Baby våkner plutselig ofte

BabyMuff

Blir kjent med forumet
Har en 5 måneder gammel baby som brukte å sove ganske bra. Stort sett 6-7 timer i strekk, våknet for mat og bleieskift og sov 2-4 timer til. Men plutselig endret det seg og hun våkner nå hver time til annenhver time. Sovner kun til pupp, og hun sovner fort igjen (de fleste gangene), men nå har det pågått en måned og jeg begynner å bli rimelig utslitt av å bli vekt hver time natta gjennom.
Noen som har noen tips eller erfaringer å komme med? Hun tar ikke smokk, og med kosebamse eller koseklut ligger hun bare å leker og skravler med seg selv opptil en halvtime før hun begynner å klage og vil opp.
 
Har en 5 måneder gammel baby som brukte å sove ganske bra. Stort sett 6-7 timer i strekk, våknet for mat og bleieskift og sov 2-4 timer til. Men plutselig endret det seg og hun våkner nå hver time til annenhver time. Sovner kun til pupp, og hun sovner fort igjen (de fleste gangene), men nå har det pågått en måned og jeg begynner å bli rimelig utslitt av å bli vekt hver time natta gjennom.
Noen som har noen tips eller erfaringer å komme med? Hun tar ikke smokk, og med kosebamse eller koseklut ligger hun bare å leker og skravler med seg selv opptil en halvtime før hun begynner å klage og vil opp.
Høres veldig kjent ut. Kan være mye, både utvikling, begynnende tenner i gommene, nytt søvnmønster som skal på plass eller at hun er i en veldig nærhetsperiode:)

Vi har hatt flere sånne nye slitsomme perioder på grunn av div, vår lille er snart 1år.
 
Har en 5 måneder gammel baby som brukte å sove ganske bra. Stort sett 6-7 timer i strekk, våknet for mat og bleieskift og sov 2-4 timer til. Men plutselig endret det seg og hun våkner nå hver time til annenhver time. Sovner kun til pupp, og hun sovner fort igjen (de fleste gangene), men nå har det pågått en måned og jeg begynner å bli rimelig utslitt av å bli vekt hver time natta gjennom.
Noen som har noen tips eller erfaringer å komme med? Hun tar ikke smokk, og med kosebamse eller koseklut ligger hun bare å leker og skravler med seg selv opptil en halvtime før hun begynner å klage og vil opp.

Kan være 4 month sleep regresson, søvnmønsteret er i utvikling, og mange våkner i lett søvn, fremfor å sove videre slik som de gjorde tidligere. Den dårlige nyheten er at man ikke vet hvor lenge det varer, og den gode er at de vil gå over til slutt. Bare fortsett å hjelpe babyen å sovne igjen, og se om hun sover bedre ved å samsove eller ligge i egen seng.
Håper det blir bedre snart :)
 
Høres veldig kjent ut. Kan være mye, både utvikling, begynnende tenner i gommene, nytt søvnmønster som skal på plass eller at hun er i en veldig nærhetsperiode:)

Vi har hatt flere sånne nye slitsomme perioder på grunn av div, vår lille er snart 1år.
Ja, hun får nok tenner om ikke så alt for lenge. «Gnager» masse på alt om dagen. Får bare smøre meg med tålmodighet og håpe hun snart får litt god søvn igjen :)
 
Kan være 4 month sleep regresson, søvnmønsteret er i utvikling, og mange våkner i lett søvn, fremfor å sove videre slik som de gjorde tidligere. Den dårlige nyheten er at man ikke vet hvor lenge det varer, og den gode er at de vil gå over til slutt. Bare fortsett å hjelpe babyen å sovne igjen, og se om hun sover bedre ved å samsove eller ligge i egen seng.
Håper det blir bedre snart :)
Har tenkt på 4 month sleep regression, men når jeg har lest om det virker det som at de da er våkne lenge og ikke vil sovne igjen? Hun sover nesten med en gang hun blir lagt til puppen. Eller kan punktet også variere? Får gjøre det, ville gjerne samsovet med hun, men madrassen vår er så myk så er redd hun skal rulle mot en av oss og bli most eller kvalt :p
 
Det samme skjedde med oss og det varte (dessverre) i noen måneder. For oss ble det ikke bedre før vi kuttet ut nattammingen og flyttet barnet på eget rom. Når man velger å gjøre dette er jo veldig individuelt, men vi fikk det anbefalt av helsesøster for å se om søvnen til barnet kunne bli roligere. Barnet våknet fortsatt flere ganger i løpet av natten på eget rom også, men kunne finne tilbake til søvnen selv (etter litt trening). Jeg begynte med litt trening på å «sovne selv» i 4-måneders alder og det var da mitt barn endelig behynte å ta smokk.
 
Det samme skjedde med oss og det varte (dessverre) i noen måneder. For oss ble det ikke bedre før vi kuttet ut nattammingen og flyttet barnet på eget rom. Når man velger å gjøre dette er jo veldig individuelt, men vi fikk det anbefalt av helsesøster for å se om søvnen til barnet kunne bli roligere. Barnet våknet fortsatt flere ganger i løpet av natten på eget rom også, men kunne finne tilbake til søvnen selv (etter litt trening). Jeg begynte med litt trening på å «sovne selv» i 4-måneders alder og det var da mitt barn endelig behynte å ta smokk.
Bare lurte på, hvordan trente du babyen til å finne søvnen selv? Har en på 4 måneder som våkner hyppig, må ammes tilbake i søvn og liker best å samsove. Det er som regel vanskelig å få han til å sovne i egen seng. Tar så å si aldri smokk heller.
 
