Babyen suger på tommelen sin. Hva kan vi gjøre?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Lillegutten min på 7 uker sutter på hånda si, og har i det siste desverre oppdaga tommelen sin [emoji30] han spytter ut smukken for å dytte hånda inn istedenfor, og jobber seg bort mot tommelen [emoji33]

Vi ønsker ikke at han skal bli tommeltotter. En smukk kan man ta i fra barnet når man vil det skal slutte, det kan man ikke med en tommel [emoji849]... har selv familiemedlem som slet med å slutte og sugde langt oppi barneskole alder, og hørt lignende historier fra andre. Så ja, enklere med smukk [emoji16]

Er det noe vi kan gjøre for å hindre at han suger på tommelen [emoji848]? Noe ekkelt man man smøre på når de er så små?
Det vi har gjort hittil er å ta handa bort og erstatte med smukken, men han spytter den etterhvert ut.

Har forsøkt mange merker smukk, han er ikke veldig begeistret. Sutter godt innimellom. Er det noe godt man kan ta på smukken? Før i tiden brukte jo mange honning, det har man jo fått bort i fra i nyere tid.

Jeg tenker at det ikke er så mye å gjøre med det annet enn å la pjokken kose deg med totten sin:HeartredDet er da ingen krise :)

Jenta vår sutta forøvrig på totten en liten stund før hun sluttet igjen helt av seg selv.

Men at de spiser og sutter på hendene sine er helt normalt og jeg syns ikke man skal prøve å hindre dem i det :)

Hadde ikke stresset med det nå. :) Sutting på hender og fingrer er normalt for så små.

Sier som bollebaker, det er helt naturlig. [emoji4] har hatt 2 smokk gale barn, mens hu siste nå på 4 mnder, vil bare sutte på hånda. Men tror faktisk ikke hun blir tommelsutter heller. For hun bruker hånden mest til lek, og ikke til innsoving

Di to eldste gjorde det da di var babyer og oppdaget fingrene sine, og ingen av den gjør det nå:) Minstemann på 4,5 mnd har fingrer og tommel i munn, men stresser ikke med det. Han vil ikke ha smokk:wacky:

Her har jeg en 2 åring som er veldig glad i tommelen sin, vært det siden han var 3 mnd. Hadde de samme tankene som deg i starten. Prøvde alle mulige smokker, men alle ble avvist. Min gutt har hatt tydelig behov for den tommelen (han er prematur, blir lett overstimulert og er generelt sensitiv). Mammahjerte mitt har tenkt at den tommelen har hjulpet han til å gradvis utvide toleransen for inntrykk og til å romme følelser. Nå som gutten er blitt 2 år merker jeg at tommelen blir mindre og mindre brukt. Han har utviklet andre mestringsstrategier. Når han slutter helt vet jeg ikke, men det jeg er helt sikker på er at det skjer på ett eller annet tidspunkt - når han er klar for det.

Bytta bare ut smokken når jeg så nå bruke en alt annet [emoji23][emoji23]

Ville bytta ut tommelen med smokk hver gang jeg så det. Totting er noe dritt :o

Back
Topp