Baby vil kun sove PÅ mamma eller pappa

Idapidapøne

Andre møte med forumet
Vår lille gutt på fire uker er veldig glad i nærhet og kos, og vil helst ligge ved puppen hele tiden. Det får han også, så mye han vil (i hvert fall nå som han er så liten). Han vokser og trives, og har det tilsynelatende veldig bra - med unntak av litt luftplager og urolighet på kvelden/om natta. Det regner jeg med går over etter hvert, og i mellomtiden bysser og trøster vi når han trenger det. Det takler vi fint, selv om det selvsagt er slitsomt til tider. Det som imidlertid er i ferd med å gjøre oss (og spesielt meg) litt desperate er at han NEKTER å sove noe annet sted enn på brystet til meg eller samboeren min. Dette er på dagen. Om natten er det kun i sengen vår, klin inntil meg, som gjelder. Med en gang vi legger han for seg selv i sprinkelseng/babynest/vognbag e.l. begynner han å gråte og kave med armer og bein, selv om vi sitter ved siden av og stryker på han, hysjer og trøster. Jeg ønsker jo å gi han den nærheten og tryggheten han trenger, men jeg klarer ikke sove selv når han ligger oppå eller inntil meg. Dette er spesielt slitsomt nå som pappaen har begynt å jobbe igjen og jeg er alene hjemme med mini på dagen. Jeg har for øvrig ikke noe ønske om å samsove da jeg er redd for at jeg eller samboeren skal rulle over han eller at han skal bli overopphetet, få min dyne over ansiktet osv (vi følger kriteriene for trygg samsoving, men jeg klarer ikke å finne roen likevel). Jeg vil så gjerne hjelpe han til å sove for seg selv en gang eller to i løpet av dagen/natten, slik at jeg også kan få noen timer på øyet. Jeg er ikke den beste mammaen jeg kan være når jeg hele tiden er på felgen på grunn av for lite søvn.. Om han bare hadde kunnet sove f.eks. på sofaen ved siden av meg hadde det vært utrolig deilig. Vi har prøvd å legge han i babynest, vogn, vår seng, sprinkelsenga og lekegrinda. Vi har prøvd å "pakke han inn" med pledd og puter, brukt swaddle-teppe, lagt han med en av mine t-skjorter, varmet opp underlaget med varmeflaske ++ Alle de vanlige tipsene. Har noen her inne erfaringer med samme problematikk? Eventuelt noen andre gode tips vi kan prøve, som ikke er blant standardrådene..? Vurderer nå å kjøpe en vugge (Stokke), siden han tydeligvis er glad i byssing/bevegelse, men er redd for at det vil bli nok et bomkjøp.. Hjelp!

Mi yngste hadde en sånn periode. Det gikk over helt av seg selv. La meg sammen med henne og fikk mer hvile da, enn å gå å bysse eller prøve å få henne til å sove i sengen sin.

Dere får bytte på du og samboeren din. Man er ikke fritatt fra nattevåk selv om man jobber. Du har jo fullt kjør på dagen du også.

Høres ut som en normal baby. Min på 4 mnd trenger også hjelp til å sovne. Så små barn klarer ikke å sovne selv ennå og trenger mye kontakt. Det hjelper ikke å sitte ved siden av og synge, stryke osv. Det er kroppskontakt som gjelder :) jeg kan forøvrig legge henne fra meg når hun først sover tungt

Min gutt var slik. Måtte bære han konstant hele tiden og han var veldig urolig. Men her sovnet han i vogn på trilletur. Trilletur ble liksom eneste "frihet" i løpet av dagen. Så vi trillet hver dag. Om nettene hadde vi han i Babynest og jeg ammet han mens han lå i babynestet. Men på dagtid kan du bruke bæresjal eller sele så får du litt avlastning. Det er normalt for de små og ville ha mest mulig kontakt. Her ønsket ikke gutten min å være alene i det hele tatt før han var ca 10 mnd

Er det mulig å legge ham ned etter at han har sovnet? Eller våkner han med en gang da?
Hvordan er det om baby ligger under en uro eller om det er stjernespill i taket? Er det interessant for baby og han han kanskje sovner av seg selv da?

