Baby trenger søvn-vil ikke sove.

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
Nå er Trym snart 4 mnd og han sover fortsatt veldig lite på dagtid. Han trenger jo søvn og blir så ufattelig overtrøtt på kveldene. Å legge han alene i seng eller vogn fungerer ikke, da gråter han bare og roer seg ikke. Jeg kan noen ganger få bysset han i søvn, men legger jeg han da ifra meg så våkner han.. Å stå ved han og stryke på han nytter heller ikke, han må vugges hvis noe, kjøre bil eller trille tur, men da våkner han så firt vogn/bil stopper.. Dette resulterer i at jeg rundt kl 18 har en veldig trøtt baby som jeg da ammer, så rundt 19 bader og kler på pysj, ammer litt igjen og sovner han da så våkner han fort igjen. Så det som må til da er at jeg enten legger meg på sofaen med han og ammer i søvn eller gjør det samme i senga, da sovner han og kan flyttes på, men ikke før så sent som mellom 21-23 :( han trenger jo mye mer søvn på dagtid og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre!
Han våkner mellom 06.00-07.00 og er da oppe til ca 08 eller 09, så sover han enten til 10 eller 11, også er han våken igjen . Lenge. Begynner å bli trøtt rundt ett, sovner kanskje litt i to-tre tiden også våkner han etter maks 40 min og er da våken frem til det er natta :(
Hva kan jeg gjøre:(? Føler meg som ei dårlig mor nesten når jeg leser hvor mye søvn de trenger og ser hvor lite han får :(

Sent from my iPhone using BV Forum

Tror det er veldig individuelt hvor mye søvn dem faktisk trenger ;) Her sover Sebastian bare noen dupper på dagtid med en litt lang hvil, og han sover jo godt på natta :) Har dessverre ingen råd til deg, men en dårlig mamma, det er du så absolutt IKKE! ;)

♡Lille prinsen 17.04.14♡

Her er min likens! Han er blitt litt bedre i det siste. Det jeg har gjort er rett å slett og ta han i min seng den første duppen ca kl 9 (vi står opp med storebror kl 7 ca, og leverer han i barnehagen 8) og ligge sammens med han. De gangene jeg har trengt det, har jeg også sovet da. Ellers så har jeg lest, sittet med nettbrettet mens han har fått en hvil. Så har jeg gradvis flyttet meg ut, så nå sover han i 1 time kansje litt over. Noen dager sover han aleine, andre ganger må jeg ligge sammen med han. Så har han en hvil litt senere, og det tar jeg som trim for mor. Så da går jeg en time eller mer hvis det er mulig med vogna. Han er alltid våken fra kl 16 og til 19:30, da er det kveld. Amming, stell, kos, mer amming i senga, så sovet han kansje kl 20.

Kommer veldig ann på dagsformen, hvor mye hjelp han må ha for å sove :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Du er absolutt ingen dårlig mor!
Du får ikke lov å tenke den tanken engang!

Har du sånn bæresele?

Nå sliter ikke vi med søvn her i gården, men de få dagene vesla ikke vil sove, hjelper en tur i den hjelper veldig.

Hun får brukt sansene sine, og blir tydelig "sliten". Sovner med en gang vi kommer inn fra tur. Helt genial !

Ellers, ville jeg prøvd grøt på kveldene, som kanskje gjør at han sover hele natten? Har du prøvd tillegg eller er det slik at du ikke ønsker å tilby dette?

Mye lek/trening på matte kan jo også slite han ut og gjøre han trøtt.

Er vondt når man ser de er trøtte og slitne men ikke klarer å få sovet. Da blir de så sutrete og vanskelige synes jeg.

Du gjør en god jobb Iseliin, tvil aldri på det. Og det er godt vi har hverandre så vi kan komme med råd innimellom. Ikke sikkert de funker alltid , men er verdt et forsøk. :)

Her soves det i bæresele eller bæresjal når lille ikke klarer finne roen selv. Gjerne ruslende rundt i huset mens jeg surfer på telefonen eller har et lite strikketøy som er lett nok til å strikke gående. Eller gå en laang tur med vogna når hun begynner å bli trøtt, da sovner hun.

Så snille dere er som sier så mye fint og kommer med gode råd <3 jeg har bæresele, men samme sak der som ved vogn og bil .. Så fort jeg tar han ut så våkner han..

