Babyleker.

hb77

Elsker forumet
Når vi kjøper nye leker o.l. til babyen er det vel vanlig å vaske dem først, siden babyer/små barn putter det i munnen. Holder det med en klut og varmt zalo-vann? Egentlig ville jeg vel kokt alt, eller putta det i oppvaskmaskinen, men det er jo ikke alt som kan dyppes i vann... Jeg er sånn som vasker hendene mine 100 ganger om dagen, så er litt opphengt i dette, hehe. [:)] Har også arvet leker som jeg gjerne vil vaske før det taes i bruk.

alt ska jo kokes de første mndedene.. så du kan jo ta d i oppvaskmaskinen :) isje så mye leker som blir brukt de 3 første mnd alikevel annet enn biteringer og uro. men ellers så kan du vaske leker me en klut som får vekk de væste stoffene som ligger som et skall utpå, litt skittent må en unge tåle hvis isje så blir jo imunforsvaret dårligere om man ska vaske og sterilisere alt heile veien..men som sagt så e d de føste mnd som e viktigst me å skåne for slike stoffer

Hei. den tanken har jeg vel ikke tenkt, men det er kanskje greit å vaske med en klut med zalo over, med tanke på at nye leker kan følge med seg baskilusker fra butikken.

men ikke vask deg i hjel. jeg tror veldig mange foreldre vasker på barna på astma og allergier!
barn har godt av litt bakterier, baskilusker og leve blant normale hybelkaniner. og barn spiser gjerne sand, leire og dytter ALT i munnen. så vi kan ikke skåne de fra alt.. men nyfødte er jo gjerne mer mottagelige for sykdom og bakterier.
så leker som har med seg en annen bakteriefloria enn den barnet vil ha hjemme, så er nok det greit.
vi skal jo vaske alt av klær før han kommer, så da er det jo greit å vaske de vaskbare lekene som går også [:)]

Det meste man kjøper er jo helt uten gift stoffer og skal ikke være farlig å sutte på i det hele tatt[:)] meste parten er pakket inn også så da ville jeg isåfall kun tørket av/vasket med litt såpe kanskje om det tåler det?[:)]

Det som skal kokes og sånn først står gjerne på pakken som med sutter f.eks [:)]

Jeg slenger alle stoffleker på 60 grader i vaskemasknen og alle plastleker i oppvaskmaskinen... Det som blir ødelagt det kaster jeg... Sist ble en plastleke ødelagt, babyleker tåler veldig mye...

Takk for svar! [:)] Jeg er ikke helt hysterisk når det gjelder vasking altså, hehe. Lever fint blant hybelkaninene mine jeg. [;)] Og har selv vokst opp med katter, hund og andre dyr, og lekte mye ute i naturen og i sandkasse, så jeg skal nok ikke vaske på barnet allergier og astma med det første. Er bare litt opptatt av sånn generell renslighet. Jeg vasker alltid hendene etter jeg har vært ute f.eks., for det er jo så mye baselusker på dørhåndtak o.l., og da tenker jeg også at det kan jo være mange som har tatt på babylekene jeg kjøper, så greit å vaske dem før babyen får dem. [:)]

ORIGINAL: hb77

Takk for svar! [:)] Jeg er ikke helt hysterisk når det gjelder vasking altså, hehe. Lever fint blant hybelkaninene mine jeg. [;)] Og har selv vokst opp med katter, hund og andre dyr, og lekte mye ute i naturen og i sandkasse, så jeg skal nok ikke vaske på barnet allergier og astma med det første. Er bare litt opptatt av sånn generell renslighet. Jeg vasker alltid hendene etter jeg har vært ute f.eks., for det er jo så mye baselusker på dørhåndtak o.l., og da tenker jeg også at det kan jo være mange som har tatt på babylekene jeg kjøper, så greit å vaske dem før babyen får dem. [:)]

Jeg er helt enig med deg, hvorfor skal vi ikke vaske lekene som baby putter i munnen... Jeg gjorde det ca 1 gang i mnd jeg.. De ligger jo å slenger på gulvet, folk tråkker på dem og har du besøk av andre babyer så spiser de også på dem... Jeg er heller ikke hysterisk, men selv i barnehagen der jeg jobber vasker vi lekene ca 1 gang i mnd for å minske bakteriefloraen og sykdom....

ORIGINAL: hb77

ja det er mye baselusker ute, så det er veldig fint å ha en god håndhygiene og tenke på bakteriene på ting som har vært utenfor hjemmet. selvom man kan sikre sin egen hygiene, kan man ikke gå god for andre. så vask lekene, så er du på den sikre siden! (ikke kjøpt no leker ennå.. så har bare barneklær som kan vaskes.. foreløpig [;)])

men godt at du trives blant hybelkaninene dine da! jeg også er veldig glad i mine! [:D]

Jeg har aldri vasket det jeg har kjøpt.....de bruker jo uansett ikke å putte så mye i munnen de føste mndr....og etter det så satser jeg på at det jeg kjøper er rent...det er jo pakket inn...biteringer som de bruker første perioden vasker jeg av med varmt vann for de tåler det jo
MEN det hender jeg skyller det da....ville nok vært forsiktig med zalo på kluten...for det setter seg fort selv om det er veldig lite...heller satset på en fuktig klut...

Å, Gud! Må jeg begynne å tenke på sånt igjen?[&:][8D]
Hehe, kan ikke si at jeg savner den tida hvor alt skal steriliseres....

ORIGINAL: CogJ

ORIGINAL: Jellybelly

Å, Gud! Må jeg begynne å tenke på sånt igjen?[&:][8D]
Hehe, kan ikke si at jeg savner den tida hvor alt skal steriliseres....

ærevære microsterilisator!! hehe..

12 mnd med mme barn ... sukk.. håper ikke det skjer igjen [:-]

Ja, jeg har heldigvis det jeg også.

Mikrosterilisator, hva er det? Har aldri hørt om det jeg...

Takk for alle svar forresten! [:D] Var lurt det med å fryse det ned også.

Aha, så kjekt da! Takk for tips, skal se om jeg får kjøpt meg en sånn. Dem har det vel i babybutikker? [:)]

ORIGINAL: Marcen

Jeg slenger alle stoffleker på 60 grader i vaskemasknen og alle plastleker i oppvaskmaskinen... Det som blir ødelagt det kaster jeg... Sist ble en plastleke ødelagt, babyleker tåler veldig mye...

Samme her, det gjelder forsåvidt klær også. Tåler det ikke 60-vask, jaja, det var synd. Det blir mye gulp og slikt på så da er det greit å kunne vaske ting på 60 ihvertfall.

Back
Topp