Babygrøt

Førstegangsijuni

Forelsket i forumet
Noen her som lager hjemmelaget babygrøt, eller bruker alle ferdig fra butikken som man bare rører ut med kokende vann?
Om du lager hjemmelaget, hvordan grøt er dette og hvordan gjør du det? :-)

Noen her som lager hjemmelaget babygrøt, eller bruker alle ferdig fra butikken som man bare rører ut med kokende vann?
Om du lager hjemmelaget, hvordan grøt er dette og hvordan gjør du det? :-)
Jeg laget babygrøt med havremel, grov rugmel og hirse, hadde også en skje kokosfett oppi :-)
Veldig populært hos jentungen, så kan du eventuelt blande forskjellige fruktmoser oppi for å få forskjellige smaker :-)

Litt både og her, men mini blir mettere av hjemmelaget grøt så bruker hovedsakelig den om kveldene. Bruker kjøpegrøt innimellom for variasjon samt når vi er på farten. Har i fruktmos, sviskemos e.l i den hjemmelagde for å sette smak på.

Bruker disse oppskriftene, hirse- og havregrøt er favoritten :)

http://www.mammanett.no/baby/mat/babygrot

Jeg laget babygrøt med havremel, grov rugmel og hirse, hadde også en skje kokosfett oppi :-)
Veldig populært hos jentungen, så kan du eventuelt blande forskjellige fruktmoser oppi for å få forskjellige smaker :-)
Litt både og her, men mini blir mettere av hjemmelaget grøt så bruker hovedsakelig den om kveldene. Bruker kjøpegrøt innimellom for variasjon samt når vi er på farten. Har i fruktmos, sviskemos e.l i den hjemmelagde for å sette smak på.

Bruker disse oppskriftene, hirse- og havregrøt er favoritten :)

http://www.mammanett.no/baby/mat/babygrot
Hvor gamle er deres små som dere lager hjemmelaget grøt til? :-) Jeg er vell igrunn tidlig ut med å tenke på dette, da jeg fortsatt har lille i magen, haha! Men gleder meg sånn til å prøve med fast føde når den tid kommer! :D

Hvor gamle er deres små som dere lager hjemmelaget grøt til? :-) Jeg er vell igrunn tidlig ut med å tenke på dette, da jeg fortsatt har lille i magen, haha! Men gleder meg sånn til å prøve med fast føde når den tid kommer! :D
Mi er nå 2 år så hun har sluttet med grøten nå :-P
Men hun var så liten og sulten at hun begynte å få grøt i 4mnd alder, alt finmalt da :-)

Det er aldri for tidlig å begynne å tenke på slikt, og det er godt å være forberedt :-D

Mi er nå 2 år så hun har sluttet med grøten nå :-P
Men hun var så liten og sulten at hun begynte å få grøt i 4mnd alder, alt finmalt da :-)

Det er aldri for tidlig å begynne å tenke på slikt, og det er godt å være forberedt :-D
Så stor jente ❤ så alle disse grøtene passer fra 4 mnd så lenge de er finmalt? :-)

Så stor jente ❤ så alle disse grøtene passer fra 4 mnd så lenge de er finmalt? :-)
Det skal ikke være noe problem nei, i begynnelsen må jo alt være finmalt eller most når det kommer til babymat, men når de blir større trenger det ikke være like most :-D

Jeg invisterte i en babyfood maker for å lage kjapp hjemmelaget middager også, den her helt genial! Den dampkoker alt og moser og mikser alt samtidig :-D så slipper du å stå å koke alt i gryter osv :-)

Det skal ikke være noe problem nei, i begynnelsen må jo alt være finmalt eller most når det kommer til babymat, men når de blir større trenger det ikke være like most :-D

Jeg invisterte i en babyfood maker for å lage kjapp hjemmelaget middager også, den her helt genial! Den dampkoker alt og moser og mikser alt samtidig :-D så slipper du å stå å koke alt i gryter osv :-)
En slik har jeg sett! Må vurdere en slik når den tid kommer :)

Begynte med hirsegrøt da han var 4mnd. Han er nå 8mnd. Introduserte havre rundt 5mnd men den ville han ikke ha før nærmere 6mnd (havreflakene er større enn hirseflakene og ble litt for grov konsistens). Kjøpegrøten er pulver så den gikk ned lettest i starten.

Jeg har bare laget hjemmelaget grøt. Begynte å lage grøt av hirsemel rett før hun ble 6måneder. 1dl vann + 1ss mel, rørte sammen og lot det stå over natta, kokte opp på morgenen i ca 5 min på svak varme. Blander i sviskemos eller aprikosmos + litt kokosolje. Liker veldig godt begge deler heldigvis. Har prøvd hirseflak å, men det blir grovere i konsistensen så da spiser hun mye mindre. Bruker å evt blande hirsemel og bokhvetemel.

Jeg lager grøt av melet jeg har i skapet. (Rug, sammalt hvete grov/fin, spelt) Har som regel alltid havregryn i også.

Bløtlegger mel og havregryn over natta (lettere fordøyelig grøt og mer jern)
Koker opp til grøt med bløtleggingsvannet
Har i 1 ts smør/kaldpresset olje (for fett)
En isbitterning med fiken/aprikos/daddelmos (for ekstra jern og C-vitamin)
Tilsetter eventuelt mos jeg har stående i kjøleskapet som eple, jordbær, blåbær o.l. Eller litt kjøpesmoothie om jeg har rester av det som må spises

Back
Topp