Babyklær det første året

Bkno3553130

Blir kjent med forumet
Hvilke størrelser er lurt å kjøpe mest av til babyen kommer? Har kjøpt litt i 62 og kanskje minst til helt nyfødt (50). Har termin i desember, så ser for meg at ullbodyer blir mye brukt. Men jeg burde vel også kjøpe noen strømpebukser og sokker, eller hva sier dere som har barn fra før?
 
Det beste er å kjøpe et minimum, så heller spe på litt etterhvert. Noen unger gulper mye og har heftige bleier som går gjennom osv, og trenger flere bytter..

Og de vokser så ulikt. Noen bruker str 50 i mange uker, mens andre hopper nesten rett opp i str 56.

Også er det ulike klær til ulike årstider. Jeg har som regel bare hatt liggende størrelsen som blir brukt akkurat nå + kjøpt/fått til neste størrelse.

Ellers lett å gå på den smellen og kjøpe en vinterdress du ser for deg å bruke om 6 mnd, men så plutselig passer den ikke når du først skal ha den.

De første mnd går det jo som regel i body + bukse/strømpebukse.
Det er absolutt det letteste når det er vinter. Da kan du bare legge baby inn i en ull eller fleecedress så rett i vognposen.

Jeg selv har aldri vært fan av strømpebukser eller bukse med fot da jeg opplever at foten ofte sklir av.

Jeg har selv termin i januar denne gangen, og kommer nok til å begynne med et lite lager av bodyer, bukser og strømper i både ull og bomull. Ull er ganske dyrt om en kjøper mye nytt, og bomull går fint innendørs og ute om det ikke er for kaldt :happy:
 
Er greiest å ha minst mulig, ja.
Min baby sist, gulpet ikke og hadde ca ingen bleielekkasjer. Så, selv om hun brukte str 50 en stund, så kunne hun fort bruke den samme bodyen i ei uke. Samme med 56; brukte nesten ikke tøy av det. Hadde bruk for type.. 3 bodyer, tre strømpebukser/bukser+sokker og 2-3 pysjer. Sånn egentlig.
Også hoppet vi over str 62, og gikk rett på 68. :p

Ull er fint! Men mye er så innmari tynt, og går hull på fort. Også er det ganske dyrt hvis du skal kjøpe mye av det. Og i starten, er man gjerne ikke så mye ute (i alle fall ikke på vinteren), og de gangene du føler for å trille, er det nok snakk om lagvis med klær og tepper likevel, så bomull er jo helt fint det også.
(Ull ER bedre sånn; men er veldig dumt å bruke tusenvis på en garderobe i ull, også får du en baby som ikke tåler det, for det kan skje det også :p )
 
Det beste er å kjøpe et minimum, så heller spe på litt etterhvert. Noen unger gulper mye og har heftige bleier som går gjennom osv, og trenger flere bytter..

Og de vokser så ulikt. Noen bruker str 50 i mange uker, mens andre hopper nesten rett opp i str 56.

Også er det ulike klær til ulike årstider. Jeg har som regel bare hatt liggende størrelsen som blir brukt akkurat nå + kjøpt/fått til neste størrelse.

Ellers lett å gå på den smellen og kjøpe en vinterdress du ser for deg å bruke om 6 mnd, men så plutselig passer den ikke når du først skal ha den.

De første mnd går det jo som regel i body + bukse/strømpebukse.
Det er absolutt det letteste når det er vinter. Da kan du bare legge baby inn i en ull eller fleecedress så rett i vognposen.

Jeg selv har aldri vært fan av strømpebukser eller bukse med fot da jeg opplever at foten ofte sklir av.

Jeg har selv termin i januar denne gangen, og kommer nok til å begynne med et lite lager av bodyer, bukser og strømper i både ull og bomull. Ull er ganske dyrt om en kjøper mye nytt, og bomull går fint innendørs og ute om det ikke er for kaldt :happy:
Tusen takk for gode innspill! Ull er virkelig dyrt ja! Så har kjøpt en del brukt (av fin kvalitet likevel). Masse lykke til i tiden framover for deg også, er en spennende høst vi går i møte :D
 
Er greiest å ha minst mulig, ja.
Min baby sist, gulpet ikke og hadde ca ingen bleielekkasjer. Så, selv om hun brukte str 50 en stund, så kunne hun fort bruke den samme bodyen i ei uke. Samme med 56; brukte nesten ikke tøy av det. Hadde bruk for type.. 3 bodyer, tre strømpebukser/bukser+sokker og 2-3 pysjer. Sånn egentlig.
Også hoppet vi over str 62, og gikk rett på 68. :p