Begge mine var sånn. Husker med største, så tenke jeg " skal jeg sitte sånn hver dag i ett år?". Men begge har sovnet i vognen, men da har jeg måtte gå med den. Holdt ikke å bare bysse eller trille litt på gulvet, måtte ut og gå.
Nå er lille snart 6 mnd, og nå nekter han å sove oppå meg, det har han gjort i 2-3 mnd. Og nå sover han i sin egen seng, helt inntil min, så nå holder vi hender når vi sover, istede for å ligge helt inntil hverandre. Og må innrømme at jeg innimellom savner når han lå oppå meg og sov. Så det vil nok gå over av seg selv om en stund :)

Hadde det nøyaktig likt. Ett år etter, og han vil fortsatt helst sove på meg. Jeg var veldig reservert for samsoving, så de tre første månedene brukte jeg unødvendig mye energi på å få han til å sove alene i babynest e.l. Som deg prøvde jeg også alle tips og triks jeg kom over. Endte alltid opp med at jeg halvsov sittende. Noen ganger fungerte det å amme i søvn i vår seng og så flytte meg fra han etter en stund. Mannen sov da på sofaen sånn at jeg allyid hadde rom i senga til å flytte meg. Etter de første månedene var jeg så utslitt at jeg tillot meg selv å samsove med han. Da fikk vi begge mye mer søvn. Neste gang skal jeg ikke kjempe like mye. Anbefaler sjal på dagtid forresten. Da får du litt mer frihet til å bevege deg:) gratulerer med ny baby forresten!

Sånn var det her å. Her fungerte det å legge meg ved siden av babyen i senga vår/sofaen med dyne/teppe godt rundt, også flytte meg vekk forsiktig når hun hadde sovnet. Da kunne hun ligge ved siden av meg i sofaen en god stund, eller liten stund i senga mens jeg fikk f.eks tatt en dusj. Snudde av seg selv rundt 2-3 mnd alder. Ingen problemer med å sove uten oss ved siden av seg nå:)

Det høres ut som en helt vanlig liten baby på knappe fire uker. Altså ingen "problematikk" :) Jeg ville lagt meg ned med baby og hvilt hvis du ikke får sove. Hør på lydbok/se film. Det går seg til etterhvert.

Høres ut som en normal baby. Min på 4 mnd trenger også hjelp til å sovne. Så små barn klarer ikke å sovne selv ennå og trenger mye kontakt. Det hjelper ikke å sitte ved siden av og synge, stryke osv. Det er kroppskontakt som gjelder :) jeg kan forøvrig legge henne fra meg når hun først sover tungt
Hadde jeg kunnet legge han ned når han først har sovnet hadde problemet vært løst, men det virker som han har en innebygget alarm for sånt.. Selv om han sover skikkelig tungt. Får vel bare prøve å holde ut til det løser seg av seg selv. :)

Det høres ut som en helt vanlig liten baby på knappe fire uker. Altså ingen "problematikk" :) Jeg ville lagt meg ned med baby og hvilt hvis du ikke får sove. Hør på lydbok/se film. Det går seg til etterhvert.
For meg er det problematisk å gå flere døgn uten søvn (ikke lite søvn - INGEN søvn). Men det betyr selvsagt ikke at jeg ser på sønnen min som et "problem".

Sånn var det her å. Her fungerte det å legge meg ved siden av babyen i senga vår/sofaen med dyne/teppe godt rundt, også flytte meg vekk forsiktig når hun hadde sovnet. Da kunne hun ligge ved siden av meg i sofaen en god stund, eller liten stund i senga mens jeg fikk f.eks tatt en dusj. Snudde av seg selv rundt 2-3 mnd alder. Ingen problemer med å sove uten oss ved siden av seg nå:)
Godt å høre at det løste seg etter hvert. I mellomtiden får mor utvikle ninja-skills. ;)

Hadde det nøyaktig likt. Ett år etter, og han vil fortsatt helst sove på meg. Jeg var veldig reservert for samsoving, så de tre første månedene brukte jeg unødvendig mye energi på å få han til å sove alene i babynest e.l. Som deg prøvde jeg også alle tips og triks jeg kom over. Endte alltid opp med at jeg halvsov sittende. Noen ganger fungerte det å amme i søvn i vår seng og så flytte meg fra han etter en stund. Mannen sov da på sofaen sånn at jeg allyid hadde rom i senga til å flytte meg. Etter de første månedene var jeg så utslitt at jeg tillot meg selv å samsove med han. Da fikk vi begge mye mer søvn. Neste gang skal jeg ikke kjempe like mye. Anbefaler sjal på dagtid forresten. Da får du litt mer frihet til å bevege deg:) gratulerer med ny baby forresten!
Takk! Han er en herlig liten fyr. ❤️ Høres akkurat ut som hos oss dette.. Håper imidlertid det løser seg før han er ett år, for jeg skal tilbake på jobb når han er syv måneder. Da får han eventuelt sove på pappaen i stedet. ;)

