Babyklær

vintermamma2025

Flørter med forumet
Hei, er litt usikker på hvor mye plagg og hva jeg skal kjøpe inn, siden dette blir en januarbaby så har jeg hørt og tenkt at jeg bør ha litt klær i ull. Fant en liste på nettet som jeg kopierte for dette. Hvor mye tenker dere er lurt å kjøpe inn til starten? Til nå har jeg kjøpt/fått/tenkt å kjøpe:
3 bodyer i bomull i 50
1 ulldress
3 strømpebukser
2 bukser
2 pysjamas
bomullslue/ulllue

Størrelse 56:
3 body bomull 56
3 strømpebukser
4 pysjamas
4 bukser
ullbody
sokker

hilsen usikker førstegangsmamma <33
 
Jeg ville ikke kjøpt inn noe særlig mer i str 50 hvert fall, og kanskje spesielt ikke om du venter gutt. Ville nok kanskje hatt litt flere bodyer i 56 da det fort kan bli litt gulp/bæsj og skift de første ukene, men allverdens trenger du ikke for de vokser fort ut av de første størrelsene :)
 
Jeg ville ikke kjøpt inn noe særlig mer i str 50 hvert fall, og kanskje spesielt ikke om du venter gutt. Ville nok kanskje hatt litt flere bodyer i 56 da det fort kan bli litt gulp/bæsj og skift de første ukene, men allverdens trenger du ikke for de vokser fort ut av de første størrelsene :)
Tusen takk <3 Men 62 blir vel neste størrelse etter det. Er det en størrelse de fleste babyer bruker en stund?
 
Synes det var en fin liste og som fjerde gangs mamma helt greit . Igjen spørs det om du før en 5 kg baby . Mine har hvert 3 kg og str 50 har gått en stund og mange har forlenger eller så kan man kjøpe forlengete løst . 68 blir jo til sommern igjen for min del . :bag: 62 brukte mine veldig lenge , men de brukte 50 hvertfall de to første mnd .
 
Tusen takk <3 Men 62 blir vel neste størrelse etter det. Er det en størrelse de fleste babyer bruker en stund?
Når det gjelder størrelser generelt og hvor lenge de ulike varer tror jeg du vil få like mange forskjellige svar som folk som svarer :)
Jeg har brukt mange av bodyene fra Lindex og de har vært fleksible på både knapping og ermer, så har vart en god stund. Og det gjør jo ingenting om ting er bittelitt stort.
Hadde to bodyer i 50 som var arvet forrige gang, ellers hoppet jeg rett på 56 i alle klær, det var en gutt på 3,9. Og størrelser varierer også fra merke til merke. Spesielt på strømpebukser.
Også merker man fort hvilke type plagg både du og baby trives med, så greit å ikke kjøpe inn for mye av én type fra starten av.
 
Hei, er litt usikker på hvor mye plagg og hva jeg skal kjøpe inn, siden dette blir en januarbaby så har jeg hørt og tenkt at jeg bør ha litt klær i ull. Fant en liste på nettet som jeg kopierte for dette. Hvor mye tenker dere er lurt å kjøpe inn til starten? Til nå har jeg kjøpt/fått/tenkt å kjøpe:
3 bodyer i bomull i 50
1 ulldress
3 strømpebukser
2 bukser
2 pysjamas
bomullslue/ulllue

Størrelse 56:
3 body bomull 56
3 strømpebukser
4 pysjamas
4 bukser
ullbody
sokker

hilsen usikker førstegangsmamma <33
Syns det høres ut som du har det du trenger - mye kan jo handles inn de første ukene etter fødsel. Av erfaring vet jeg at det fort blir litt nettshopping mens man sitter å ammer :)

Jeg fikk tvillinger sist, så har mye klær - men de ble født i juli. Skal kjøpe en del ull i 56, ser for meg det blir brukt mest den første måneden.

Mine veide 2300 og 2700, men brukte str 50 fra start. Så ser for meg at en baby på 3200-3600 ikke bruker str 50 så lenge
 
Jeg ville hatt litt som du har og heller supplere. Jeg fikk beskjed av venner at størrelse 50 ikke var vits, men selv om jeg fikk en gutt på 51cm og nesten 3,9kg så brukte jeg det i 1-1,5 måned. Jeg fikk ikke gulpebaby, men før jeg fant ut hvilken bleie som passet min gutt så ble det mye bytting av pysj da han tisset seg ut, men det trenger jo ikke være et tilfelle for deg.

Et råd jeg vil gi er å ikke kjøpe for mye ull da du ikke vet du om du får eksembarn. Nå anbefaler heller ikke allergi og barneleger å bruker ull direkte på huden uansett om man har allergi eller ikke lengre, dette er fordi ull har små pigger i seg som man kun ser i mikroskop og disse risper på huden uansett hvor fin den ullen skal være og kan skape inngangsport til allergi igjennom huden. Man får ikke eksem av allergi, men allergi igjennom eksem da hudbarrieren er brutt.
Ellers så regner jeg med du bor i nærheten av butikker, så det leste kan skaffes. Vi var selv å handlet dagen etter vi kom hjem fra sykehuset da vi så behovet for et par ting allerede da, samt å kjøpe gave de til ansatte på føde og barselavdelingen for god ivaretakelse under fødsel og opphold(det kjøper vi nok på forhånd denne gangen :hilarious: ).
 