Jeg ville jo i hovedsak amme, og bare amme, men etter å ha gitt tillegg idag så merker jeg at jeg har en mye mer fornøyd baby, og det er det viktigste selv om jeg syns det er veldig synd med ammingen. Heldigvis for min del trenger jeg ikke slutte helt, bare spe på litt ekstra om dagen :)
Vi er i en tilvenningsfase med grøt og slik, så han får det, men må ta litt pauser med bare mm (og nå noe mme) en hel dag så han ikke skal bli forstoppet, er redd for det pga han sjelden har avføring uansett hehe :) men det har gått veldig bra idag, så tror rett og slett at han bruker så mye energi på dagen at mm ikke strekker til pga lite næring tipper jeg. For om natten spiser han og sovner, samme tidlig om mårran, men dag og kveld før han sovner om natta så må det nok mer til. Idag sovnet han uten noe som helst hjelp bare han var skikkelig mett :o *dårlig samvittighet* :o

Så snille dere er som sier så mye fint og kommer med gode råd <3 jeg har bæresele, men samme sak der som ved vogn og bil .. Så fort jeg tar han ut så våkner han..

Jeg ville jo i hovedsak amme, og bare amme, men etter å ha gitt tillegg idag så merker jeg at jeg har en mye mer fornøyd baby, og det er det viktigste selv om jeg syns det er veldig synd med ammingen. Heldigvis for min del trenger jeg ikke slutte helt, bare spe på litt ekstra om dagen :)
Vi er i en tilvenningsfase med grøt og slik, så han får det, men må ta litt pauser med bare mm (og nå noe mme) en hel dag så han ikke skal bli forstoppet, er redd for det pga han sjelden har avføring uansett hehe :) men det har gått veldig bra idag, så tror rett og slett at han bruker så mye energi på dagen at mm ikke strekker til pga lite næring tipper jeg. For om natten spiser han og sovner, samme tidlig om mårran, men dag og kveld før han sovner om natta så må det nok mer til. Idag sovnet han uten noe som helst hjelp bare han var skikkelig mett :eek: *dårlig samvittighet* :eek:

Nå ble jeg veldig glad:)

Hadde tenkt til å be deg prøve mme i kveld for å se om det var noe forskjell.
For det var nemlig sånn det var for meg.

Dessverre for meg, har jeg lopper i blodet og er generelt LITE avslappet som person. Klarte aldri å få babyen ordentlig tilfredsstilt kun ved det jeg selv produserte pga dette, som førte til veldig dårlig melkeproduksjon. Når babyen var 6 uker bestemte jeg meg for å gå mer og mer over til mme, og vips var både jeg og baby fornøyd! Var som natt og dag!

Er så glad for at det går bedre nå, og du skal være vanvittig fornøyd med den innsatsen du har gjort og fortsatt gjør med ammingen!

Jeg er igrunn veldig fornøyd med å ha klart å fullamme han til ca 1 uke før han er 4 mnd!:) særlig med tanke på at jeg har ammet så utrolig ofte og gjerne og i 20 min, mye lenger etter fødsel og de første ukene også..
Så jeg skal vel bare være stolt og glad for det, og ikke ta dette som noe nederlag! Det kjennes bedre idag igjen også, så dette går rette vegen :) inatt har han bare fått pupp og vært fornøyd med det, samme nå til mårran (sover jo enda hehe :) )

Man må enkelt og greit gjøre det som fungerer best for seg! Og her har vi funnet ut at tillegg må til på dagen :) jeg blir litt sprengt til kvelden, men det går bra, for det tømmer han i løpet av natta og mårran lell :)

Jeg er igrunn veldig fornøyd med å ha klart å fullamme han til ca 1 uke før han er 4 mnd!:) særlig med tanke på at jeg har ammet så utrolig ofte og gjerne og i 20 min, mye lenger etter fødsel og de første ukene også..
Så jeg skal vel bare være stolt og glad for det, og ikke ta dette som noe nederlag! Det kjennes bedre idag igjen også, så dette går rette vegen :) inatt har han bare fått pupp og vært fornøyd med det, samme nå til mårran (sover jo enda hehe :) )

Man må enkelt og greit gjøre det som fungerer best for seg! Og her har vi funnet ut at tillegg må til på dagen :) jeg blir litt sprengt til kvelden, men det går bra, for det tømmer han i løpet av natta og mårran lell :)

Blir så glad av å lese dette !!!
Du bør være så stolt, og det mener jeg av hele mitt hjerte! ❤️

Back
Topp