Baby uten bil

Snart2barnsm0r

Betatt av forumet
Januar 2017
Jeg har aldri interessert meg nok til å ta billappen enda, tenkte å begynne på det neste år, året før jeg er ferdig student. Så ble jeg plutselig gravid. Er det helt umulig å bo i by med baby uten bil? Eller hvor tungvint er det ift hvor lettvint det er å ha bil?

Jeg tenkte f.eks på at babiser ikke skal være ute i 10minus, hvordan skal jeg da komme meg til helsestajon i januar...?

Burde jeg hive meg rundt og ta billappen nå?

Kommer an på hvor du bor. Jeg hadde ikke lappen, og det gikk helt greit. Godt utbygget kollektivtransport her, så savnet det ikke så mye heller. Vi har/hadde uansett bare en bil, og mannen kan ikke ta kollektivt til jobb, så lappen ville ikke hjulpet i forhold til turer til helsestasjonen etc. Jeg mener jeg flyttet en time en gang fordi det var for kaldt ute.

Men klart, det er praktisk å ha lappen!

Ta lappen om du har mulighet til det, du kommer aldri til å angre på det! Jeg syns det var utrolig praktisk å ha det med forrige barn, spesielt på veldig kalde dager :)

Vi hadde ikke bil eller lappen før vesla var ca året, og vi klarte oss, men vi bor et sted hvor det ikke finnes noen egentlig kollektivtrafikk å snakke om, og familiebesøk og slikt var vanskelig. Har du råd, så hiv deg rundt og forbered lappen, det er sykt greit å ha.

Men du, i en barnevogn med skjermen nede og regntrekk og myggnetting over, blir det varmere enn utenfor. Så du kommer deg nok fint i mellom med vogn :)

Jeg hadde ikke lappen når eldste ble født. Behovet meldte seg egentlig ikke før han begynte i bhg. Han er født i november og godt innpakket var det ikke noe problem å trille

Jeg har lappen, bil og to unger. Bruker så og si aldri bilen :) Så det er ikke nødvendig, men noen ganger praktisk.

Jeg hadde ikke lappen når frøkna ble født (oktober baby) riktig nok hadde mannen både bil å lappen så var det helt krise så ordnet jo det seg, men jeg tok stort sett buss og savnet ikke bil i grunn, investerte i ordentlig vognpose (voksi urban, ull i bunn og dun på toppen elsker denne posen og gleder meg til å ta den i bruk igjen) hadde også lammeskinn i bunnen av vogna. Investerte også i vogn med gode hjul å trille på snø og vinterføre. Også var vi jo heldige med tanke på at det var en ganske mild vinter :)

Denne gangen har jeg lappen men ser for meg at jeg ikke kommer til å bruke den så mye da det er noen kilo som skal bort etter fødsel og beste da er jo å gå dem av seg :P Blir selvsagt å bruke bil på de kaldeste dagene :) kanskje :P

Vi hadde ikke bil eller lappen før vesla var ca året, og vi klarte oss, men vi bor et sted hvor det ikke finnes noen egentlig kollektivtrafikk å snakke om, og familiebesøk og slikt var vanskelig. Har du råd, så hiv deg rundt og forbered lappen, det er sykt greit å ha.

Men du, i en barnevogn med skjermen nede og regntrekk og myggnetting over, blir det varmere enn utenfor. Så du kommer deg nok fint i mellom med vogn :)

Det er selve den kalde lufta barna ikke skal puste inn, det kan være veldig farlig for lungene. Så er ikke varmen det går på inni vogna :)

Men er jo heldigvis ikke såååå ofte det er mer enn 10minus :D

Det er selve den kalde lufta barna ikke skal puste inn, det kan være veldig farlig for lungene. Så er ikke varmen det går på inni vogna :)

Men er jo heldigvis ikke såååå ofte det er mer enn 10minus :D

Jeg vet det, men poenget mitt var at lufta inni vogna også blir oppvarmet noe i forhold til utenfor :)

Eg var uten lappen og bil til gutten min var over 2 år. Sambo hadde lappen og permisjon første 9 mnd, så eg slapp heldigvis å ta mye buss når bagvognen var i bruk. Eg følte meg ikke komfortabel med den på buss på grunn av at han skled litt på underlaget når bussen bremset litt hardt. Tror eg tok buss med den vognen 2 ganger pga eg måtte,aldri mer.
Når vi kom over til sportsvogn gikk det veldig bra. Tok buss til og fra bhg. En god omvei,men det gikk.

Alt går når man må,men det er helt fantastisk deilig i dag å komme frem på mye kortere tid.

Sniker fra september! Jeg fikk lappen for 3 dager siden, er 25+3! Begynte faktisk litt før jeg ble gravid, og hadde ikke vært krise om jeg ikke hadde lappen siden mannen har. MEN merker allerede nå at det er en FRIHET! Kunne dra på jordmor-time uten å være avhengig av mannen, og det blir det samme etter baby er kommet. Så anbefaller at du tar den, hvis du har mulighet og økonomi til det :) jeg betalte 44 tusen, og kunne kjøre helt ok da jeg startet :o lykke til!

Søsteren min hadde ikke lappen. Tok buss og fikk av og til låne mamma sin bil. Samboeren hennes hadde heller ikke lappen.

Om det er kort vei til kollektivtransport så burde det gå bra :)
Om du bor i Oslo går det ihvertfall veldig bra :)

Men må jo si at det er veldig greit med lappen :)

Back
Topp