Babybudsjett

Bolletroll

Andre møte med forumet
Noen som enten vet hvor mye de har brukt på babyting/klær/etc i forberedelse til første baby og ila baby's første måneder, eller noen som vet hva de brukte da de gjorde det?

Evt noen som har satt opp et budsjett? Vet det kan variere veldig fra om man kjøper det dyreste og mest velkjente merkene vs å handle noen ting brukt etc.

Vi har det romslig økonomisk, så er ikke noe problem, men bare lurer på hva vi kan forvente å bruke :)

Det var en artikkel for en stund tilbake, som viste at man i snitt brukte 50 000 på sin førstefødte :O Det er jo helt villt..

Men vi har nok brukt det og vel så det, vi også.

Alt annet enn bilstol og madrass kan kjøpes brukt, så om man ikke har noe imot å kjøpe brukt, sparer man fort MYE.

Kjøper du ny vogn med tilbehør (har jo bra bruk til senere barn og muligheten for å selge videre) bilstol med base så kommer du fort oppi 15 tusen
Seng kan kjøpes relativt billig på Ikea (madrass også) 1500 kanskje
Dyne kan kjøpes når Kid/Princess har tilbud og da er det billig, også laken og sengetøy, får nok det du trenger under tusenlappen
Klespakker kan kjøpes brukt
ammepute 500
vippestol 1000
babygym 800
mye går det an å ønske seg også

Husker ikke alt vi kjøpte, men kommer på dette i farten

• Barnevogn - 12 000 (denne fikk vi i gave)
  • Baby bilstol m base - 4000 (brukt fra 0-6 mnd)
  • Bilstol nr 2 som kunne brukes i denne basen - 2500 (brukt fra 6-24 mnd)
  • Beltemontert bilstol som kan vare hele bakoverperioden - 2200 (brukes fra 24 mnd og til minst 4 år, kan også brukes fra 10 kg)
  • Voksipose (til vinter) - brukt, 600kr
  • Voksipose til bilstol (hadde vinterbaby) - 800
  • Lammeskinn til vogn fra nøstebarn - 750
  • Sprinkelsenga fra IKEA, hvor samboer fiksa "bedside hack" så den kunne brukes på denne måten - 0kr, arvet v familie
  • Liten babydyne,varm - ca 500kr
  • Vippestol - fikk i gave
  • Lekegrind med madrass og teppe - 500kr på finn.no
  • Uro til lekegrind - 150 kr kjøpt brukt
  • Vårpose til vogn - 400 kr på finn.no
  • Babygym - 45 kr på loppemarked
Og sikkert noen tusen på klær

Tipper vi landet på ca 12-15k totalt for alt til første tiden. Utgifter vi har hatt etter dette har vært ny bilstol og klær/sko for det meste :)

Om jeg ikke husker feil brukte vi 7000,- totalt på utstyr før barnet kom. Det inkluderte vogn, klær, tøybleier, etc. Vi var heldige og arvet utrolig mye.

Vi lå vel på rundt 50 k ja, med utstyr og klær :)

Er framleis gravid, så må kanskje kjøpe litt meir når babyen kjem. Har fått tak i alt me hadde planlagt, men det kan jo dukke opp behov som me ikkje har tenkt på.

Eg har ei ganske detaljert oversikt til no:

- ny vogn, bilstol, myggnetting og regntrekk til 12500
- ny stellematte til 400
- ny babycall til 1200
- brukt på finn: seng, vippestol, tripp trapp med babysete og ei pakke med klær. Totalt 2000 for dette.
- Alt resten av kluter, sengeklær, babyklær, dyner, tepper, bæresele, ammepumpe, tåteflasker, litt leiker og babynest har me arva, fått låne eller fått i gåve.
- I tillegg har eg kjøpt litt småting på apoteket, som termometer, paracet osv. til ca. 400 kr.

Anbefaler å sjekke ut siste episode av podcasten "Pengesnakk". Den er midt i blinken for spørsmålet ditt, "Så mye koster det å være gravid" :happy:

Brukte kanskje 10k til sammen. Kjøpte mye brukt og arva litt :)

Noen som enten vet hvor mye de har brukt på babyting/klær/etc i forberedelse til første baby og ila baby's første måneder, eller noen som vet hva de brukte da de gjorde det?

Evt noen som har satt opp et budsjett? Vet det kan variere veldig fra om man kjøper det dyreste og mest velkjente merkene vs å handle noen ting brukt etc.

Vi har det romslig økonomisk, så er ikke noe problem, men bare lurer på hva vi kan forvente å bruke :)

Budsjett på for baby kommer så er jeg oppe i 8000,-

Med nummer 1, om jeg husker riktig så tror jeg at jeg lå på 1500,- mnd med bleier og mme.

Ved å kjøpe/hente det aller meste på finn, arvet barnevogn og klær, så har vi spart rundt 25 000kr.
Sparte 3000kr ca på å kjøpe brystpumpe(r) (manuell og elektrisk) og matglass på Finn for 100kr.

Har ikke oversikt over hva vi brukte på førstemann, men vil bare minne om at butikkene er åpne etter fødsel også :) Helt unødvendig å kjøpe inn alt før fødsel om man er usikker på om det blir brukt. Barneutstyrsbutikkene skal gjerne prakke på oss alt mulig rart vi faktisk ikke trenger. Vi kjøpte bl.a ikke vippestol eller bilstoladapter, og savnet det heller ikke. Selv om "alle" sa at dette måtte vi ha.

Veien blir til mens man går, og det finnes mye bra brukt til en billig penge :)

For oss er det nå tredjemann som er på vei, men vi har kvittet oss med alt:p Regner med å bruke minst 20k på utstyr (vogn, bilstol, stellebord, seng) blir gjerne opp mot 30k om man regner med klær, pledd, flasker, smukker osv:happy: Dette er det jeg ser for meg å bruke før babyen kommer, også må man jo kjøpe del etterhvert og:) Vi vil ikke kjøpe vogn eller bilstol brukt. Vil vite at det er 100% i orden;) og det er ofte ganske dyrt å kjøpe dette brukt, og da er det veldig kjedelig om det skulle være noe i veien med det..

Vi brukte 5000 kr ca de første to årene. Med det mener jeg de 9/10 månedene jeg gikk gravid, da kjøpte jeg det aller meste og så litt fra fødsel til lille ble 1 år:) Vi arvet litt og kjøpte alt brukt på finn. no men det ble vesentlig mindre beløp en jeg hadde satt til side.

Nå er lille 18 måneder og har siden ett år spist mye glass og smoothies fra butikken som har gjort den "største" utgiften i tillegg til bleier, våtservietter og annet man kjøpet til hud, kropp og hår så der ligger vi på ca 200-400 kr måneden.

Nå er det snart barnehagestart for oss og lille så nå titter på innom Finn. no gjevnlig igjen:)

Jeg har i hvertfall merket at barnebidraget holder godt hver måned, for oss. Det vi sparer er det vi kan bruke på større utgifter som eventuelt ny vogn/barnehagevogn, ny bilstol, nye klær og annet:)

Last edited:
Back
Topp