Periodevis har det gått med flere bodyer per dag med mine to forrige. Den første tiden var jeg mye inne med begge (født i oktober og februar), så ull har det vært lite bruk for. Også hadde første atopisk eksem og nummer to tendens til det, så unngikk ull av den grunn og. Men andre elsker jo å kle babyene i ull og hjemmestrikk, så man er jo forskjellige. Nummer to brukte str 50 en stund faktisk, så til han måtte jeg supplere med litt ekstra klær. Men null stress å ordne det/ønske seg det etter fødsel når man vet hvor stor baby er.
 
Så fin tråd, jeg har heller ikke peiling på hva man trenger. Vi har funnet en del klær fra både samboeren og jeg var små, så jeg har funnet fram og vaska masse kule klær fra slutten av 80-tallet :knegg: har fått tips om at det er kjekt å ha en del klær liggende, siden det fort kan gå tomt med mye skift. Så tenker at vi godt kan bruke disse gamle klærne også, selv om det ikke er dagens mote. Men søte ting uansett, noe hjemmestrikka og noe fra HM på den tiden. Koselig å finne fram hvertfall!
 
En god start vil jeg si. Men tror jeg ville supplert med noen flere bodyer i hver størrelse. Med tre bodyer risikerer du at alle brukes på en dag og vaskemaskinen må gå konstant <3
 
Tusen takk for så mye gode råd alle sammen, setter stor pris på det! Er så sykt forvirrende og mye nytt å forholde seg til. De meste av klærne har jeg kjøpt på salg, og har kjøpt mest omslagsbodyer og mest på lindex. Fikk tips om lindex pga den størrelsesreguleringen de har på bodyer. Blir spennende å se hva vi liker å bruke, og hvordan vår baby blir i størrelse. Spennende tid foran oss.

Spør videre jeg, haha: Hva bleier har dere brukt på nyfødte? Er det lurt å kjøpe inn noen forskjellige typer for å finne ut hva som "funker" for oss? Eller hva har dere gjort? En sort i gangen?
 
Tusen takk for så mye gode råd alle sammen, setter stor pris på det! Er så sykt forvirrende og mye nytt å forholde seg til. De meste av klærne har jeg kjøpt på salg, og har kjøpt mest omslagsbodyer og mest på lindex. Fikk tips om lindex pga den størrelsesreguleringen de har på bodyer. Blir spennende å se hva vi liker å bruke, og hvordan vår baby blir i størrelse. Spennende tid foran oss.

Spør videre jeg, haha: Hva bleier har dere brukt på nyfødte? Er det lurt å kjøpe inn noen forskjellige typer for å finne ut hva som "funker" for oss? Eller hva har dere gjort? En sort i gangen?
Vi prøvde oss bare litt frem, og du kan hente ut sånne babypakker som inneholder litt forskjellig. For oss har libero touch vært uten sammenlikning best både mtp komfort for mini, lekkasje og passform :) Vi måtte ut å kjøpe størrelse 1 umiddelbart omtrent da vi stort sett bare hadde størrelse 2.
 
Vi prøvde oss bare litt frem, og du kan hente ut sånne babypakker som inneholder litt forskjellig. For oss har libero touch vært uten sammenlikning best både mtp komfort for mini, lekkasje og passform :) Vi måtte ut å kjøpe størrelse 1 umiddelbart omtrent da vi stort sett bare hadde størrelse 2.
Støtter opp om denne. Prøvde alle slags billig bleier da man i snitt bruker 2500 bleier i året på et barn og det blir litt penger tross 50% rabatt, men ingen kunne måle seg med Libero for mitt barn. Mannen ble irritert hver gang jeg prøvde noe annet :hilarious: Ser i hyllene i barnehagen så er det Libero folk går for ellers ser jeg en og annen änglamark pakke. Man kan også soare poeng på hver pakke i Libero hvor man kan kjøpe ting for poengene i shoppe deres eller donere pengene til ulike veldedige formål som jeg syns er veldig fint❤️
 
Husk at butikkene er åpne når vi har født, og at vi kan handle ting vi trenger da også :joyful:
Min første var 4,5 kg og kunne bruke 50 en veldig liten periode. Så nå kjøper jeg 56 som minste str og sender heller pappa'n på shopping hvis vi trenger noe i 50.
 
Tusen takk for så mye gode råd alle sammen, setter stor pris på det! Er så sykt forvirrende og mye nytt å forholde seg til. De meste av klærne har jeg kjøpt på salg, og har kjøpt mest omslagsbodyer og mest på lindex. Fikk tips om lindex pga den størrelsesreguleringen de har på bodyer. Blir spennende å se hva vi liker å bruke, og hvordan vår baby blir i størrelse. Spennende tid foran oss.

Spør videre jeg, haha: Hva bleier har dere brukt på nyfødte? Er det lurt å kjøpe inn noen forskjellige typer for å finne ut hva som "funker" for oss? Eller hva har dere gjort? En sort i gangen?
Vi brukte Libero touch i de tre første størrelsene og så gikk vi over til Anglamark pga pris.
 
Back
Topp