Baby utstyr

Idus87

Forelsket i forumet
Hei! Jeg har fått utrolig mye utstyr til den lille som kommer, er det flere saker jeg bør handle inn? Har til nå:

-seng(dyne,pute,trekk)
-vugge
-stellekommode/badekar
-lekegrind
-bilstol
-vogn
-klær str 0-2år(bomull,ull osv)
-gulpekluter
-krabbeteppe
-uro

Hva mer trenger jeg sånn egentlig? Dette er førstemann, så er usikker.....
(tenkte jeg skulle skrive en liste over hva jeg mangler)

mangler
* brystpumpe/flasker
* babyleker
* baby smikker
* vippestol

Ehe, nå blei jeg nesten litt stressa. Jeg har til nå: 2 par ullsokker fra mormor, pledd fra mor, og en body jeg kjøpte for leheeenge siden ;) Men gleder meg masse til å kjøpe søte babyting. Vi har bestemt oss for vogn, så nå venter vi bare på januarsalg ;)
Heldig du er som har fått så mye utstyr allerede. Jeg kommer sikkert til å løpe rundt superstressa i april... :/

Bleier i de minste størrelsene, og til de første omgangene med bæsjing så er det greit med babyolje (bek som bæsjen heter er veldig seig og kan være litt vanskelig å få bort med bare vann..)

Til gulpeklut og bleieskifting brukte vi kun flanell-bleier (store hvite ting kjøpt på sparkjøp). Disse er veldig myke og gode, og absorberer godt væske :D

En temperaturmåler av en eller annen slag kan være greit å ha tilgjengelig.

Til mor: ammebh, ammeinnlegg og ammetopp (hvis man planlegger å amme da). Fikk også tips om å skaffe meg badering til å sitte på, sånn i tilfelle man sliter med det.. men jeg klarte meg greit uten sist..

Jeg hadde ammepute, men den passet bare ikke så den har jeg så godt som aldri brukt..

Jeg pleier å si til de fleste at de ikke må handle og hamstre så mye før babyen kommer til..
Vugge hadde vi til første mann, og den brukte vi kanskje og da mener jeg kanskje to uker. flere jeg kjenner som opplevde det samme.
Ikke kjøp for mye klær. Du finner fort ut av hvilke merker du best liker og hvor forskjellige størrelsene er. Vi opplevde feks at cubus er veldig bred i kroppen og vid i halsen. H&M er små i str..Kjøp noe tøy i de minste str selv om alle sier at de vokser ut av det så fort. Men de første ukene når de er små sammenkrøllede klumper er det veldig upraktisk med klær som er alt for store..
Sprinkelseng blir ofte ikke brukt så mye med det første, så ikke stress med å skru den sammen..

du skal jo ha noe å gjøre når du går hjemme. kos deg med å trille ut på tur og kjøpe tøy. kanskje du tilogmed opplever at fargene du synes var så fine ikke var så fine til babyen...

så mitt råd igjen- ikke kjøp for mye:)

Hva med noe å ha oppe i vognen? Enten en tynn pose, eller en lett dyne?
Selv foretrekker jeg poser, men det er vel en smakssak.

engangsvaskekluter fra apoteket er myke, ikke kostbare og kjekke å vaske besjerumper med!

ammepute er vel også en samkssak. Jeg brukte min 2 ganger!! Men noen liker det. Jeg har ei snuppe som ikke klarte å ta brystet (hun var for lita da hun ble født) så det va minimalt med amming, så det kan jo være greit å se an før man handler inn kanskje?

hentesett hvis du vil ha det da :)

vi brukte masse tepper, sånne helsetepper da snuppa var lita, det var storforbruk. Men sikkert ikke alle som bruker det heller ;)

Ser ut som du allerede har det meste :)

Enig med liseann at man ikke bør kjøpe altfor mye klær på forhånd. Det er kjempekoselig å handle klær når babyen er født. Lurt å prøve seg fram i forhold til hvilke butikker man liker best, det er nokså stor forskjell i form og str.
Min erfaring er at bodyer og ev. strømpebukser er viktigst i begynnelsen. Vi hadde bare én body i str. 50 da minsten ble født siden vi ikke visste hvor stor han kom til å være. Han var bare 48 cm og trengte flere, men da var det bare å sende mannen ut for å handle.:)
Kan forresten anbefale bodyer med konvoluttåpning når de er nyfødt, de slipper man å trekke over hodet på den bittelille knøttebabyen.:) På Lindex har de mange fine!

