Babyens utvikling

Blomstermor67

Flørter med forumet

Hvordan ligger deres barn an i forhold til å dra seg framover/bakover/i sirkel, krabbe, stå og lignende? :)

Gutten min satt selv for første gang på mandag, han syns det er så stas :)  og han kan dra seg bakover og i sirkel, og han elsker å stå og hoppe :) Men i forhold til mat går det ikke så bra, har prøvd i over 2 måneder nå og får fortsatt ikke i han noe særlig, han har så vidt begynt å gape litt, så er heldigvis framskritt :) Hvordan går det med fast føde for dere, og hva spiser de?

Artig å høre hvor forskjellig alle er i forhold til hva de lærer først og sånn :) Det er hverfall en veldig artig periode nå hvor de lærer nye ting stadig :)

Han kan stå på alle 4, og hopper seg fremover så han detter på magen igjen;) Aker seg bakover, hva skjer med feil vei ? hehe...
Han kan sitte sånn nogenlunde,men balansen er ikke helt på topp ennå.. Kan ikke sette seg opp selv.

Har begynt med litt forskjellig mat:) Han er jo halvt arabisk, så her blir det sterk mat og vende seg til .. men, ikke før om maaaange mndr :)
Spiser brød, dyppet i knuste tomater og olivenolje. Han elsker det!
Prøvd litt med egg og poteter etc , det også elsker han.. Tunfisk også:)
Går en del i fruktpureer ennå, men ikke grøt.. Han brekker seg til han spyr..Skjønner ikke hvorfor..
Samme med avocado og banan :/ Håper det blir bedre etterhvert...Men,appelsin derimot; Favoritten med stor F ;)

Hva med din sønn da ? Har du prøvd noe mat? Synd at han er vanskelig å få i seg mat da :(

Gutten min ruller begge veier. Han drar seg rundt i sirkel, men ikke fremover eller bakover. Han sitter stødig på fanget, og nekter å lene seg bakover. Men setter seg ikke opp selv fra liggende. Gutten min gaper stort uansett hva han får servert, og får aldri nok, han spiser mer enn storesøstra på 2,5, og hun spiser heller ikke lite! Sulten kar. Spiser grøt til frokost, frukt og middagsglass mitt på dagen, og stor posjon grøt igjen på kvelden. Og får flasker med mme og ammes også igjennom hele dagen.

Lillesnuppa her åler seg framover nå, med god fart. Så først ut til at det bare ble bakover og i ring, men plutselig kom hun seg fram. Virket ikke med mobil eller fjernkontroll her, men crocsen til mamma'n!!! Og når hun kosemoser bamsene sine, liggende på magen, så drar hun knærne under seg og på albumene og biter i bamsen. Har ikke fått det til med strake armer enda, men tror ikke det er lenge til. Vet de kan stå en del på alle fire, før det bærer forover. 
  Synes balansen hennes er veldig bra, sjonglerer rullingen veldig bra. Snur seg mot noe, uten og flytte på selve kroppen, men "står" på den ene foten og handa for å se (om dere skjønner...).
  Hun sitter ikke selv på gulvet, men sitter mye i fanget og litt i høystol. Setter seg opp fra nesten liggende.

Når det gjelder mat, spiser hun bra med grøt. Men er litt på prøvestadige med litt brødskive og litt middag. Mme morgen, lunsj, kveld og evt natt. Plages med tenner, så det hender hun våkner på natta. Er litt trøblete og legge for tiden, men det ordner seg som regel med en liten påtår eller en stikkpille og det er vondt i munnen.

Her er kryping/åling og det å ligge på magen stort sett uaktuelt, så jeg har mine tvil om hun  kommer til å krype før hun går.emoticon Sitter helt selv så lenge vi lar henne, men hun setter seg ikke opp selv. Vil stå hele tiden, og står selv med bordet eller i sengen uten støtte. Har begynt å ta steg når vi holder henne i hendene, så hun begynner smått å forstå hvordan hun kommer seg på frem :-)

Hun elsker all mat hun kan få, jo mer jo bedre, så der har vi heldigvis ikke hatt noe problem :-) Iløpet av ett døgn får hun 3 flasker mme, 2 porsjoner grøt, middag og yougurt/smootie og kanskje en skive. 

