Baby språk...

x1xKrista

Glad i forumet
Prater dere babyspråk til barna deres? Gjør sviger mor/mor eller andre det? Hva syntes dere om det?

Jeg er så redd for at folk skal gjøre det for jeg kommer til å si rett ut hva jeg mener om det... [:o] Syntes barn skal blir pratet "vanlig" til ellers så har de litt vanskeligere for å lære seg å prate skikkelig tror jeg.

her snakkes d, og har alltid blitt snakka med vanlig, normal stemme te lillegutt. synes ikke no om den babypratinga, dæm ska jo lær sæ å prat normalt dæm å..ikke dikkekdikke dikk... ga beskjed te alle rundt oss at vi ikke villa ha babyspråk, sa ifra etterpå også hvis dæm bynnt me d te ongen. syns andre ska respektere oss som foreldre såpass. 

prater "vanlig" til barna mine (og andres).

men litt sånn "bubbli-bubbli-språk" til spebarn, gjør ingenting.[:)]

Jeg har aldri skjønt poenget med det. De lærer jo å kutte ord, uttale bokstaver feil osv.

ORIGINAL: Krista

Jeg har aldri skjønt poenget med det. De lærer jo å kutte ord, uttale bokstaver feil osv. Samboeren min sin halvbror han en datter og hun er 4år gammel, hun snakker virkelig dårlig og er alt for skjemt bort. Sier ikke takk for noen ting.

jeg mener at når du har øyekontakt og kommuniserer med et spebarn som har begynt å lage pludrelyder, så er det vel helt naturlig å svare med noen av de samme lydene? og snakke litt "babyspråk".

men når barnet begynner å benevne gjenstander eller aktiviteter med babbel, så er det jo viktig at de voksne bekrefter og gjentar hva barnet har sagt med korrekt uttale av ordet.

forøvrig synes jeg også det er viktig at voksne bruker ordene hund, fugl osv, istedet for vovvov og pippipp... [:)]

ORIGINAL: !lykkepillen©

Kommer ann på hva du mener er babyspråk..??
Jeg mener babyspråk er disse lydene spebarna lager når de "snakker", og det skal visst være bare bra å etterligne.. Da vil de ha lettere for å kommunisere senere.. eller noe sånt..
Leste jeg iallefall en plass engang..[:D]

Men sånn gotsji-gotsji til en unge som har begynt å prate ordentlig, har jeg ikke helt sansen for nei.

Prater vanelig til han. Synes ikke noe om babyspråk. Kan ende opp med at han som 4 åring går rundt og bare prater baby språk. har sett slike tilfeller..

ORIGINAL: Godhjerta

Jeg prater normalt til min sønn, men klart det blir litt enklere enn til en voksen.
Og før de kan prate selv, har jeg hørt at det er bare sosialt å kommunisere på barnets niva, dvs babyprating.
Derfor tøyser vi og koser vi oss sammen med morsomme lyder og pludring.[:)]

Men ikke bare det, og ikke når de har lært å snakke selv. Da blir det bare dumt.

Det gjør jeg også,men tenker mer på det og forandre ordene. Som feks. Kall du lallapalle i sengelengen din liksom[8|]

Back
Topp