Baby vil ikke ta større smokk

Emfi

Glad i forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Noen som vet hvordan jeg kan få baby til å ta større smokk? Nå bruker hun 0-6 mnd og den er så liten at hun får hele i munnen.. Hun bare tuller og spytter ut 6+ mnd smokken.. Hun er 8 mnd gammel.
 
Ser at du ikke har fått svar. Må hun ha smokk da? Tenker at den hun får helt i munnen må vekk da det er kvelningsfare. Da kan du enten forsøke mer med større smokk eller annet merke. Forsøkt å finne en med ekstra fint bilde eller farge? Våre har ikke brukt smokk, så vet ikke så mye om det, men lillesmokken må vekk.
 
Hvis det er essensielt med smokk, så ville jeg prøvd litt ulike merker. Hvis ikke, så er det jo en fin anledning til å slutte med smokk...? :) Like greit å slutte når de ikke vil ha, fremfor å måtte ta en real kamp når de blir større :bag:

Jeg har ei som ikke sluttet med smokk før hun var nærmere tre. Det var relativt slitsomt.

Ei som ikke tok smokken i det hele tatt.

Og ei som hadde intenst sugebehov... I en måned eller to, og så tok hun ikke smokk lenger.

Må si at jeg synes det har vært enklere når ungene har sagt nei til smokk selv. Og i åtte måneders alder, så begynner de jo bli såpass store at.. joda, de trenger en del trøst og kos i denne alderen, men den "lyddemper-effekten" blir jo bare mindre og mindre essensiell fra da - synes jeg.
Jeg hadde ikke selv orket å ta en kamp om å få ungen til å ta smokk, i alle fall ikke når de er så store.
Men, som sagt; hvis smokk er essensielt for dere og deres behov, prøv litt ulike merker. (Men kast de små smokkene!)
 
Jeg brukte noen dråper med sukkervann for å få lillebror til å ta smokk i første omgang her, kan være en ide hos deg også? Gjør det litt mer interessant å sutte på og kanskje hun blir litt mer vandt til den. Evt smoothie eller noe annet godt. Vet ikke om det fungerer like godt på større babyer som det gjorde på nyfødt :) her var alt som skulle til at vi dyppet den i sukkervann 2-3 ganger ila en dag for at han ga smokk en sjanse. Eller om det er en annen type?
 
Tusen takk for svar. Hun bruker kun smokk når hun sover, og det er eneste søvnassosiasjonen hun har. Enormt sugebehov, så smokken blir nok med oss litt til da jeg ikke orker å ta kampen heeelt enda pga nyoppstarta i jobb:angelic:

Vi fant heldigvis samme str smokk med større «skall» som hun ikke får helt inn i bunnen. Men bare lurer; hvordan kan en stor smokk, som hun får inn i munnen være kvelningsfare? Hun kan jo ikke svelge den? Oppriktig lurer.
 
Tusen takk for svar. Hun bruker kun smokk når hun sover, og det er eneste søvnassosiasjonen hun har. Enormt sugebehov, så smokken blir nok med oss litt til da jeg ikke orker å ta kampen heeelt enda pga nyoppstarta i jobb:angelic:

Vi fant heldigvis samme str smokk med større «skall» som hun ikke får helt inn i bunnen. Men bare lurer; hvordan kan en stor smokk, som hun får inn i munnen være kvelningsfare? Hun kan jo ikke svelge den? Oppriktig lurer.

Mine brukt liten smokk en stund, men nei det må jo bare bli ubehagelig men kan ikke kvele om hun får hele i munnen. Den vil være altfor stor for å komme ned i svelget og vil utløse brekningsrefleks før det satt seg fast.
Ellers brukte sønnen min smokk til han var 3 år og 5 mnd. Kjempefint for han å ha smokk i barnehagen det første året der til trøst og soving. Og smokkeslutt var helt uproblematisk her, den ble kun brukt på natt de siste to årene og han var helt enig i at han var stor gutt og ikke trengte smokk lenger da vi slutta. Han fikk en premie i postkassa for å levere fra seg smokkene :p spurte vel etter de noen ganger ved legging etter det, men det gikk veldig greit. Tror det hadde blitt mer drama om vi hadde tatt vekk smokken feks rundt 2-2,5 år. Tennene hans ser også helt normale ut (de kan stå litt skeivt når man bruker smokk, men det retter seg opp etter noen uker uten smokken).
Kommer ikke til å ta vekk smokken til vesla på 1,5 år på en goooood stund ;)
 
Back
Topp