Babyklær, hvor mye av hva?

Mereo87

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Ettersom jeg har null og nada erfaring på feltet trenger jeg litt hjelp, hvor mye klær og hva slags klær trenger man/anbefaler dere til en baby de først 0-4 måneden?

Leste feks. 6-7 bodyer? Men oppi hodet mitt (husk at jeg er førstegangs her) så er det som truser, det er fryktelig dumt å «pakke» for få og det er greit å slippe å kjøre vaskemaskin hvert 5 minutt (heller en gang uka). :hilarious:

Jeg er også i situasjonen hvor alle rundt meg fikk barn for ørten år siden så arv er heller dårlig med, de husker heller derfor ikke hva som var «fornuftig» antall av ting.

Så alle tips mottas med takk :smiley-chores011

Sniker.

I de minste str, har jeg erfart at det er nok med ca 5 sett i starten, og så supplere etterhvert. Da har du nok i arraten slik at du får sett hvilke klær dere trives best med, og kan kjøpe mer etterhvert som behovet melder seg. Man må også regne med at man får en del gaver. På et tidspunkt hadde vi sånn 15 bodyer i str 62 - helt unødvendig og endte opp med å bruke og vaske de samme 5-6 stk uansett.

Ang vask, så vasker man mye uansett, og bodyer tar liten plass i maskinen. :) og nyfødte griser veldig lite og kan bruke klær flere dager på rad, med mindre de er gulpebarn selvfølgelig.

Jeg tror nok det er anbefalingen fordi folk ofte kjøper mer etter fødsel :) Vi fikk prematurt barn og hadde ingenting som passet og det gikk faktisk helt fint :p Min anbefaling er å kjøpe så mye dere ønsker og så heller bare vaske og klargjøre litt av det før lille kommer, så har dere mulighet til å bytte størrelse på det dere har ekstra i tilfelle den lille skulle bli større eller mindre enn antatt :) Behovet vil også variere fra baby til baby, vi fikk en liten prematur så vi brukte 44 i nesten 3 mnd :D Så alt jeg hadde kjøpt av sommerklær i 56 passet ikke før langt utpå høsten og det var for kaldt :hilarious:
Vi hadde også behov for bukser med fot fordi ingen sokker passet, før hun kom hadde jeg unngått alt med fot fordi alle frarådet det, så alt kan man ikke vite på forhånd. Vi fikk en gulpebaby og måtte bytte ofte, men vi hadde ikke kjempe mye tøy eller følte at vi måtte vaske klær hele tiden.

Jeg tror nok det er anbefalingen fordi folk ofte kjøper mer etter fødsel :) Vi fikk prematurt barn og hadde ingenting som passet og det gikk faktisk helt fint :p Min anbefaling er å kjøpe så mye dere ønsker og så heller bare vaske og klargjøre litt av det før lille kommer, så har dere mulighet til å bytte størrelse på det dere har ekstra i tilfelle den lille skulle bli større eller mindre enn antatt :) Behovet vil også variere fra baby til baby, vi fikk en liten prematur så vi brukte 44 i nesten 3 mnd :D Så alt jeg hadde kjøpt av sommerklær i 56 passet ikke før langt utpå høsten og det var for kaldt :hilarious:
Vi hadde også behov for bukser med fot fordi ingen sokker passet, før hun kom hadde jeg unngått alt med fot fordi alle frarådet det, så alt kan man ikke vite på forhånd. Vi fikk en gulpebaby og måtte bytte ofte, men vi hadde ikke kjempe mye tøy eller følte at vi måtte vaske klær hele tiden.
Så lurt, det hadde jeg ikke tenkt på!
Jeg prøver å holde igjen på shoppe bonanzaen litt, så det passer mest for sesongen :)

prematur er jo gjerne sokker blir knestrømper, men så vokser de plutselig som ugress :)

Sniker.

I de minste str, har jeg erfart at det er nok med ca 5 sett i starten, og så supplere etterhvert. Da har du nok i arraten slik at du får sett hvilke klær dere trives best med, og kan kjøpe mer etterhvert som behovet melder seg. Man må også regne med at man får en del gaver. På et tidspunkt hadde vi sånn 15 bodyer i str 62 - helt unødvendig og endte opp med å bruke og vaske de samme 5-6 stk uansett.

Ang vask, så vasker man mye uansett, og bodyer tar liten plass i maskinen. :) og nyfødte griser veldig lite og kan bruke klær flere dager på rad, med mindre de er gulpebarn selvfølgelig.

Det vanskelige er vel at man ikke vet helt size på den som kommer. Også skal jeg ærlig innrømme at jeg lider av «vi må ha nok klær!!!!!».

