Babyen har begynt å gråte ved brystet..

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Har en jente på 9 uker som jeg har fullammet siden fødsel. 
De siste to ukene har hun imidlertid ikke kost seg under ammingen. Hun kaver, skriker og kaster seg av og på puppen. De første minuttene går det som regel greit, men etter hvert begynner hun å skrike. 

Jeg må ofte avbryte måltidet etter bare 5 minutter fordi hun skriker (dette skjer nå hver gang jeg ammer) og er bekymret for at hun ikke får i seg det hun trenger. Før ammet jeg ofte opp mot 20 - 30 minutter før hun slapp taket selv. Hun virker ofte sulten når jeg avbryter ammingen, men hun begynner å skrike så fort hun begynner å svelge igjen. Hvis jeg prøver å legge henne over på det andre brystet er det heller ikke alltid hun rekker å få noe melk ut før hun igjen begynner å skrike. 

Jeg har forsøkt å amme i forskjellige stillinger. Hun har alltid hodet høyere enn beina(nesten sittende stilling) Har vært hos manuell terapeut og kiropraktor med henne, men de har kun funnet litt stivhet i ryggen, som hun nå får behandling for. Kiropraktoren mente imidlertid dette ikke nødvendigvis ville påvirke oppførselen under ammingen. 

Synes jeg har forsøkt alt og er på nippet til å gå over til flaske selv om jeg egentlig ønsker å amme. Jeg orker ikke å kjempe meg gjennom det hver eneste gang jeg skal gi henne mat. Og hun skriker ikke når hun får flaske... 

Hei! leit å høre at ammestunden ikke oppleves som en gos kosestund lenger. Det at jenta di gråter etter fem minutter, trenger ikke være tegn på at noe er galt. Mange babyer tømmer brystet fort, og når barnet suger effektivt, kan det tømme brystet på 5-10 minutter. Kanskje suger hun så kraftig at at hun også får i seg en del luft. Dette kan føre til mageknip, og gir seg først når barnet har fått rape. Forsøk å holde henne opp når hun begynner å gråte, gi henne en pasue, før du igjen forsøker å legge henne til det andre brystet. Dersom datteren din legger godt på seg, skulle det ikke være noen grunn til å gi mme. Var jeg deg, ville jeg kanskje ha tatt en tur på helsestasjonen for å få sjekket vekten. Vektøkningen kan være en pekepinn på hvordan du best kan takle dette. Lykke til, og håper at du igjen kan oppleve gleden ved amming. Hilsen Elin

Sånn var det med datteren min også, hun hadde melkeallergi, ville ikke ha mat og bare skreik

selv et lite ubehag for barn kan føre til "endret" oppførsel under amming. men som Elin sier her. det behøver ikke å være noe mer enn at hun svelger mye luft, ;-)

Back
Topp