Babyen som spiser veldig lenge

Bettyspaghetti

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Novemberlykke 2020
Julibarna2024☀️
Fikk ei jente for 3 uker siden som konstant henger i puppen med mindre hun sover. Først spiser hun, og så er det gjerne litt kos før hun sovner. Går så ikke mer enn 5-10min før hun vokner og er sulten igjen. Så er det samme regla om igjen. Hun _spiser_ gjerne i 45-60 min. Noen ganger i strekk, og noen ganger oppstykket som forklart. Dette er særlig morgen og kveld. I dag holdt vi på i 4(!!) timer før hun endelig sovnet! Hun spiser bare 1-2 ganger på natt mellom 22-09/10.
Nå er jeg begynnt å bli så sliten av ammingen, og blir ofte sår og får vondt etter desse lange stundene. Det er fortsatt mer melk igjen i brystet etter at hun slipper, så vet at det ikke er fordi jeg går tom. Lurer heller på om jeg kan ha for mye melk..

Noen som har tips til hva vi kan prøve ut for å korte ned på ammestunden uten at hun går sulten, eller til å få litt rutiner på amminga? Hun liker å sove lenge, 5-6 timer i strekk på natt. På dagtid har vi etter annbefaling fra helsesøster vekket henne hver 3. time for å mate.

Er forresten ikke et alternativ å pumpe for å gi på flaske såfremt helsesøster ikke annbefaler det :)
 
Babyen gjør bare det hun skal. Det vil "rette seg" med tiden. Det er nå grunnlaget for ammingen legges, så jeg ville latt babyen styre showet, senket skuldrene og prøvd å nyte at du er hele verden for den lille akkurat nå.
 
Det er dessverre helt vanlig, slik er det ofte i starten. Ingenting som heter rutiner så tidlig, les gjerne om det fjerde trimesteret. Det er supert for produksjonen din videre så sett deg til rette, lag en ammekurv som du har ved siden av deg og sett på en serie:) Ikke bry deg om husarbeid eller å reise bort på besøk, det er bare for en periode. Jeg var også sår i starten, men det ble bedre. Det er tøft i starten, jeg vurderte flaske også, men det ville ikke min ha. Var glad for det senere og fortsatt, setter mer pris på ammingen nå når det ikke er så ofte.
Ammehjelpens gruppe på facebook har også vært gull for meg når jeg har lurt på noe om amming :)
 
Last edited:
Babyen gjør bare det hun skal. Det vil "rette seg" med tiden. Det er nå grunnlaget for ammingen legges, så jeg ville latt babyen styre showet, senket skuldrene og prøvd å nyte at du er hele verden for den lille akkurat nå.
Det er dessverre helt vanlig, slik er det ofte i starten. Ingenting som heter rutiner så tidlig, les gjerne om det fjerde trimesteret. Det er supert for produksjonen din videre så sett deg til rette, lag en ammekurv som du har ved siden av deg og sett på en serie:) Ikke bry deg om husarbeid eller å reise bort på besøk, det er bare for en periode. Jeg var også sår i starten, men det ble bedre. Det er tøft i starten, jeg vurderte flaske også, men det ville ikke min ha. Var glad for det senere og fortsatt, setter mer pris på ammingen nå når det ikke er så ofte.
Ammehjelpens gruppe på facebook har også vært gull for meg når jeg har lurt på noe om amming :)
Takk for svar! :) Skjønner at det tydeligvis ikke er så mye å gjøre noe med.. Er bare veldig slitsomt med slike dager. I dag holdt vi på med amming av og på i fire timer før hun endelig sovnet.. Etter 2,5t søvn var det på'n igjen :yuck:
 
Smokk og bæresjal.
Greia med amming er jo at det tilfredstiller veldig mange behov, og mat/drikke er bare ett av de. Å være tett inntill mammaen sin er ett annet, og å suge ett tredje.

For min egen del gav jeg smokk når ungen var rundt to uker gammel, fordi da hang han i puppen i timesvis. Noen ganger er det greit å kunne koble av litt også ;)
Spesielt kombinasjon av bæresjal og smokk var gull.
En bonus med bæresjal er at pappaen også kan bruke det ;)
 
Smokk og bæresjal.
Greia med amming er jo at det tilfredstiller veldig mange behov, og mat/drikke er bare ett av de. Å være tett inntill mammaen sin er ett annet, og å suge ett tredje.