Jeg er litt sånn at jeg synes det er kjedelig å ha for lite.
Jeg tror vi hadde ca 10 omslagsbodyer,10 bukser, 10 pysjer/heldesser, 5 strømpebukser, 1 ulldress (type Lillelam), 2 ull cardigans til å ha over body, 10 stk sokker i hver av str 50-56 og 62. Det føltes iallefall ikke forlite ut og kunne hatt mer. Jeg er veldig glad i bodyene fra Lindex siden de har dobbel knepping i skrittet noe som gjør at de strekker seg over 2 størrelser :)
Nå får vi jente denne gangen også og jeg har tatt vare på alle klær, men jeg har kjøpt endel nytt likevel :hilarious:

Mye som kommer ann på babyen, men vi hadde en gulpebaby som slet med refluks sist. Så ble maaange skift daglig. Vi hadde 12 omslagsbodyer i str 50/56(brukte kun de bodyene). Vanlige bodyer er mye mer knotete når de er små. 8 strømpebukser. 12 bukser. Og 12 sokkepar. Liker best klærne fra Cubus, lindex, nameit og kapahl:) Dress og slikt brukte vi nesten ikke, da vi har bilstolpose fra Voksi. Veldig fornøyd med den og enkelt å ta ungen inn og ut av bilen og slippe å kle av/på:)

Skjemmes litt av å si det, men jeg har hatt typ 40-60 bodyer i 56 og kunne helt sikkert klart meg med 10, kanskje 15. Hadde gulpebabyer med de to første, og en baby som ikke gulpet så mye. Jeg er veldig avslappet, så skulle det være tomt for rene bodyer så hadde jeg brukt heldrakt/pysj eller lånt et sett fra en str over feks. Null stress.

Jeg tror jeg vil anbefale ca 10 sett per str som en slags basisgarderobe. Klarer seg kanskje med mindre i 50, siden man ofte kan bruke 56 samtidig (evt med brett hvis det er veldig stort).

Jeg brukte mye gulpekluter, og hadde nesten ingen bleieuhell med forrige unge, så det holdt for det meste å skifte body én gang daglig. Maks to.
Og da holder det jo egentlig med 6 stk bodyer, og kanskje 5 strømpebukser.
Men så kommer det an på.
Har du tørketrommel, eller må det tørkes på stativ. Hvor ofte du vasker, hvilken type baby du får...
Og hvor mye slekt og venner du har, som kommer til å deise på med alskens søte plagg.

Jeg har VELDIG mye babytøy, da jeg har arvet MASSE. De fleste størrelsene bruker man jo bare i 2-4 uker uansett, så om man har for mye, blir det gjerne ikke brukt likevel.
Og f.eks strømpebukser, som er ganske.. stretchy, kan vare over flere størrelser .

Har ikke hatt masse klær liggende, noen str i 50, 56 og 62, med eldste hadde jeg ikke fått kjøpt inn noe i str 50 enda heller. Hadde vel ca 5 sett i hver str, og elsker sparkebukser :D

Men vi har hatt to ganske små smale barn og kunne bruke str 50 i ca 6 uker osv, så vi kjøpte etter behov og har til dags dato aldri kjøpt salg for å bruke året etter, fordi vi kunne aldri vite.
Eldste hadde noen klær i str 74 når hun var nesten 2 år, har tatt det igjen nå da, og mange bodyer druknet dem i selv om de var passe lange i armene så kunne man få plass til minst en baby til i dem.

Så vi kommer ikke til å kjøpe altfor mye denne gangen heller. Skal på ekstra UL for å sjekke vekst på baby, ser ut som om de tenker i uke 38 men skal prøve å få tidligere siden første kom 37+0 og yngste 39+0 så syns uke 38 blir litt sent. Har svangerskapsdiabetes, hadde også med yngste men han var 2940 gram når han kom og måtte på en ekstra ul for de syns han var for liten :p

Satser på at korona situasjonen er blitt mye bedre til oktober og at alle butikker har oppe så det ikke blir noe problem å handle når babyen har kommet ❤

Har ikke hatt masse klær liggende, noen str i 50, 56 og 62, med eldste hadde jeg ikke fått kjøpt inn noe i str 50 enda heller. Hadde vel ca 5 sett i hver str, og elsker sparkebukser :D

Men vi har hatt to ganske små smale barn og kunne bruke str 50 i ca 6 uker osv, så vi kjøpte etter behov og har til dags dato aldri kjøpt salg for å bruke året etter, fordi vi kunne aldri vite.
Eldste hadde noen klær i str 74 når hun var nesten 2 år, har tatt det igjen nå da, og mange bodyer druknet dem i selv om de var passe lange i armene så kunne man få plass til minst en baby til i dem.