For meg er det problematisk å gå flere døgn uten søvn (ikke lite søvn - INGEN søvn). Men det betyr selvsagt ikke at jeg ser på sønnen min som et "problem".

Selvfølgelig mener jeg ikke at du gjør det. Du bruker ordet problematikk i innlegget ditt, jeg ville bare bidra til å bevisstgjøre deg den ordbruken som får helt normal "baby-oppførsel" til å høres feil/uvanlig ut. Ikke vondt ment :)

Søvnmangel er helt grusomt. Spesielt når man må "underholde" baby hele dagen. Kanskje du kan få en lur når mannen er ferdig på jobb? Til dere får hodet over vannet igjen. Ellers gjør frisk luft underverker synes jeg (hvis baby trives i bæretøy eller vogn).

Er det mulig å legge ham ned etter at han har sovnet? Eller våkner han med en gang da?
Hvordan er det om baby ligger under en uro eller om det er stjernespill i taket? Er det interessant for baby og han han kanskje sovner av seg selv da?
Da våkner han med én gang, selv om han sover tungt i armene mine. Men jeg kommer til å fortsette å prøve en stund til. Plutselig klaffer det kanskje. :) Han digger uroen sin, men blir da helst liggende å titte på den i stedet for å sovne. Når han er lei sier han tydelig ifra. Stjernespill har jeg ikke prøvd, men kanskje det kunne være noe? Han sover for øvrig veldig godt i både vogn og bilstol - så lenge de er i bevegelse. Er derfor jeg vurderer å kjøpe en vogge. Da kan jeg "bysse" han uten å løfte han opp. Blir kanskje også en fin overgang til å sove i egen seng på sikt? Vi får se. :)

Mi yngste hadde en sånn periode. Det gikk over helt av seg selv. La meg sammen med henne og fikk mer hvile da, enn å gå å bysse eller prøve å få henne til å sove i sengen sin.

Dere får bytte på du og samboeren din. Man er ikke fritatt fra nattevåk selv om man jobber. Du har jo fullt kjør på dagen du også.
Godt å høre at det gikk over etter hvert. :) Samboer trår til han, men vi er enige om at den som jobber skal slippe det meste av nattevåk i ukedagene (det kommer også til å gjelde når han skal ha pappaperm i 5 mnd og jeg skal jobbe).

Selvfølgelig mener jeg ikke at du gjør det. Du bruker ordet problematikk i innlegget ditt, jeg ville bare bidra til å bevisstgjøre deg den ordbruken som får helt normal "baby-oppførsel" til å høres feil/uvanlig ut. Ikke vondt ment :)

Søvnmangel er helt grusomt. Spesielt når man må "underholde" baby hele dagen. Kanskje du kan få en lur når mannen er ferdig på jobb? Til dere får hodet over vannet igjen. Ellers gjør frisk luft underverker synes jeg (hvis baby trives i bæretøy eller vogn).
Det er vel mye ved det å være nybakt forelder som kan oppleves som problematisk (altså vanskelig eller utfordrende, ref. ordboka), selv om det er helt normalt/vanlig. Det ene utelukker jo ikke det andre.
Frisk luft er et gulltips! Har laget klart det jeg trenger til en spasertur rundt kvartalet i natt. Han trives jo i vogna på dagtid, så kanskje han klarer å finne søvnen der da også. Og fortsette å sove litt når vi kommer inn igjen. Lov å håpe. :)

Takk! Han er en herlig liten fyr. ❤️ Høres akkurat ut som hos oss dette.. Håper imidlertid det løser seg før han er ett år, for jeg skal tilbake på jobb når han er syv måneder. Da får han eventuelt sove på pappaen i stedet. ;)
Jeg var også tilbake i jobb ved 7 måneder, hehe. Litt slitsomt med lite sammenhengende søvn, men alt går.

Back
Topp