Babyer og slim i halsen!

M`sMamma

Forelsket i forumet
Hvordan får man de til å hoste opp slimet?! Kjenner jeg blir gaaaal av å høre på, det er helt forferdelig! Også når har i nesen som jeg ikke fåt tak i med nesesugern!

Tips?[:)]

Det lurer jeg også på, lillegutt har vært forkjøla siden søndag nå [&:]

Kan ikke engang huske sist hu ikke var forkjølet[:'(] fikk beskjed på helsestasjonen om å gi litt vann etter hvert måltid. Hu sa at melka gjorde til at det vart ekstra slim[8|] Synes det hjalp litt, men ikke noe mirakelkur da. Men no hoster hu ikke like mye på natta[;)]

Når Oscar var rundt 6 uker var han veldig slimete og sov dårlig pga. det. (Vi og siden vi konstant trodde at han ikke fikk puste...). Jeg satte sengen litt på skrå (sånn at han ligger med hodet litt hevet i forhold til beina) og brukte saltvannsspray på han. Syns det hjalp litt.
Hvis han sover på lammeskinn leste jeg at det kan hjelpe å legge en klut eller noe under hodet hans så han ikke ligger å puster rett nedi skinnet.

Nå, hvis jeg ser han er snørrete helt bakerst i neseborene hvor den sugeren ikke når til, bruker jeg saltvannsspray for det løser det opp sånn at det lettere kommer lengre ut.
Her var det også effektivt å legge han på magen etter sprayen, for da puster og peser han sånn at han blåste ut den største busen av seg selv... =P

Hei, vet ikke om det er sånn dere har det, men her har han alltid vært småforkjølet virker det som, og surkler mye og endel slim. Søkte på nettet og fant dette svaret. Tror det stemmer for vår del i alle fall:

Den vanligste (og veldig ufarlige!) årsaken til slik surkling hos spedbarn er en viss grad av bløthet i strupehodet og øvre del av luftrøret hos noen barn. Brusken som stabiliserer de øvre luftveiene er noe bløtere hos disse som fører til at det både blir en slik surklelyd og at slim fra luftveiene samle som fersterker lyden. Det medisinske uttrykket er laryngomalasi / trakeomalasi som betyr "blør strupehode" / "bløt luftrør"

Kjennetegn ved denne tilstanden er at den begynner veldig tidlig, gjerne i barseltiden altå de første leve døgn. Den er helt uavhengig av luftveisinfeksjoner og forkjølelser, barn viser fin trivsel og virker helt uberørt av dette og lyder blir ofte svakere når barnet løftes opp og har en oppreist kroppsstilling. Barnet viser alltid en normal vektøkning og har ikke spiseproblemer.

Det er meget sjelden at dette trenger noen form for behandling så dere kan trygt la være å gi Efedrin som bare fører til uro og dårligere søvn.

Tilstanden vokser barnet av seg i løpet av (som regel) første leveår.

Vennlig hilsen Dr. Thomas Møller, barnelege

fikk beskje av hs om bruke saltvann 

Ja jeg tok han til lege når han var 6 uker og, bare for å sjekke at det ikke var noe som satt i lungene.

har hatt ei flaske vann stående og gitt når eg syns hu blei litt tett...sprøyte nasen med saltvannsoppløsning det hjelpe..vente litt også suge eg ute med nasesugeren..

hev hodeenden av sengå litt sånn at de komme litt opp..

bada de kanskje...i godt lunket/varmt vann kan hende løsne litt bare tørk de godt og fort så de ikke fryse..

dok kan og la de lukte på eucalyptus olje eller pepperminteolje..de er skarpe nok til at bare en lukter så løsner det litt..

egentlig er det ikke så mye som gjør at ting går fort over...mye ro og hvile er også viktig..

her har tutta vært syk siden lørdag..begynte å bli bedre..tror fordi vi var hjemme og slappet av endag..men så skule jeg ut igår og da begynte hun med hoste igjen..så viktig med ro tror eg...

Her har tassen akkurat vært forkjølet. Han er så og si bra igjen nå, og heldigvis sluppet unna mye slim i brystet. Nesa har derimot vært tett, og da har jeg kjøpt saltvannsdråper på små engangsbeholdere som jeg har spruta i hvert nesebor. Tar evt bort de store og seige busene først med en q-tip, for så å ta saltvann i. Tørker med en fuktig klut det som kommer ut, og hjelper til med en ny q-tip hvis det skulle være behov for det. Gjentar denne prosessen tre-fire ganger mens han ligger på stellebordet. Når jeg fyller nesa hans med saltvann tvinges han til å snyte det ut, siden dette en innbygd refleks hos barn. Når jeg er "ferdig" for den ene gangen, tar jeg i saltvann helt til slutt, som får ligge å virke litt[:)] pga av dette har han klart seg utrolig fint, og har sovet hele natta og hver natt siden han ble forkjølet[:)] Ikke noe tegn på at han har slitt unødig... Også som det er nevnt over her, så tror jeg ro er veldig viktig. Vi var bare hjemme de første dagene (liten uke) for at han kunne slappe av så mye han bare kunne. Han sov seg gjennom de to-tre første dagen også. Spiste godt, og allmenntilstanden hans var fin, men han trengte nok å slappe litt ekstra av[:)] Lykke til!!

Back
Topp