Så vi kommer ikke til å kjøpe altfor mye denne gangen heller. Skal på ekstra UL for å sjekke vekst på baby, ser ut som om de tenker i uke 38 men skal prøve å få tidligere siden første kom 37+0 og yngste 39+0 så syns uke 38 blir litt sent. Har svangerskapsdiabetes, hadde også med yngste men han var 2940 gram når han kom og måtte på en ekstra ul for de syns han var for liten :p

Satser på at korona situasjonen er blitt mye bedre til oktober og at alle butikker har oppe så det ikke blir noe problem å handle når babyen har kommet ❤
Vi kan heller ikke kjøpe ting på salg fordi vi ikke har sjanse til å vite hvor stor hun er i den sesongen! Skikkelig kjipt med ull og yttertøy! Hun er nå 11 mnd, men bruker fremdeles 74 og 80 er fremdeles alt for stort selv om hun ikke et spesielt liten nå (er på 50 percentilen). Den aldersguiden 6-9 mnd stemmer ikke for oss i hvert fall :hilarious:

Vi kan heller ikke kjøpe ting på salg fordi vi ikke har sjanse til å vite hvor stor hun er i den sesongen! Skikkelig kjipt med ull og yttertøy! Hun er nå 11 mnd, men bruker fremdeles 74 og 80 er fremdeles alt for stort selv om hun ikke et spesielt liten nå (er på 50 percentilen). Den aldersguiden 6-9 mnd stemmer ikke for oss i hvert fall :hilarious:
Ja hadde hvert veldig praktisk å kjøpt på salg, sparer jo masse på det, men men det har da gått bra det også, hender jo ofte her at en jakke for eksempel kan brukes to sesonger istedenfor en :hilarious:

Vel om ikke ungene har ødelagt den fullstendig da, tror ungene mine nesten spiser opp klær :p

Sniker

vi fikk beskjed om å ikke kjøpe så mye i str 50 «for det bruker de så kort tid og babyer griser ikke». Men babyer griser. Det tisses og bæsjes, er lekkasjer fra bleier, pupper/flasker, gulp og alt som hører med. Vi brukte bare body og bukse i begynnelsen, lite pysj og heldress. Men det er smak og behag :)

Jeg tror vi endte opp med 20-30 bodyer i den minste størrelsen og da var det greit. Ofte kunne vi bruke 6 bodyer på en dag! :hungover: Så ble det mindre grising da vi begynte med 56-62. Og ved 68-74 så startet vi med fast føde og da ble det nok et behov for mer klær fordi det ble mye mer gris igjen.

Ja man kan dra å handle mer etter fødselen når man vet litt mer av hva man trenger, men for å være ærlig; butikker var det siste stedet jeg ville være på ei god stund etter fødsel..

Sniker. Jeg kjøpte to bruktpakker med tøy (sånne overraskelsespakker du ikke aner innholdet i), for en særdeles billig penge. Og hadde omtrent 15 bodyer i hver størrelse og sikkert enda flere bukser. Og et enormt antall gensere som jeg aldri brukte, og som jeg ikke tror de jeg kjøpte av brukte heller. Det jeg merket fort, med gulpebaby, er at bodyer brukte vi i fleng. Vi kunne være oppe i 5 skift om dagen. Bukser trengte vi overhodet ikke like mye av. For gulp og sikkel og morsmelksprut osv havnet på bodyen og sjeldent på buksa. Når gulpingen avtok, så avtok også behovet for store mengder skift hver dag. Da ble det mer at én body gjerne kunne brukes to dager på rad.
Ellers er jo smaken som baken på hva du liker av tøy. Og babyer har ulik passform. Jeg foretrakk tynne ullbodyer, for de tålte å sikles på/gulpes på uten å øyeblikkelig måtte skifte. De tørker jo sykt fort og blir ikke klamme og våte og kalde mot barnets hud. I tillegg er ulltøy veldig stretchy og er det tøyet som vi kunne bruke mest uavhengig av størrelse. Var det for stort, kunne armene brettes opp uten at det ble klumpete. Og siden de var så føyelige, så kunne vi ofte bruke de selv om han var gått over til neste størrelse ellers.
Noen barn hopper over en størrelse. I bruktpakkene var det nesten ikke noe i str 68. Så det måtte vi supplere med. Str 62 får man åpenbart mye av i gave, for det var helt ville mengder tøy (også med lappen på) i den størrelsen.
Noen merker er små i størrelse. H&M er notoriske på små størrelser i babytøy. Vi brukte alltid én str større i H&M enn i annet tøy.

Så min oppsummering: kjøp en bruktpakke. Suppler med det dere trenger etterhvert. Og kjøp ulltøyet på salg nå på sommeren. Ull brukes året rundt. Og veldig lett å selge ulltøy videre senere.
Og ikke kjøp klær med hetter og krager og slips og sløyfer og annet dall som kommer opp i ansiktet på baby.
Og angående bæsjeflekker på klær (det kommer), så er det lett å få vekk. Vask plagget som normalt og la det henge i sollys mens det fortsatt er vått. Da blir flekken borte.

Back
Topp