For min egen del gav jeg smokk når ungen var rundt to uker gammel, fordi da hang han i puppen i timesvis. Noen ganger er det greit å kunne koble av litt også ;)
Spesielt kombinasjon av bæresjal og smokk var gull.
En bonus med bæresjal er at pappaen også kan bruke det ;)

Signerer denne og prøv pappa hud mot hud med babyen :)
 
Signerer denne og prøv pappa hud mot hud med babyen :)
Veldig sant, å få ligge oppå ett varmt pappabryst er også digg <3
Noen ganger er det bare lettere å få baby til å roe seg når man tusler rundt med gyngende bevegelser, enn om man sitter i ro. Og man kan faktisk smøre seg ei brødskive eller brette klær når ungen er i sjalet. Den friheten skal ikke undervurderes :D
 
Veldig sant, å få ligge oppå ett varmt pappabryst er også digg <3
Noen ganger er det bare lettere å få baby til å roe seg når man tusler rundt med gyngende bevegelser, enn om man sitter i ro. Og man kan faktisk smøre seg ei brødskive eller brette klær når ungen er i sjalet. Den friheten skal ikke undervurderes :D

Absolutt, elsker å bruke bæresjal fortsatt til min på 9,5 mnd ❤️

Til TS, kom på nå at vi hadde lignende opplegg med maratonamming fra 4 uker. Det var delvis ønske om å øke produksjonen og spise mer, og noe som var et ønske om å få roa seg. Viste seg at av fra 21tiden var stua med lys og tv, lyder fra oppvaskmaskin osv for mye stimuli for min på den tida, så da vi begynte å ha han på soverommet i vår seng klarte han endelig å roe seg. Fram til vi begynte med fast føde ved 6 mnd har han alltid spist hver 2. Time på dagtid, og byttet på å ha alt fra 1,5t til 7t mellom nattmaten. Anbefaler purelan etter hver amming for såre pupper, og evt multimam kompress noen ganger daglig om det blir ille.

Men dette var jo bare mitt barn, alle babyer er ulike så du må finne ut hva din trenger. ❤️ ❤️
 
Smokk og bæresjal.
Greia med amming er jo at det tilfredstiller veldig mange behov, og mat/drikke er bare ett av de. Å være tett inntill mammaen sin er ett annet, og å suge ett tredje.

For min egen del gav jeg smokk når ungen var rundt to uker gammel, fordi da hang han i puppen i timesvis. Noen ganger er det greit å kunne koble av litt også ;)
Spesielt kombinasjon av bæresjal og smokk var gull.
En bonus med bæresjal er at pappaen også kan bruke det ;)
Takk for tips! Prøvde dette i dag etter ei stund med amming, og nå sover hun i bæreselen :love7 Gav ikke fra seg et eneste lite pip når hun hadde smokken i munnen (bortsett fra de gangene hun mistet den da :p)
 
Last edited:
Absolutt, elsker å bruke bæresjal fortsatt til min på 9,5 mnd ❤️

Til TS, kom på nå at vi hadde lignende opplegg med maratonamming fra 4 uker. Det var delvis ønske om å øke produksjonen og spise mer, og noe som var et ønske om å få roa seg. Viste seg at av fra 21tiden var stua med lys og tv, lyder fra oppvaskmaskin osv for mye stimuli for min på den tida, så da vi begynte å ha han på soverommet i vår seng klarte han endelig å roe seg. Fram til vi begynte med fast føde ved 6 mnd har han alltid spist hver 2. Time på dagtid, og byttet på å ha alt fra 1,5t til 7t mellom nattmaten. Anbefaler purelan etter hver amming for såre pupper, og evt multimam kompress noen ganger daglig om det blir ille.

Men dette var jo bare mitt barn, alle babyer er ulike så du må finne ut hva din trenger. ❤️ ❤️
Takk for tips :D Det er helt sant, alle barn er ulike med ulike behov! Godt dere fant noe som funket for dere :happy:
 
Back
Topp