Babyblå og babyrosa?

Anine91

Gift med forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Hva tenker du om inndelingen av kjønn etter farge på klær, leker, utstyr, osv.? Praktisk? Gammeldags? Søtt? Pent?
 
Er ikke så veldig glad i verken babyblått eller baby/lyserosa for å være helt ærlig :p
Prøver helst å kjøpe klær i andre nyanser av den fargen, eller i en mer nøytral farge. Men så får man jo veldig mye gaver, så noe blir det jo :) og det kan jo være fint med litt blanding, men kjedelig å ha ALT tøy i feks lyserosa.

Det kan jo være praktisk med tanke på at andre ser fort om du har fått gutt/jente. Men det er jo ikke det som skal ha noe å si :)
Har ikke så sterke meninger om det egentlig, føler kanskje at det allerede er mer fokus nå både blant kleskjeder og folk at man ikke skal ha så stort fokus på kjønn.
 
Synes det er søtt med litt av de "tradisjonelle fargene". Hadde mye blått og grønt til guttungen, og blir det en jente vil jeg nok gjenbruke det jeg har og supplementere med litt rosa/rødt. Synes det er litt stas.

Men jeg liker også at en kan utvide litt. Guttungen har for eksempel veldig mye klær og uteklær i gult. Det er en farge jeg liker godt, og som jeg tenker er praktisk for å kunne bruke på både gutt og jente. En jente kan også bruke mye av det blå/grønne til gutten som er i lyse farger. Gutten har også brukt noe rødt og rosa, men ikke stort. Opplever at det ofte blir plassert feil i bhg-garderoben. :hilarious:
 
Jeg har aldri vært dilla på rosa, og tenker at det finnes jo så mange andre fine farger! Siden det er vår første tenker jeg det er lurt med noe som kan arves uavhengig av kjønn:) Kommer til å be om at ikke alt av gaver blir rosa/blått. Da bytter jeg det:hilarious: (Og det ha jeg sagt, også).
 
Jeg liker ikke rosa, og den lyserosa man ofte ser til baby synes jeg er helt "blah" :wtf::laughing002
Jeg liker naturfarger, det synes jeg passer til begge kjønn. Kommer nok til å kjøpe mest av det, men mistenker at jeg får en del rosa i gave. Det blir så klart brukt nå først har det.
 
Sniker.

Jeg er ikke så veldig glad i lyseblått/lyserosa. Jeg kjøpte kun nøytrale klær til min gutt i 2016, eller andre farger enn lyseblå. Så det lille han hadde av lyseblått var ting vi fikk i gave :p Det er jo så mange fine farger! Gult, oransje, grønt, mint, brunt osv osv :rolleyes:
 
Jeg liker det ikke når det blir for sukkersøtt rosa, eller bare lyseblå. Det er unødvendig synes jeg. Jeg er ikke for å understereke kjønnet med steriotype kjønnsfarger, men litt rosa og lilla blir det nok på snuppa som kommer uansett. Jeg er veldig glad i både Lindex og Polarn og Pyret. De har mye søtt til baby med fine farger som ikke er rosa eller blått. Blir nok en del handling der.
 
Når de er babyer liker jeg godt rosa og blått jeg. Men det er jo flere farger jeg også liker. Når de vokser litt til blir det jo mindre av de typiske lyserosa og lyseblå, da varierer det litt mer. Men noen plagg er finere i andre farger.
Feks tenker jeg å kjøpe en lillelam ulldress til babyen, men den blir ikke rosa eller blå. Syns den er finere i andre farger.

Når det gjelder leker har jeg egentlig aldri brydd meg om fargene, utstyr blir både og hos meg. Vogn/bilsete/seng/vippestol o.l er ganske nøytralt til begge mens feks gardiner og sengesett kan være både og.
Nå er jo dette min siste så jeg kommer til å kjøpe det jeg liker, gjerne etter kjønn om jeg føler for det.
 
Jeg liker kjønnsnøytralt. Gjerne sterke farger.
 
Syns det er kjempesøtt med babyblå og babyrosa. Vi hadde hentesett til gutten vår i lyseblå, og svigermor er straks i gang med hentesett til lillesøster i en skjønn rosafarge. Når det er sagt så handlet vi masse «kjønnsnøytralt»til nr 1, men og mye i rødt og lilla feks. Men på generell basis har jeg ingen meninger om typiske kjønnsfarger, og handler akkurat de klærne som jeg vil og syns er pene uavhengig av farge. Tenker ikke politisk korrekthet når jeg handler til de små altså, heldigvis ikke :p

på utstyr som er synlig fremme i stue har jeg helst gått for litt dempete farger som passer innredningen. Leker etc har vi hele regnbuen, å der har jeg ingen begrensninger. Dukker og brannbiler og hele spekteret :)
 
Jeg synes det blir for dumt å legge for stor vekt på kjønn når en handler til baby, og unngår alltid blått og rosa når jeg handler barselgaver. Føler fargene er med på å styrke tendensen med veldig tydelige kjønnsroller, der jenter er passive og søte «dukker», mens gutter gjerne skal være mer tøffe. Nå mener jeg ikke at litt rosa og blå klær i seg selv fører til dette, og jeg kommer garantert til å kjøpe sånt til eget barn, for jeg liker både blått og rosa. Men sammen med en del andre kulturuttrykk er jeg ikke så glad i summen av det hele, så jeg vil begrense meg på både dette og andre områder. Samfunnet gjør nok for å definere mennesker etter hvilket kjønn de er.

I tillegg er det mest praktisk med kjønnsnøytralt om vi får en unge til av motsatt kjønn en gang :)
 
Lillefrøkna på drøyt året har hatt lite babyrosa, hadde en ulldress og lue, eller så var det vell litt vi fikk i gave, storesøster på 8 hadde nesten alt i rosanyanser (veldig stas med jentebarnebarn gitt :hilarious:). Lillesøster har nå mye i rødbrunt, brunt og offwhite og litt i gammelrosa som går med de andre fargene Også litt i en myk lilla/grålilla, samt litt i blått.
 
Trur dette er en gutt. Og babyblå er vel ikke en farge jeg kommer til å kjøpe mest av. Jeg har derimot blitt veldig glad i oker gult! Grått og brunt er også fint. :happy:
 
Sniker fra juni
Vi bruker alle farger til barna, uavhengig av kjønn. Synes ikke at barn skal begrenses (feks nektes rosa fordi man er gutt, eller blått fordi man er jente) ut fra kjønn. Jeg spør alltid hva barnet heter, og legger liten vekt på hvilken farge babyen er kledd i.
Det blir ikke noe særlig med dus rosa på denne babyen, rett og slett fordi våre barn ikke kler fargen. Men sterk rosa skal vi ha, og alle andre farger :happy:

Er forsåvidt ikke så glad i dus blå/rosa heller da
 
Jeg syns det kan være søtt med både blå og rosa :) men syns garderoben fort blir kjedelig med bare en farge, så kjøper gjerne nøytrale farger som gult,grønt, brunt og hvitt :)
 
Med første fikk vi mye rosa og det var veldig koselig. Nr 2 ble også jentr så hun har arvet det meste. Nå føler jeg på meg at vi venter en gutt men ikke fått det bekreftet på ul enda. Jeg tenker å bruke litt mer nøytrale farger som brunt, grått, grønt for jeg er ikke veldig glad i lysblå. Men selvfølgelig så vet jeg jo at det blir en del lys blå og blå likevel:happy:
 
Back
Topp