmikser av bestemora t mainn min, så d gjekk enkelt å greit å lag babymatn sjøl :) Når vi va bort på besøk å sånt, så vart d brukt kjøpaglass innimellom :)

Jeg har lagd maten selv..brukt veldig sjeldent ferdigmat på glass- vet betseforeldrene har gjort det noen ganger og et par ganger om det var nød men ellers så har jeg enten laget og fryst ned porsjoner eller så tar jeg av noe til barnet mens jeg lager mat til oss selv.. Er ikke så komplisert igrunn...fint å ta av før en salter og tilsetter alt ettersom alder på barnet da:)
For meg er det enklere enn å skulle kjøpe glass å varme de..Lager middag hver dag uansett:)

Back
Topp