Babyen er våken på den 12. timen (3 uker gammel)

Pappa Pom Pom

Nybakt pappa
Hei!

Vi har nettopp fått vår første sønn. Han er til vanlig veldig rolig og snill, med noe unntak fra nattestid da han har en tendens til å være litt rampete og ville bare tøyse og være lys våken på mammas fang i et par timer før endelig leggetid. Men det får nå gå, han pleier ikke å gråte særlig mye - det er helst bare litt sutring, og da "vet" vi som regel hva det er han vil: det er jo enten kos, pupp/mat, eller bleieskift.

Nå er det imidlertid slik idag at han har vært våken siden kl. 10 imorges, og nå er klokken i skrivende stund 22:30. Bortsett fra en snau halvtimes soving da jeg tok ham med ut på tur i vogna i sprengkulden for at mammaen skulle få en ørliten pause. Men nå er han våken igjen. Vi vet rett og slett ikke hva han vil, og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for at det kan være noe galt. Han virker derimot ikke syk ut, for han blir litt mer fornøyd når vi tar ham til oss og koser med ham på fanget. Men han vil ha usedvanlig hyppig og mye melk enn til vanlig, og han gråter straks vi legger ham vekk for å sove i bagen sin. Der pleier han til vanlig å elske en høneblund.

Tilsynelatende virker han frisk, men bare intenst kosesyk - og vi kan ikke legge ham vekk et helt minutt en gang før han begynner å gråte (det starter med sutring og klaging, men blir fort gråt).

Vi er litt fortvilet nå, og vi vet ikke hva vi kan prøve på. Vi trenger rett og slett å få litt ting gjort, for eksempel bare det å få gått på do og slikt. Altså, for å sette det på spissen. Dette er en liten frisk og sprek gutt som aldri før har oppført seg sånt, og han er nå 3 uker og noen dager gammel. Er det noen tips til oss?

(han har noe luft i magen, men det virker som han får ut alt, og han har normal avføring og vannlating)
 
Nyfødte babyer trenger masse nærhet og kos for å takle overgangen til livet. Når han er så liten, er det gråten som er språket, og det bruker som om han tydelig sier i fra at han ikke vil være alene, eller bli lagt ned. Det er ikke noe galt i at babyen ønsker å være helt nær hele tiden i en periode, det er helt vanlig. Husker selv at det var komplisert å få gått på toalettet enkelte ganger i starten, og dusj og andre gjøremål enda vanskeligere. Pappaen var flink til å hjelpe meg med dette når babyen nettopp var matet, da fikk jeg tatt meg en rask dusj. De første ukene kan man ikke regne med å få til så mye annet enn å gi omsorg, mate og være nær babyen. Jeg brukte vognbagen eller vippestol når jeg måtte på toalettet etter at pappaen hadde startet å jobbe igjen. I tillegg skal babyen stadig øke melkelageret sitt hvis dere ammer, og det vil i periode føre til mye gråt og ønske om å være nær puppen, nettopp for å øke produksjonen. Så små babyer er ikke slemme eller snille, de bare har behov, og de bruker gråten for å vise at behovet er der. Den første tiden er tøff, men veldig koselig. Man må innstille seg på at man har fått barn,og at barnets behov kommer først hele tiden. Det er en omstilling, men samtidig et fint skille i livet. Dere har så mange fine opplevelser foran dere :). Husk bare på at det er en grunn til at de første seks ukene heter barselstid. Ikke ha for høye forventninger til å få til noe utenom å være foreldre.
 
Min var også slik når hun var like gammel. Var våken i 12 timer! Men det endra seg når hun ble litt eldre. Nå er hun 10 uker å sover mye mer. Kan jo være fordi de vil ha nærhet eller har et utviklingshopp :)
 
Hei!

Vi har nettopp fått vår første sønn. Han er til vanlig veldig rolig og snill, med noe unntak fra nattestid da han har en tendens til å være litt rampete og ville bare tøyse og være lys våken på mammas fang i et par timer før endelig leggetid. Men det får nå gå, han pleier ikke å gråte særlig mye - det er helst bare litt sutring, og da "vet" vi som regel hva det er han vil: det er jo enten kos, pupp/mat, eller bleieskift.

Nå er det imidlertid slik idag at han har vært våken siden kl. 10 imorges, og nå er klokken i skrivende stund 22:30. Bortsett fra en snau halvtimes soving da jeg tok ham med ut på tur i vogna i sprengkulden for at mammaen skulle få en ørliten pause. Men nå er han våken igjen. Vi vet rett og slett ikke hva han vil, og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for at det kan være noe galt. Han virker derimot ikke syk ut, for han blir litt mer fornøyd når vi tar ham til oss og koser med ham på fanget. Men han vil ha usedvanlig hyppig og mye melk enn til vanlig, og han gråter straks vi legger ham vekk for å sove i bagen sin. Der pleier han til vanlig å elske en høneblund.

Tilsynelatende virker han frisk, men bare intenst kosesyk - og vi kan ikke legge ham vekk et helt minutt en gang før han begynner å gråte (det starter med sutring og klaging, men blir fort gråt).

Vi er litt fortvilet nå, og vi vet ikke hva vi kan prøve på. Vi trenger rett og slett å få litt ting gjort, for eksempel bare det å få gått på do og slikt. Altså, for å sette det på spissen. Dette er en liten frisk og sprek gutt som aldri før har oppført seg sånt, og han er nå 3 uker og noen dager gammel. Er det noen tips til oss?

(han har noe luft i magen, men det virker som han får ut alt, og han har normal avføring og vannlating)
Hei!
Det er svært vanlig at nyfødte har slike urolige dager. Oftest er det snakk om en økedag. På slike økedager må barnet legges svært ofte til brystet for å bli fornøyd. Den hyppige ammingen fører til økt melkeproduksjon. Melkeproduksjonen økes i takt med barnets vekst og utvikling, og disse økedagene kan komme ganske hyppig i starten,- da barnet krever stadig mer melk. Det å gå en tur med barnet i vogna er ofte en god måte å f barnet til å sove på. Oftest er det å komme seg ut i frisk luft og få litt mosjon også gjøre godt for mor. Forsøk å legge barnet i sengen sin når du har gitt ham melk og det er tid for å sove igjen. Gi ham litt tid til å finne søvnen, og unngå å ta ham opp med en gang han gir en lyd. Snakk rolig til ham og forsøk å rugge ham i søvn ,dersom du tenker at det er sovetid og at det er det han har behov for. Du vil etter hvert bli bedre og bedre kjent med barnet ditt, og det vil stadig bli lettere å vite hvorfor han er rolig og urolig. Ønsker deg en god tid sammen med barnet ditt framover.Beste hilsen Elin.
 
Vår lille gutt var slik de tre første mnd og spesielt når det var økedøgn. Her kunne et økedøgn vare i inntil tre dager av gangen og komme ganske hyppig. Det går seg sakte men sikkert til:) Ønsker dere lykke til:)
 
Back
Topp