Baby til thailand?

babyliten

Forelsket i forumet
Svigers kom i dag og fortalte at vi skal til thailand i julen. Dette fordi at de begge fyller 50 i år. Jeg måtte holde meg litt nøytral, for vi har ikke sagt noe enda. Men hvordan er det egentlig å ta med en baby på ca 4 mnd dit? Jeg må settes igang én mnd før termin, derfor 4 mnd. Må babyen vaksineres for alt mulig?

Det praksise kan jeg lite om, men jeg har et vennepar som har reist mye i permisjonene. Nærmest backpacking i Thailand og land rundt der, med baby og småbarn. Det har bare vært en drøm, og det med krevende barn. Men babyer er jo forskjellige så det kan jo hende det blir umulig for dere når det faktisk skal skje.

Tror det skal gå fint, men jeg ville tatt dette opp med fastlegen før reisen bestilles

Det kommer an på hvilken baby man har selvfølgelig, men vi har gode erfaringer med å reise på tur med 4mnd gammel baby. Mye enklere enn når vi reiste og eldstemann var 8mnd for da må en jo ha ekstra mat, når minsten var 4mnd gikk det jo bare i amming så det var veldig bekymringsløst. Ellers har Thailand et veldig godt privat helsevesen dersom det skulle være noe, så lenge man tar normale forholdsregler ut fra stedet man er (solskjerming, myggnett, nok drikke til baby osv) så ville jeg anta at det går helt fint.

Men må ungen vaksineres på samme måte som det vi må? Er ikke noe bekymret for hvordan det er å ta med seg en baby dit, men bare om den må vaksineres osv?

Må nok vaksnineres for tuberkulose og hepatitt :) men det tar du bare opp med helsestasjon :) våre små fikk Bcg og hepatitt når de var små siden vi visste vi kom til å reise til Asia senere :)

Vi dro til Thailand med baby på 6 mnd. Så små babyer får ikke noen ekstra reisevaksiner, så vi bare fulgte det vanlige barnevaksinasjonsprogrammet. Det kan hende de kan fremskynde 5 måneders vaksinen for dere. Jeg tror ikke legene vil anbefale dere å reise, det fikk iallefall vi høre. Så lenge man er i nærheten av sykehus og ikke midt i bushen, så er det jo ganske trygt. Dersom du i tillegg ammer, så er jo babyen godt beskyttet. Det er fantastisk å reise med baby til Thailand og vi ville gjort det igjen. :-)

Men må ungen vaksineres på samme måte som det vi må? Er ikke noe bekymret for hvordan det er å ta med seg en baby dit, men bare om den må vaksineres osv?
Vet ikke om de har endret reglene, men ingen av mine måtte vaksineres noe ekstra, men vi valgte reisetidspunkt på når eldstemann var 8mnd noe pga vaksineprogrammet husker jeg. Med nestemann på 4mnd fikk vi beskjed om at det var for tidlig, men sjekk hva anbefalingene er nå, og ta gjerne kontakt med noen som har peiling på reisemedisin. Vanlige fastleger/helsesøstre er ikke alltid oppdatert på det

Vi hadde med jenta vår dit når hun var 9mnd. Kunne ikke vaksinere henne før hun var minst 1år, spurte på helsestasjonen og vaksinasjonskontoret:) men ta med et pulver som kalles "gem" tror jeg det het, kjøpes på apoteket. tilfelle babyen får diaré eller lignende. Det skal blandes med vann og forhindrer at de blir dehydrert om de blir dårlige i varmen:)

Vi hadde med jenta vår dit når hun var 9mnd. Kunne ikke vaksinere henne før hun var minst 1år, spurte på helsestasjonen og vaksinasjonskontoret:) men ta med et pulver som kalles "gem" tror jeg det het, kjøpes på apoteket. tilfelle babyen får diaré eller lignende. Det skal blandes med vann og forhindrer at de blir dehydrert om de blir dårlige i varmen:)
Får vell rådføre meg før vi drar :-) de snakket om dette i fjor også, men omstendighetene sa at det ikke gikk. Er det slik at de fraråder oss det får heller jeg og baby være hjemme i verstefall selv om det blir kjedelig. Jeg har en stor plan om å amme, så så lenge det går bra så tror jeg kanskje det skal gå greit :-) men takk for tipset om gem.

Back
Topp