Ikke lest hva andre skriver... Men det er mye du kan handle etterhvert, men kjekt med sengekant på senga. Også smukk om du har tenkt at den lille skal få det. Jeg skal stappe inn smokk fort denne gangen gitt, sånt suttebehov som storebroren hadde. Også er det greit med smokketrå også. De mister dem lett. Ellers kommer du langt med kluter til å ta opp gulp, pysjer/bodyerog smekker om babyen gulper mye den første tida ;-)

Jeg kjøpte ammepute etter ei stund, det hadde jeg behov for! Og Babybjørn vippestolen ble kjapt innkjøpt etter vi kom hjem...men den ser jeg du har skrevet ned. Ellers ser det ut til at du har stålkontroll! :)

Oj :)
Jeg har ikke kjøpt en eneste ting enda!
Tror jeg venter til over nyttår... Har vel egentlig ikke gått opp for meg enda at det skal komme en baby til våren... hehe

Trenger vel ny madrass om du ikke har kjøpt inn det, viktig å ikke bruke brukt :)

Kan anbefale temperaturmåler for badevannet. Absolutt ikke nødvendig, men vi bruker den enda til toåringen. Veldig deilig å slippe å stresse med å kjenne på vannet hele tiden 

AnaBanana skrev:

Trenger vel ny madrass om du ikke har kjøpt inn det, viktig å ikke bruke brukt :)

Kan anbefale temperaturmåler for badevannet. Absolutt ikke nødvendig, men vi bruker den enda til toåringen. Veldig deilig å slippe å stresse med å kjenne på vannet hele tiden 

søsken kan visst fint bruke madrassen har jeg fått vite. 

Dette med at man ikke kan arve madrass har jeg aldri hørt før? Hva er grunnen til det?

Vi arvet sprinkelseng med madrass som sønnen min har brukt i snart to år, jeg hadde tenkt at nestemann også skulle bruke den. De veier jo ikke mye de første årene uansett, så jeg kan ikke se at madrassen har blitt av dårligere kvalitet til tross for at det er 2 mann som bruker den nå.

Gir du meg en update? Takk :)

AnaBanana skrev:

Jeg må forresen anbefale denne ammeputen her:
http://ammebutikken.no/produkt/129/cozyfix-ammepute.aspx

Fordi den har belte rundt livet sklir ikke babyen mellom puta og kroppen. Det var ammepoliklinikken på Ullevål som anbefalte denne til meg på det sterkeste, jeg slet med fryktelig såre brystknopper de første 2 mnd etter fødselen, men det ble MYE bedre når jeg brukte denne. Babyen ble liggende helt stabilt og i samme stilling hver gang. Da fikk han bedre og ikke minst riktig tak på puppen og jeg mindre vondt.

Den er sykt dyr i forhold til andre ammeputer, men den var virkelig verdt hver en krone for min del ihvertfall :)

Linnkri skrev:
Dette med at man ikke kan arve madrass har jeg aldri hørt før? Hva er grunnen til det?

Vi arvet sprinkelseng med madrass som sønnen min har brukt i snart to år, jeg hadde tenkt at nestemann også skulle bruke den. De veier jo ikke mye de første årene uansett, så jeg kan ikke se at madrassen har blitt av dårligere kvalitet til tross for at det er 2 mann som bruker den nå.

AnaBanana skrev:

Har det ikke noe med forebyggende tiltak mot krybbedød å gjøre?

Linnkri skrev:

AnaBanana skrev:

Skal finne link, husker jeg ble fortalt det på helsestasjon når jeg gikk med førstemann.

Landsforeningen uventet krybbedød : om madrass

Hvis madrassen er lite slitt og brukt av søsken, så ser det ut som det er helt greit.

Back
Topp