Babyklær

tara86

Flørter med forumet
Mailykken 2025
Tenkte vi kunne ha en tråd om babyklær og hva man kan trenge å gå til innkjøp av før fødsel :)

Har dere forresten noen tips til et skånsomt vaskemiddel som er fint å vaske babyklær med?

Og hva tenker dere man trenger av antall bodyer og pysjer i størrelse 50?

Jeg foretrekker Blenda eller andre parfymefrie vaskemidler uavhengig av hva jeg skal vaske. Har ikke noe eget til babytøy.

Syns alltid det er vanskelig med antall i de første størrelsene. Med første hørte jeg på de som sa at man nesten ikke trengte noe i str 50. Jenta var bare 47cm da hun ble født, så møtte kjøpe mer... Nr to var 53cm og brukte aldri str 50.

Men man trenger ikke allverden.
Kanskje 10 bodyer/overdeler og 10 bukser/strømpebukser? Pr str i str 50 og 56. Vil jo absolutt anbefale å kjøpe brukt str 50 i tilfelle det ikke engang passer. Men det får selvsagt være opp til hver enkelt.

Det er jo noen faktorer man ikke så lett kan ta høyde for ved innkjøp. Kommer babyen til å bæsje gjennom? Mye gulp?

Men man kan ta høyde for hvor ofte man tror man vil vaske klær.

Disse to minste størrelsene blir brukt ca en måned hver. Så om man bruker klærne en dag før man vasker dem, så får man bare brukt hvert plagg ca 3 ganger før det er for smått med 10 av hver.

Skal på finn over nyttår å kjøpe brukt når vi får vite kjønn. Gleder meg!

Vi vasker alt tøy hjemme med nøytral/änglamark vaskemiddel pga parfymeallergi i familien.

Ellers tror jeg det er lurt å kjøpe noe i 50, til bruk den aller første tiden. Jeg har fått store barn (4 kg +), men har alltid brukt litt i 50 i starten. Men som Superfrosken sier, gjerne brukt, for det skal ikke brukes lenge, og samme med str 56. Brukt har også den fordelen at alt av eventuelle giftstoffer i tekstilene er vasket ut.

Et annet tips er å kjøpe mye sokker, det er helt utrolig hvor fort babysokker faller av.

Vi vasker alt tøy hjemme med nøytral/änglamark vaskemiddel pga parfymeallergi i familien.

Ellers tror jeg det er lurt å kjøpe noe i 50, til bruk den aller første tiden. Jeg har fått store barn (4 kg +), men har alltid brukt litt i 50 i starten. Men som Superfrosken sier, gjerne brukt, for det skal ikke brukes lenge, og samme med str 56. Brukt har også den fordelen at alt av eventuelle giftstoffer i tekstilene er vasket ut.

Et annet tips er å kjøpe mye sokker, det er helt utrolig hvor fort babysokker faller av.
Syntes sokker var dødfødt prosjekt til baby, så her gikk det i strømpebukser :p

Det finnes veldig mye fint babytøy, men det blir fort veldig upraktisk I starten. 90% av tiden gikk vi for body og strømpebukse. Praktisk og behagelig.

Tenkte vi kunne ha en tråd om babyklær og hva man kan trenge å gå til innkjøp av før fødsel :)

Har dere forresten noen tips til et skånsomt vaskemiddel som er fint å vaske babyklær med?

Og hva tenker dere man trenger av antall bodyer og pysjer i størrelse 50?
Jeg bruker blenda. Liker best parfymefri vaskemidler. Så pleier vi å vaske alt på 60°C (alt som tåler det, ikke ull) før vi bruker det første gang. Jeg vet ikke om det er nødvendig, men det har vi gjort med de to første da de var nyfødt.

Vi har alltid gått rett på str 56, men dette er veldig individuelt. Man trenger særlig bodyer/pysjer og eventuelt gulpekluter, kommer an på din baby. Sokker, luer og yttertøy blir nesten ikke skitne i begynnelsen. Vi har tatt vare på alt fra tidligere barn + arvet en del. :)

Vi kommer til å kjøpe litt i 50, sist hadde vi nesten ingenting, da min familie er kjent for å produsere litt store barn. Frøkna var derimot en liten spurv og druknet i det meste, brukte derfor mye strls til premature den første mnd :p innbiller meg lillebror blir litt større enn storesøster var, og hvis ikke får han bruke litt rosa pysjer i strl 44! Når det kommer til hva vi brukte sist var det mye strømpebukse og body som andre sier og pysjen, så det vi vil gå for nå også! Aldri tenkt over vaskemidler, men his oss gikk det greit med det vi bruker til vanlig :)

Jeg bruker blenda. Liker best parfymefri vaskemidler. Så pleier vi å vaske alt på 60°C (alt som tåler det, ikke ull) før vi bruker det første gang. Jeg vet ikke om det er nødvendig, men det har vi gjort med de to første da de var nyfødt.

Vi har alltid gått rett på str 56, men dette er veldig individuelt. Man trenger særlig bodyer/pysjer og eventuelt gulpekluter, kommer an på din baby. Sokker, luer og yttertøy blir nesten ikke skitne i begynnelsen. Vi har tatt vare på alt fra tidligere barn + arvet en del. :)
Har brukt kopphåndduker som gulpekluter hver gang. :laughing002 Har ikke hatt noen skikkelige gulpebabyer, og har en skuff full med kopphåndduker vi ellers bruker veldig lite. Funket bra.

Ellers trenger vi kanskje ikke så veldig mye yttertøy siden vi får sen vårbaby/tidlig sommerbaby. Tenker akkurat det blir deilig.

Har altfor mye så aner ikke hvor mye eller lite man egentlig trenger, men har merket meg at ca 10 overdeler og 10 underdeler har fungert bra. For noen vil det være altfor mye og for andre vil det være for lite. Det går ofte an å låne fra str over om man går tom, eller bare ta på babyen er heldrakt/pysj. Null stress.

Noen tips jeg har lyst til å dele etter å ha hatt 5 babyer fra før:

- Sliter man mye med ryggbæsj I starten, så prøv å gå til innkjøp av et par all in 2 sperrelag (til tøybleier) str nyfødt. Dette er kun sperrelag, og vil ikke absorbere noe uten innlegg, men kan fint brukes utenpå vanlig engangsbleie. Strikket rundt lårene og i ryggen hindrer avføringen fra å lekke ut, slik at klærne berger for flekker. :happy: finnes mye på bruktmarkedet.

- Påstell sitronsåpe fungerer gull til å fjerne flekker. Bare gnikk litt på flekkene, og legg i en bøtte med vann feks over natten så vask som normalt

- så å si alle bodyer har stor nok halsåpning til at man kan dra de ned over kroppen hvis det kommer bæsj på, istedet for å over hodet. Man kan også kle på barnet på denne måten, at man tar beina og kroppen inn gjennom halsåpningen og drar den opp. Veldig kjekt om man får vanlige bodyer i gave og synes det er skummelt å dra de over hodet.

Vet det var noe mer jeg tenkte på men det ble visst borte. Redigerer om jeg plutselig kommer på det :laughing002

Last edited:
Back
Topp