Babyen min overspiser

Mamstilen

Glad i forumet
Septembermødre <3
Hva gjør man når babyen overspiser? Her er det helt tydelig at han får i seg alt for mye, så blir han uvel. Når han blir uvel vil han suge på puppen mer, og det blir enda værre pga at han spiser ENDA mer og får luft i tillegg. Vi trodde han hadde kolikk helt til det gikk opp for oss. Nå har jeg begrenset han til max 10 min pr pupp, hver 3. time, og det går bedre, men han er fortsatt utrolig etter mat, noe som tyder på at han fortsatt overspiser. Vi har prøvd å gitt han smokk fordi det er tydelig at problemet er at han vil kose med puppen, men smokk vil han IKKE ha..

ikke lett det der. Vet ikke om jeg har noen gode råd.. ta pause midt i måltidet og få babyen til å rape/gulpe.. Hvis ikke du har prøvd det.. prøv ut flere typer smokker.. :)

Har samme problem. Her kobler jeg av ham av etter få minutter for å rape ham, særlig om melkestrømmen er stor. Gjør det et par ganger i løpet av et måltid. Merker stor forskjell på når han rapes slik eller ikke. Hjelper også å pumpe bittelitt før han skal ha mat. Mange ganger sprutgulpet han fordi han har spist for mye/for fort. Kombinert med stort sugebehov så har man det gående. Skulle gjerne hatt noen gode tips jeg også. Har ikke på noe tidspunkt opplevd at han har avvist puppen, han kunne hengt påkoblet 24/7 tror jeg. Min tar smokk (men kun de fra MAM!) men stresser veldig med den og våkner når den faller ut :-(

Da fikk jeg trødd i han en smokk , vil bare ha den fra MAM han også! :D men nå er han rolig, så får jeg bare håpe det går seg til :) igår og inatt har vært slitmsom , for å si det slik :P

Veslejenta mi også ville ha mat hele tiden i starten. Jeg ble så sår og hun fikk vondt i magen. Fant ut at d mest var for kosen sin skyld. Så prøvde med smokk og hun har blitt ein skikkelig smokke-unge.
Har en del luft i magen. Men får henne ikke til å rape. Blir heller mye promping. :P

Hva gjør man når babyen overspiser? Her er det helt tydelig at han får i seg alt for mye, så blir han uvel. Når han blir uvel vil han suge på puppen mer, og det blir enda værre pga at han spiser ENDA mer og får luft i tillegg. Vi trodde han hadde kolikk helt til det gikk opp for oss. Nå har jeg begrenset han til max 10 min pr pupp, hver 3. time, og det går bedre, men han er fortsatt utrolig etter mat, noe som tyder på at han fortsatt overspiser. Vi har prøvd å gitt han smokk fordi det er tydelig at problemet er at han vil kose med puppen, men smokk vil han IKKE ha..
Trodde babyen skulle styre når den ville ha mat jeg?

Leste noe om at barnet kan bli urolig om han får for mye "formelk". Altså den tynne melken som kommer først. Den melken som kommer til slutt er fetere å metter barnet bedre. Så du kan jo prøve å pumpe i starten av måltidet, så han ikke får i seg for mye av den tynneste melken? :)
Tror også det blir mer formelk om du venter lenger mellom hvert måltid. Des mindre melk det er igjen, des tykkere er den tror jeg. Derfor kan det være lurt å amme hyppig om natta f.eks for da får barnet mer av den tykke melken og roer seg bedre.

Sent from my iPhone using BV Forum

Trodde babyen skulle styre når den ville ha mat jeg?
Noen babyer er mer glupske enn andre ;) Min har også veldig suttebehov så smokk ble redningen her, ellers så hadde ho hengt i puppen 24/7.. Stort sett styrer babyer selv når de vi ha mat, suttebehov og sult kan lett forveksles :)

Ja, han sier jo ifra hvis det er mat og ikke sutting :) da er ikke smokken bra nok nei :) Men han vil ha den for å sovne :) har også fulgt rådet over her med å pumpe ut det første, disse tiltakene tilsammen har iallefall vært vår redning :)

Back
Topp