Sover fra 19.00 - 06.30 og er tannløs emoticon

Sønnen min kan også snu seg fra ryggen til magen, men om han snur seg bevisst fra magen til ryggen er jeg ikke sikker på, men han snur seg innimellom :)

Jeg kjenner også at det begynner å komme fram en tann nede nå, så da får vi se hvor lang tid det tar før den kommer helt opp :)

Når det gjelder mat så har jeg prøvd med grøt fra han var 3 1/2 måned ca, men funker ikke særlig godt, tror ikke han liker det. Når det gjelder frukt så er han litt mer glad i det, men vil ikke ha så mye. Når jeg var hos helsesøster  nå på 6 mnd kontroll fikk jeg beskjed om å gi brødskive med leverpostei eller prim, men han brekker seg bare han får en liten bit brød inni munnen, men jeg skal prøve litt med det også sånn innimellom :)

når han fikk potetstappe her om dagen med bittesmå pølsebiter i så gapte han mange ganger, og om han får smake på is og krem og sånn så er det ikke noe problem :P virker som han liker mat med ordentlig smak i, men så blir jeg så redd for det med salt, og da syns jeg det er vanskelig å tørre å la han smake så mye av det vi selv spiser, men har bestemt meg for å prøve å la han smake det som er mest barnevennelig av det vi har hvertfall, håper at jo mer han får smake og jo oftere gjør at han etterhvert vil ha mer mat! :D

Og jeg tror virkelig han trenger mat da han har gått fra å sove fra 7 til 7 til å våkne flere ganger på natten, og han i tillegg noen ganger må ha melk for å sove igjen, dessuten starter nesten alltid morgenen kl 5 nå :P Altfor tidlig :P

Her har det skjedd så mye med lillemann på bare noen uker :) Når han ligger på mage snur han seg i sirkler, står strak på to armer men ikke så lenge. Rompa er oppe i lufta mye når han ligger på magen i tillegg, så hviler han hodet på matta, hehe :-P Sitter helt stødig, og det er ikke noe annet som er aktuelt nå for dagen enn å sitte å leke :) Snur seg fra mage til rygg og rygg til mage uten problem :) Har fått to tenner som er kommen helt frem nede, og nå kommer tenner oppe også, vært litt sutrete den siste uka pga tennene.

Han spiser alt han kan få, og er veldig intressert i alt vi spiser :) Får full porson grøt på morgenen, bananpære yoghurt til formidags og en flaske mme, 1 glass middag + noe dessert (fruktpure osv) og en flaske mme, så til kveld igjen en full porsjon grøt med en flaske mme. Sover nå natten rundt så flaskene med mme er minket betraktelig. Kanskje 4 flasker pr døgn med 140 ml i :)

Her ruller lillemor nå beggeveier, åler seg godt bakover og har i det siste skjønt at det går ann og komme seg fram å. Er gla i å stå når vi holder henne og sitter fint, men balansen er ikke der enda....

Hun spiser godt fast føde, men det er middagen som er favoritten! Da gaper hun høyt. Hun får grøt 2 ganger om dagen, men det er ikke alltid like godt... Får brødskive også, det liker hun. Fruktpurre får hun, "vanligfrukt" er hun ikke så begeistret for enda.  MME, er det bare 2-3 ganger om dagen....

Lillemann kan kravle seg frem og bakover , sette seg i sitte stilling , rotere seg  i alle slags retninger hehe,, komme seg fra sitte stilling til krype stilling   han har lert det meste av dette di 2 siste ukene hehe , han ELSKER og  kype under bordet  frem og tilbake , han er sa skjonn nar det kommer til mat sa er liker han grot, noen typer middagsglas og skive med lever , har i perioder hatt problemer med at han ikke vil apne munnen og kun ha pupp , men det har kommet seg ettervertt ,  haper der ordner seg for dere med spisingen , ettervert , er sikker pa det kommer til a gjore det Lykke til

Her er det tydeligvis veldig spennende å utforske verden. Når vi er ute med vogna, snur/vrir han seg etter biler/busser, folk, trær, fugler mm, og da er det kjekt å ha seler på guttekroppen! 

Inne er han også veldig utforskende og åler seg stort sett dit han vil.
Han bruker mye armene/hendene på å dra seg fram, og står på alle fire, både på knærne og hendene, men også på føttene/tærne! Ser ut som han bedriver yoga!
Han har begynt å legge hodet nedpå og "hvile" seg litt. Koser med gulvet liksom.

