Babygrøt - mengde

Kokokos

Flørter med forumet
På grøtpakka står det at 1 porsjon er 1dl grøtpulver. Får kun halvparten av dette i mini på 11 måneder og er redd hun får i seg for lite jern. Tilbyr grøt to ganger om dagen, men hun spiser kun noen skjeer det ene måltidet (frokost eller lunsj) og da altså ca 0,5 dl før leggetid. Mengden har vært tilnærmet lik siden innføring av grøt da hun var 6 måneder. Hvor mye grøt spiser deres babyer?

På grøtpakka står det at 1 porsjon er 1dl grøtpulver. Får kun halvparten av dette i mini på 11 måneder og er redd hun får i seg for lite jern. Tilbyr grøt to ganger om dagen, men hun spiser kun noen skjeer det ene måltidet (frokost eller lunsj) og da altså ca 0,5 dl før leggetid. Mengden har vært tilnærmet lik siden innføring av grøt da hun var 6 måneder. Hvor mye grøt spiser deres babyer?

Hva annet spiser hun da?
Jeg har aldri gitt kjøpegrøt til babyene mine, de har ikke for lite jern altså. De spiser jo masse annet enn grøt også. Lager grøt selv med aprikos som skal inneholde litt jern, men sikkert mindre enn det du kjøper

Har du snakket med helsesøster om det?
Kanskje hun ikke er så glad i grøt? Ville heller tilbudt andre matvarer som inneholder jern om det er sånn at hun får for lite av det. Brokkoli er jo en supergrønnsak for eksempel :) Ellers har en jo den klassiske brødskiva med leverpostei.

Jeg tenker at sånne mengdegreier på pakker er det samme som på posesuppe for oss voksne, kun en veiledning. Noen spiser mye, noen spiser lite. Kanskje hun ikke liker grøten så godt om hun spiser lite? Prøv å gi litt annen mat også, så ser du hvordan hun spiser av mengder der. Her varierer det fra dag til dag og er også avhengig av hvilken meny vi har:hungry:

Det er vel kun veiledende den mengden? Men mine slutta helt å spise grøt rundt den alderen. Alle fikk samme mat som oss ved 6 mnd utenom grøt til kveldsmat. De ville heller ha brødskiver enn grøt.

Mi likte aldri grøt så vi ga det aldri. Men hun likte feks brødskive med leverpostei, brokkoli å andre ting med gode jernmengder i så vi kjørte blw, hun fikk spise selv og vi har forsøkt å bare tilby varierende og sundt kosthold:-)

Når hun er 11 mnd er hun kanskje stor nok til å prøve litt brødskive med leverpostei i stedet for grøt? Med tanke på bekymring om hun får nok jern i seg alså?

Nr 1 her spiste kjøpegrøt, men ble så tydelig lei av det mellom 1 og 2 år at han fortsatt ikke spiser grøt eller most mat av noe slag som 11-åring :bag:

Nr 2 spiste knapt kjøpegrøt. Hun ble tilvendt vanlig hjemmelaget havregrøt stedet, og digger grøt per dags dato.

Spiser hun kun grøt eller spiser hun brødmat og middag også? Vel så mye jern i brødskiver med pålegg. Ville ikke tenkt på grøt mengden isolert sett, men det totale matinntaket igjennom dagen.

Back
Topp