Ull er fint! Men mye er så innmari tynt, og går hull på fort. Også er det ganske dyrt hvis du skal kjøpe mye av det. Og i starten, er man gjerne ikke så mye ute (i alle fall ikke på vinteren), og de gangene du føler for å trille, er det nok snakk om lagvis med klær og tepper likevel, så bomull er jo helt fint det også.
(Ull ER bedre sånn; men er veldig dumt å bruke tusenvis på en garderobe i ull, også får du en baby som ikke tåler det, for det kan skje det også :p )
Takk for gode poenger! Har ikke en gang tenkt på at de kan være alergiske for ull, men du har jo klart helt rett! Er så greit å få høre andres erfaringer, så tusen takk :D
 
Jeg tenkte 7 plagg av bodyer og bukser da jeg ventet førstemann, for da hadde han klær i en ukes tid om gangen :) Var aldri bleielekkasjer og lite gulping. Opplevde sprutgulping på kveld og natt helt i starten bare, så hadde ekstra med pysj. Bodyer og bukser brukte han flere dager på rad, pga de ikke ble møkkete eller luktet vondt. Så var mer enn nok klær :)

Har aldri likt strømpebukser eller bukser med fot. Ull har ingen av unga mine tålt å bruke rett på huden.
 
Har augustbarn og novemberbarn og det gikk omtrent kun i strømpebukser og bodyer til novemberbabyen fram til våren kom og vi kunne bytte de ut med bukser :)
Syns det fort blir klumpete på så små med både strømpebukse og bukse, så derfor droppa vi det. Hadde selvfølgelig på ulldress o.l ved soving ute i vogn men han var ikke så ivrig på det før han nærma seg halvåret :p
Augustbarna hadde mer klær-klær i starten men når kuldegradene kom ble det strømpebukse og body der og :)
 
Hvilke størrelser er lurt å kjøpe mest av til babyen kommer? Har kjøpt litt i 62 og kanskje minst til helt nyfødt (50). Har termin i desember, så ser for meg at ullbodyer blir mye brukt. Men jeg burde vel også kjøpe noen strømpebukser og sokker, eller hva sier dere som har barn fra før?

Jeg har barn født i januar og mars. Bare brukt body og strømpebukse de første månedene :) sokker falt bare av.
Den eldste sov godt i vogn så vi var på mange trilleturer. Da hadde han body og strømpebukse pluss hjemmestrikka dress eller bukse og jakke, ullsokker, lue og votter. Hvis det var veldig kaldt pakket jeg han inn i et ullpledd før jeg la ham ned i vognposen.

Den andre babyen var veldig urolig, gråt mye, hylskrek og sov aldri i vogn, ville bare sove i bæretøy. Så hun trengte ikke så mye annet enn body og strømpebukse i bomull (hun var alltid på meg, hun lå bare 5-10 minutter for seg selv om gangen før gråten startet igjen). Vi var nesten ikke på noen turer ut, siden hun skreik så mye. Og hun hadde hoftedysplasi og måtte ha pute i to måneder og da er det ikke plass til noe annet enn strømpebukse og body under.

Så med andre ord, man vet ikke hvordan ting blir. Ta utgangspunkt i at du trenger noen bodyer i 50 og noen i 56. Og kjøp en pakke siklesmekker. Om du får en gulpebaby så sparer man masse skift ved å bruke smekke i stedet for å skifte body.
Du kan vente med 62 og større. Man aner ikke hvor fort de vokser. Min har feks vært sånn som dette:
Baby 1: 6 mnd, brukte størrelse 80/86
Baby 2: 6 mnd, brukt str 62/68

hadde jeg kjøpt sommerklær etter forventer størrelse i forhold til alder til den eldste, ville vi jo feks ikke fått brukt det :p
 
Helt enig i at man kan kjøpe en basisgarderobe og spe på etterhvert. Det er stadig vekk salg :) Det er helt umulig å forutse hvilke størrelser man bruker lengst etc. Her fikk vi aldri bruk for 50, så er glad for at jeg ikke kjøpte mer enn 2 sett i det. 56 brukte vi ikke i mer enn 2 uker, så brukte vi vel 62 i 1,5 mnd ca, 68 i 2,5 mnd. Er på 74 og noe 80 nå ved 5,5 mnd alder. Men igjen er det barn i min barselgruppe som enda er på 56 og 62 :) men den første tiden går det nok mye i ull ja!
 
Back
Topp