Babyens aktivitet - hvor mye underholder man den?

Alma30

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Lillemor har blitt fire uker og dagene går med til amming, soving og trilletur. De periodene på dagtid når hun er våken prøver jeg å ha blikk-kontakt så mye som mulig,og jeg snakker med henne. Men hvor mye snakking og blikk-kontakt er nok? Jeg får litt dårlig samvittighet hvis hun ligger våken på sofaen og jeg ser på TV-serier liksom.. Jeg vil jo ikke overstimulere henne heller men..

Du som har barn fra før, er det greit at babyen ligger litt alene, våken, uten å bli underholdt/snakket til?

Hva pleier du å gjøre/finne på med babyen?
 
De er så små enda og blir lett overstimulert. Min vil feks ikke holde blikkontakt lenge av gangen før han snur hodet vekk. 5uker i morgen. Får mye stimuli av storebror da. Og han sitter perioder alene i vippestolen eller ligger i vugga når han er våken nettopp fordi han har våkentid når storebror er hjemme. Rimelig sikker på at det blir folk av ungen etterhvert likevel ;) Er jo ikke som at han blir neglisjert og stua i en krok.

Enn så lenge snakkes han med innimellom når han er våken, mange kosestunder på stellebordet bl.a. Ellers er vi mye på trilletur, men det er jo for min skyld, han sover. Og storebror viser frem lekene sine i fine farger (som han ikke bryr seg om enda).

Jeg innrømmer glatt at jeg gleder meg til rundt jul, eller dvs ca 3mnd, og ungen er blitt mer responsiv og smiler og ler og bryr seg om leker og kan la seg underholde av storebror eller sitte i vippestol og slå på lekene eller ligge under babygym så jeg kan dusje eller vaske klær ;) og i tillegg at samspillet funker mye bedre.
 
Jg tror det er bra for dem å ligge litt alene og. De må ikke bli stimulert hele tiden, men litt selvsagt. Kanskje kan hun ligge litt i babygymmen nå? Da lærer hun å aktivisere seg selv.
 
Som onskedrom nevner, blir jo litt ekstra 'alenetid' når storesøsken også må tas hånd om og underholdes.

Typisk nok er han veldig våken akkurat idet vi skal spise middag [emoji14]
 
Lillegutt ligger aldri alene for seg selv våken, da begynner han bare å grine. Skal helst være på meg til enhver tid. Så en våken baby som ikke stimuleres vet jeg ikke hva er :rolleyes: Håper det bedrer seg litt etter hvert, for det er litt slitsomt til tider.
 
Lillegutt ligger aldri alene for seg selv våken, da begynner han bare å grine. Skal helst være på meg til enhver tid. Så en våken baby som ikke stimuleres vet jeg ikke hva er :rolleyes: Håper det bedrer seg litt etter hvert, for det er litt slitsomt til tider.
Akkurat samme her. Min er 18 dager. Ingen våken baby som bare stirrer ut i luften her heller. Maks 5 min. Jeg begynner å bli ganske fortvilet av å aldri kunne sove skikkelig. Han må ligge på brystet på natta hvis ikke blir det hylgråting.
 
Tenker at det er den stimulansen de trenger nå, blikk og vennlig stemme, alt som er kontaktskapende.
Lille her er lite alene, hun er på fanget eller på brystet/i bæresele mesteparten av dagen, både fordi hun gulper lett og fordi det er koselig. De er jo ikke så mye våkne enda, men hvis du vil "underholde" baby uten direktekontakt så kan hun jo ligge ved et vindu og kikke opp (de er jo sååå fascinerte av lys), eller du kan synge/nynne for henne. Eneste "underholdningen" som er obligatorisk er 10 minutter på magen i løpet av en dag.
 
Akkurat samme her. Min er 18 dager. Ingen våken baby som bare stirrer ut i luften her heller. Maks 5 min. Jeg begynner å bli ganske fortvilet av å aldri kunne sove skikkelig. Han må ligge på brystet på natta hvis ikke blir det hylgråting.
Min første var også sånn. Det er ikke unaturlig når de er så små, men hos oss varte det til han var 4 måneder, da fant vi grunnen (fordi han sluttet å spise). Han hadde melkeallergi, som ga ham stille refluks. Han hadde altså kronisk betennelse i spiserøret, noe som førte til intense smerter hver gang han ble lagt flatt ned. Mitt råd er altså: sjekk om det er noe fysisk galt hvis det vedvarer. Håper det blir bedre snart.
 
Min første var også sånn. Det er ikke unaturlig når de er så små, men hos oss varte det til han var 4 måneder, da fant vi grunnen (fordi han sluttet å spise). Han hadde melkeallergi, som ga ham stille refluks. Han hadde altså kronisk betennelse i spiserøret, noe som førte til intense smerter hver gang han ble lagt flatt ned. Mitt råd er altså: sjekk om det er noe fysisk galt hvis det vedvarer. Håper det blir bedre snart.
Men var det sånn alltid når han ble lagt på rygg? Her kan han ligge på rygg om han bare blir trøtt nok, selv om det ikke varer særlig lenge. Og det er størst krise på kveld/natt.
 
Første var mye i fanget, andre mann lå mye mer på gulvet under babygymmen og fikk stimulanse av at første tok leker bort og viste og lekte vedsiden av. Selvfølgelig skal en kose og stimulere men tror også det er viktig å lære seg å ligge litt alene og se på bevegelse. Feks la babyen se når du rydder kjøkkenet, legger sammen klær osv det er bevegelse farger også kan en prate med de samtidig og ha blikkontakt. Jeg ryddet aldri når de sov fordi da hadde keg pause så ryddet vi sammen og de fikk «underholdning»
 
Men var det sånn alltid når han ble lagt på rygg? Her kan han ligge på rygg om han bare blir trøtt nok, selv om det ikke varer særlig lenge. Og det er størst krise på kveld/natt.
Nei, han kunne ammes i søvn fra han var 5 uker og sove inntil meg. På dagtid var det bæresjal som gjaldt.
 
Jeg har satt av livet mitt til dette akkurat nå, så jeg har all verdens tid til å gi lille oppmerksomhet når hun er våken. Om enn bare å kikke på at hun ser seg omkring [emoji173] Prøver å sove når hun sover, og så er jeg tilstede når hun er det. Kan ikke skjemme bort disse bittesmå vel, de er jo bare en bunt med instinkter!
 
Husker fra sist at jeg lot henne titte litt rundt, pratet med henne litt nå og da. Mye kos og soving på oss begge. Hun ble faktisk tidlig introdusert for babygymmen, var så mange fine og klare farger, og hun lå og tittet og tittet... prøvde faktisk tidlig å strekke seg til lekene som hang der. Men, barn er jo forskjellige. Jeg har alltid hatt en litt overaktiv unge som har vært nysgjerrig på det meste :p
 
Husker fra sist at jeg lot henne titte litt rundt, pratet med henne litt nå og da. Mye kos og soving på oss begge. Hun ble faktisk tidlig introdusert for babygymmen, var så mange fine og klare farger, og hun lå og tittet og tittet... prøvde faktisk tidlig å strekke seg til lekene som hang der. Men, barn er jo forskjellige. Jeg har alltid hatt en litt overaktiv unge som har vært nysgjerrig på det meste :p
Sånn var det her å :) jeg håper egentlig på en roligere baby nå hahaha
 
Altså forrige hadde kolikk/melkeallergi og låsning i natten så han bare skreik hele kvelden. Men på dagen var han i full fart. Opp og frem heletiden :D
 
Back
Topp