Babyen min vil ikke drikke

MammaentilAiden

Gift med forumet
Hva gjør vi når babyen verken tar pupp eller flaske?

Jeg var på 6-ukers kontroll med Aiden i går. Han har kun lagt på seg 110 gram på en uke, og absoslutt ikke mye i snitt siden fødselen. Han veide 4170 g da han ble født og var i går 4770 gram.

Vi delammer. Matlysten hans svinger fra dag til dag. Noen dager sover han masse, og jeg må vekke han for å få i han mat. Bruker mye tid på å vekke babyen og stort sett får jeg ikke i han "nok" disse dagene, da han kniper igjen leppene, spytter ut igjen melken, snur seg vekk og skriker når det blir gitt. Andre ganger, som i går, er han urolig, våken og "sulten" dagen lang. Han vil ha pupp, men jeg har ikke nok melk til han. Ammet i 10 minutter en gang i går og pumpet meg etterpå. Fikk bare pumpet ut noen få dråper. Babyen er sint og frustrert ved puppen fordi det ikke kommer nok melk.

Så da finner jeg frem en flaske med mme, og han kniper igjen leppene og skriker igjen. Vil ikke ha.

Fikk nesten ikke i han drikke i hele går, selv om han virket sulten. Siste gang jeg ga han for natta var kl 2:45. Prøvde å gi han igjen 7:45, men da skulle han ikke ha. Halvannen time senere ammet jeg han litt, kanskje 10 minutter, og gir han flaske. Laget 135 ml, han drakk 20 ml. Etter masse mas og press har jeg lagt han nedpå igjen og håper han våkner og vil ha mat snart.

Siden jeg selv har diabetes og han hadde lavt blodsukker etter fødselen, målte jeg rett og slett blodsukkeret hans for å forsikre meg om at det ikke var lavt igjen. Det var heldigvis helt fint.

Jeg er bekymret for at ungen min skal bli totalt underernært.

Er det noen andre som også sliter med matingen?

Jeg ville hørt med helsestasjonen hvis det fortsetter, siden han ikke virker fornøyd. At han ammes i 10 minutter betyr ikke at han drikker lite altså, her ammes det i maks 3-5 minutter. Det du merker er hvor mye han svelger i løpet av de 10 minuttene, og om han virker fornøyd etterpå - noe han ikke virker som å være etter hvordan du beskriver det.

Har du fått noen råd på helsestasjonen? Jeg er ikke noe ekspert på dette her, men vet at det aller helst er babyens allmenntilstand du skal se an: hvordan er han når han er våken? Er han "med" og opplagt eller slapp og trøtt? Såkalte "rolige og snille" babyer kan også være slapphet, men samtidig kan det være at de bare ikke har ubehag og dermed fornøyd :). Ikke lett dette her med babyer siden de kommer uten fasit - men å få råd fra helsestasjonen er aldri feil. De er jo åpen i dag, så jeg ville tatt meg en tur om det er mulig.

Lykke til :)

Takk for svaret! :)

Han er en luring. Stort sett virker han veldig fornøyd, men i går var han veldig sulten hver time, men drakk bare litt hver gang før han ikke ville ha mer. Det gjelder både pupp og flaske. Fra i natt av og til nå har han nesten bare sovet, så jeg har måtte vekke han for å gi han mat. Han har mange våte bleier og bæsjer hver gang han har drukket.

Nå har jeg snakket med helsesøsteren hans på telefonen. Det blir en intens helg med pumping hver 2. til maks 3.time. Skal bare gi flaske, ikke amme. Dette for å unngå mer forvirring. Det viktigste blir nå at han får i seg mer næring. Håper han får i seg nok og legger på seg. Skal på helsestasjonen igjen mandag morgen. :)

Om han spiser pupp, men du har forlite melk ville jeg kjøpt hjelpeløst!!!!;) d er nok d beste:D

