Babyen slo munnen sin i flisene :(

Var på badet og babyen på 10 mnd skulle krabbe avgårde. Men så klarte hun å forhaste seg og satte kneet på den ene hånda så hun datt framover og slo ansiktet ned i flisene.
Hun gråt veldig og det var blod i munnen. Etter å ha trøstet og tørket så fikk jeg se at der fortennene er på vei ut, var det blitt "hull" på tannkjøttet. Den ene fortanna kom ut i dag, den andre hvert øyeblikk. Noen som veit om tennene kan ta skade av et slikt fall? Jeg antar tannkjøttet tok mye av støyten, men det var jo en skikkelig smell :(
 
Ville ringt tannlegen imorgen for å høre.
Er ihvertfall greit å få det registrert i tilfelle det skulle være noe med melketanna
 
Ja, ring tannlegen.
Vi gjorde ikke det da barnet mitt slo framtennene når hun var 1,5 år. Tenkte mere på kuttet i leppa. Men det viste seg at tennene hadde fått seg et skikkelig slag og nervene døde.
De på tannlegekontoret ble litt småfrekke til oSs et par år etterpå når vi var der. Vi skulle ha dratt dit når det skjedde..


Så jeg har lært. Slår de tennene, ta en tur til tannlegen for en sjekk.
 
Snuppa mi slo seg kraftig i munnen og slo tenner og fikk blodsprengt tannkjøtt, men legevakten sa at vi skulle se det an bare. Gi paracet hvis det var veldig vondt og følge med, men lite de kan gjøre og nye tenner kommer. Så lenge tennene er hele går det som regel greit. Men skader aldri å ringe :)
 
Vi har hatt litt tannhistorier.. Greit å få det sjekket men det er lite å gjøre om det skjer noe, blå tenner kan gå bra en liten stund eller helt til de felles. Hvis ikke må de trekkes, de kan ikke repareres. Når det gjelder voksentennene så er de bekymret for at de også har tatt skade, men jeg har aldri fått noe svar på hva som evt kan gjøres med det. Poenget er muligens å dokumentere en skade hvis problemer oppstår senere? Stakkars liten, håper det går bra!
 
Det er greit å gå til tannlege. Det er godt mulig det kan komme skader på de neste tennene. Hvis dere får oppfølging av tannlege så går det nok greit :)
 
Hvis barn med melketenner slår seg i munnregion bør man dra til tannklinikk for å både få registrert traumet og få sjekket melketenner, tannanlegg for permanente tenner, hvilken type skade det er, om det er knekte røtter på melketennene som kan gi infeksjoner, og då generell veiledning i forhold til renhold og kosthold.
Det er mye som kan være galt, selv om blodet som regel får det til å se verre ut enn det er :)
 
Ta kontakt med tannlege, ja. Har du uflaks kan smellet skadet noe inni tannkjøttet som går utover neste tann.

Etter at datteren min tryna på sykkel og knakk fortanna blir jeg uvel når ungene slår seg på munnen.:/
 
Back
Topp