Har tenkt på 4 month sleep regression, men når jeg har lest om det virker det som at de da er våkne lenge og ikke vil sovne igjen? Hun sover nesten med en gang hun blir lagt til puppen. Eller kan punktet også variere? Får gjøre det, ville gjerne samsovet med hun, men madrassen vår er så myk så er redd hun skal rulle mot en av oss og bli most eller kvalt :p
Søvn regresjon handler om de våkner når de er i lett søv.vi voksne våkner oftest ikke når vi er i lett søvnfase, men går over i ny syklus med dyp søvn. De kan sovne lett igjen, men vil også våkne på nytt med korte intervaller igjen for så å sovne igjen. Noen er sikkert også våkne lenger perioder under søvnregresjon, men det handler først og fremst om hyppige oppvåkninger. Typisk har de ett strekk først hvor de kanskje sover 2-4 timer sammenhengende på starten av natta, før de gjerne kan våkne hver eller annenhver time resten av natta :bag:
 
Vi startet med sovingen på dagtid, gjerne første lur (fordi det var da det var enklest for ho å sovne og enklest for meg å se når ho var trøtt). Hvis det bikket over til for trøtt så var det umulig så vi måtte starte i god tid til ho egentlig skulle sove. Begynte fordi jeg som regel bysset hun i søvn til de fleste lurene og kveldsleggingen og det begynte å bli litt tungt. Prøvde å gjøre de samme tingene hver gang hun skulle legges, ha det mørkt, brukte litt white noise, fikk ho til å ta smokk etter en liten stund og hadde en kos. Jeg sluttet gradvis med byssing og gikk over til å stryke. Jeg syns det var enklest å gjøre dette i dobbeltsenga, for da kunne jeg også slappe av, men man skulle vel egentlig bruke babyens seng til alle lurene, slik at dette skulle bli stedet for soving. Jeg gikk inn for det i en god uke, hvor vi tok alle lurene hjemme og hadde litt fokus på det. I denne perioden sov ho i stor seng på dagtid og har egentlig sovet mye i sin egen seng på natt, men kanskje jeg fikk ho til å sove i vår seng og så løftet ho over i sin seng.

Noen dager gikk det lett, andre dager var det litt mer trøblete, men fra det jeg leste om det så er det at hvis de kan lære seg å sovne selv så kan de etter hvert enklere koble søvnsykluser sammen og ikke nødvendigvis våkne hvert 40min-2t. Og de kan da bruke det på natt. Det var aldri noe særlig grining, men heller litt sutring som ofte kom hvis ho ikke fikk til å sovne. Noen babyer (og foreldre) er kanskje ikke klare for det, andre kan få det til nå eller litt senere. Jeg sluttet ikke med amming på natt før hun var mellom 6-7mnd så frem til dette våknet hun jevnlig på natt, men vi fikk det jevnt over enklere de gangene hun skulle legges på dagtid og kveld (selvfølgelig med stor variasjon på dagsform og andre faktorer). Man kan lese en del om det på nett, i bøker eller annet tror jeg.
 
Bare lurte på, hvordan trente du babyen til å finne søvnen selv? Har en på 4 måneder som våkner hyppig, må ammes tilbake i søvn og liker best å samsove. Det er som regel vanskelig å få han til å sovne i egen seng. Tar så å si aldri smokk heller.
Den over skulle være til deg :)
 
Har tenkt på 4 month sleep regression, men når jeg har lest om det virker det som at de da er våkne lenge og ikke vil sovne igjen? Hun sover nesten med en gang hun blir lagt til puppen. Eller kan punktet også variere? Får gjøre det, ville gjerne samsovet med hun, men madrassen vår er så myk så er redd hun skal rulle mot en av oss og bli most eller kvalt :p

Nja, tror ikke det er noe fasit, vi var igjennom samme greia i samme alder og det varte i ganske mange uker, men det ble bedre. ;-)
 
Vi har det samme, hu er 9mnd. Og har holdt på i 5 mnd nå. Ammer ikke, kuttet mme på natten for noen mnd siden, uten noe bedring. Har noen gode dager nå. Har søkt hjelp til lege og hs uten at de kan si annet enn at vi gjør alt riktig. Hun her er urolig noen netter og noen netter er hun bare rett å slett våken, i fleeere timer :)
 
Vi har det samme, hu er 9mnd. Og har holdt på i 5 mnd nå. Ammer ikke, kuttet mme på natten for noen mnd siden, uten noe bedring. Har noen gode dager nå. Har søkt hjelp til lege og hs uten at de kan si annet enn at vi gjør alt riktig. Hun her er urolig noen netter og noen netter er hun bare rett å slett våken, i fleeere timer :)
Åh, så slitsomt. Ja hun her har holdt på i 2 mnd nå. Slutta å amme forutenom 1-2 ganger. Kutter nok ned til 1 nå og videre til 0 etterhvert, da det ikke virker som hun faktisk har behov for mat, særlig begge gangene.. Men det hjelper ikke her heller. Våkner like ofte. Som regel etter 1 time, kanskje 2, ofte etter 20 minutter, innimellom 3 timer. Sovner stort sett fort igjen, er hun vanskelig er det oftest selve legginga som tar tid. Plutselig har det gått 4 timer og hun er fortsatt lys våken :wacky: Hun har også begynt å få grøt om kvelden og grønnsaksmos på formiddagen. Foreløpig ingen forskjell, men håper virkelig det får en innvirkning når hun begynner å kunne få fulle grøtposjoner. :rolleyes: Akkurat vært på 6 måneders kontroll og snakket litt om det igjen, var ikke noen gode råd, de anbefalte å gi grøt på kvelden bare..
 
Back
Topp