Helena 8/4-13 :D<3

Har ikke så mange gode råd til deg dessverre. . Sender deg en god klem ♥
Ble han sjekket for gulsott?
Her var vi veldig fornøyd med 110 g i uka... Det er veldig stor forskjell på hvor mye de legger på seg, ikke alle vokser like fort. Jeg har fullamma, og hun virket fornøyd men la lite på seg. Helsestasjonen mente at så lenge vekta steg gradvis var det greit, bare den ikke flater ut. Fikk du se kurven? Jeg ble vist på pc hvordan hun lå an, hun har ligget under men likevel hatt gjevn vekst.
Etter at jeg selv hadde influensa begynnte jeg å gi en flaske mme hver kveld. .. først da la hun på seg "normalt".
Akkurat det med matlysten er vanskelig, her hadde jeg også dager jeg måtte vekke henne for å få i henne... Kanskje du kan prøve å gi litt malt? Litt mer "spennende" smak kanskje?

Masse lykke til, håper det kommer seg :-)

Shiiiiiit autokorekten!!!:mad:
Mente selvfølgelig hjelpebryst :D

Ja, så det på ammehjelpen.no, er det kun der jeg kan få tak i dette tro? Virker som om han foretrekker pupp, men så kommer ikke melken fort nok som på flaske og ikke er det nok til han heller. :/

Har ikke så mange gode råd til deg dessverre. . Sender deg en god klem ♥
Ble han sjekket for gulsott?
Her var vi veldig fornøyd med 110 g i uka... Det er veldig stor forskjell på hvor mye de legger på seg, ikke alle vokser like fort. Jeg har fullamma, og hun virket fornøyd men la lite på seg. Helsestasjonen mente at så lenge vekta steg gradvis var det greit, bare den ikke flater ut. Fikk du se kurven? Jeg ble vist på pc hvordan hun lå an, hun har ligget under men likevel hatt gjevn vekst.
Etter at jeg selv hadde influensa begynnte jeg å gi en flaske mme hver kveld. .. først da la hun på seg "normalt".
Akkurat det med matlysten er vanskelig, her hadde jeg også dager jeg måtte vekke henne for å få i henne... Kanskje du kan prøve å gi litt malt? Litt mer "spennende" smak kanskje?

Masse lykke til, håper det kommer seg :)

Han vokser veldig ujevnt. Han har gått opp for hver uke, men da alt fra bare 100 gram til 250 gram. Jeg tror ikke han kommer til å bli så kjempestor siden jeg er liten og faren heller ikke er så stor, men han var stor da han ble født pga min diabetes. Så jeg skjønner at han ikke legger på seg like mye som mange andre babyer, men når helsesøstrene forteller at det han har lagt på seg er for lite og at han trenger mer næring, kjenner jeg at jeg blir litt stresset. Men som du sier, virker babyen fornøyd, er jo det et tegn på at de har det bra uavhengig av vektoppgangen.

Fikk beskjed om å gi malt hvis han hadde mye vondt i magen og han er litt plaget med den, så ikke så dumt. Skal også begynne med den NAN-typen som selges på apoteket for sensitive mager.

Akkurat nå føles det litt kjipt å gi opp ammingen, for jeg ønsker virkelig å amme han videre, men tviler på at produksjonen plutselig tar seg veldig opp igjen nå, og delamming/pumping er fryktelig tidkrevende.. Får se det an hvordan det går i helgen ;) Lykke til til deg også, og takk for svaret ditt :)

Koppmating?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Ja, så det på ammehjelpen.no, er det kun der jeg kan få tak i dette tro? Virker som om han foretrekker pupp, men så kommer ikke melken fort nok som på flaske og ikke er det nok til han heller. :/

Vet ikke hvor du bor, men i trondheim får man kjøpt d på sykehusapoteket:)

Bare en liten tanke angående ammingen: Har han godt nok tak på brystet ditt? Dersom han ikke får nok bryst inn i munnen (kun sutter på brystknoppen), så blir det som å prøve å suge tykk milkshake ut av et tynt sugerør- Da er babyen utslitt etter få minutter, sovner, og våkner så like sulten og frustrert igjen. Du kan høre det når det kommer sånne klikke-/suttelyder når han suger, da har han tak for langt ut på brystknoppen.

Back
Topp