Blir rent overrasket over hvor mye noen av barna her spiser, jeg. Lillemann her (som følger kurven jevnt og trutt) spiser ennå to-tre måltid morsmelk på natta, og spiser litt brødskive til frokost eller lunsj, da med enten laks, sardiner i tomat eller leverpostei. 
Yndlingsmaten hans er avokado (grovt moset med gaffel) med litt banan og noen skjeer hirsegrøtpulver. 
Han liker ikke vanlig grøt så godt. 
Ellers liker han godt blåbær, banan, eple og gulrot (raspet), rotmos av søtpotet, potet, kålrot og gulrot, pastinakk (i litt forskjellig kombinasjon), brokkoli, rosiner, tørkede epleringer, tomater og brødskalk på butikken, hehe. 

Sliter med mye ubehag ift tenner for tiden, og har ennå ikke sovet over natta. 
Han tar ikke flaske (verken om jeg pumper meg eller prøver mme), så jeg er spent på hvor lenge nattmåltidene vil pågå.. ;-p

Han elsker ellers at vi slår lys av og på, og å gjemme seg under kluter, pledd osv for så å rive det bort og le. 
Og så har han begynt å kysse. Han dunker mykt med hodet og gnir munnen sin mot munnen og kinnene våre. Herlig!

Stinabe skrev:
Lillemann kan kravle seg frem og bakover , sette seg i sitte stilling , rotere seg  i alle slags retninger hehe,, komme seg fra sitte stilling til krype stilling   han har lert det meste av dette di 2 siste ukene hehe , han ELSKER og  kype under bordet  frem og tilbake , han er sa skjonn nar det kommer til mat sa er liker han grot, noen typer middagsglas og skive med lever , har i perioder hatt problemer med at han ikke vil apne munnen og kun ha pupp , men det har kommet seg ettervertt ,  haper der ordner seg for dere med spisingen , ettervert , er sikker pa det kommer til a gjore det Lykke til

oj  ser nå at det har skejdd mye sidden 20 mai , nå kan han også reise (står og hopper i senga å danser hehe ( tar bena opp å ned )  å når jeg har oppe kjøleskapet å snur meg står han pluslig og river ut mat fra kjøleskapet  seg klatrerer over vognunderstellet , der man setter poser og div å over støvsugeren har han også vært hehe er litt morro å se på da , ( å så raske di små er rundt forbi også :P (Når vi er ute med vogna, snur/vrir han seg etter biler/busser, folk, trær, fugler mm, og da er det kjekt å ha seler på guttekroppen! )  det samme med min gutt :P vrir seg omvendt vei av å te å slenger ut av vogna så langt han kommer da

Jenta vår er 7 mnd nå 6 juni. Hun åler seg fremover i full fart, og det har hun gjort en 1 1/2 mnd nå. Ruller fra rygg til mage og mage til rygg. Hun sitter litt ustøtt enda, og setter seg ikke opp selv. Tar bort i alt hun rekker, og utforsker verden på alle mulige måter. Hun har sjelden tid til å ligge på rygg, så en liten utfordring med bleieskift, og av og på kledning. Men hun har vert veldig aktiv hele tida, så vi har blitt vant til det.
Det har kommet 6 tenner og de to neste er på vei. Fikk sine to første når hun var 3 mnd.

Hun elsker grøt, og fruktmos. Har prøvd med skiver, men ingen suksess så langt.

Her er det full fart om dagen. Krabber, åler og reiser seg opp overalt. Han begynte å krabbe og reise seg opp på syv måneders dagen:) Nå blir det en del "mamma kom og hjelp meg"-hyl. Han reiser seg opp på steder hvor det kan være vanskelig å finne en god posisjon og da blir han fortvile og vet ikke hvordan han skal komme seg ned igjen. Det blir en del gråt også, han detter og slår seg - får ikke vært over han hele tiden. Men det er vel sånn man lærer:) Ellers sitter han helt fint selv, det har han gjort lenge.

Når det kommer til mat er han ganske grei. Spiser det meste som blir gitt han. Har så smått begynt med 8 måneders middagsglass. Ammer fortsatt på kveld og natt. Håper det snart er slutt på det, hvis ikke får vi ta kampen i løpet av sommeren.

Veldig artig tid med disse små nå altså:)

Back
Topp