baby språk

sirali

Forelsket i forumet
Priscilla Dunstan fra Australia har forsket på lydene babyer lager og funnet 5 forskjellige lyder de lager og hva de mener med dem. Hun mener lydene er reflekser. De er lettest å tyde i forkant og i begynnelsen av gråten. Dette gjelder for bebiser mellom 0 - 3 mnd. Litt sent for noen av oss, men syntes at det var litt gøy. Det stemmer ganske bra utifra min erfaring. [:D]

* Neh - Sulten

* Owh - Trøtt
(høres mer ut som Æ syns jeg)

* Heh - Ubehag (for eksempel når bleia trengs å skiftes)

* Eair - Luft i nedre del av magen (trekker til seg beina)
(høres mer ut som Ah syns jeg) (lyden trykkes ut)

* Eh - Luft i øvre del av magen, rape (ta barnet opp til skuldra)

Det går an å kjøpe en dvd med babyer som lager lydene og med forklaring på www.dunstanbaby.com

Det går også an å se deler av den på Dagbladet.no, søk på Priscilla Dunstan og eller bruk denne linken: www.dagbladet.no/dinside/2006/12/06/485154.html

Det står også litt på Oprah.com (søk på Priscilla Dunstan)

åååj.. bra info [:D][:D] topptrååd? jaaaa[:D][:D] hihi!! søte baby'er ..

ORIGINAL: s90

Konge!
Kan jo legges på viktigste tråder? [:)]

jaaaa :D[:D]

Har dvden. Har funnet ut at neh også betyr jeg vil ha smokken min

Artig :)

Næh så artig, dette må jeg høre nærmere etter og se om jeg klarer å oppfatte det..

ORIGINAL: Maliya!

Næh så artig, dette må jeg høre nærmere etter og se om jeg klarer å oppfatte det..

Er veldig enkelt å høre hva babyen sier, problemet kan derimot være at de sier alle ordene samtidig. Men en må forsøke å lytte etter hva som sies flest ganger da. Min gutt f.x driver på heh heh eh eihr neh heh  og høres ut som om han ikke helt vet hva han vil. Men om jeg da løper og skifter bleie på ham så roer han seg stort sett. Så kan han mase med neh - og jeg gir han pupp, men han vil ikke ha pupp... og nå har jeg da altså skjønt at han vil ha smokken sin.. for om jeg legger han på kvelden og gir han smokken, og han skriker eihr pga magevondt og mister smokken i det han skriker, så kommer det stort sett et neh etterpå. Så har vi det gående. Han sutter fornøyd på smokken, jeg går ut av soverommet, han skriker eirh en gang til.. og like etterpå neh fordi smokken ligger på madrassen. Ganske fascinerende. Men jeg synes ikke dvd`n var verdt 500 spenn... Inneholder to dvd`r, og hver er bare på 20 minutter. Hallo?? Kunne jo like godt hatt alt på en dvd da! Og føler egentlig at selv om jeg forstår hva gutten min vil, så er hovedproblemet at jeg ikke klarer å hjelpe ham - da mener jeg naturligvis at når han lager magevondt lyd, så prøver jeg alt uten at det funker. Samme med rape lyd... får bare ikke opp rap. (men kanskje det blir bedre når jeg får den fordømte fisherprice vippestolen)

hm, men hvordan passer det sammen med det jeg leste for en stund siden. Da hadde forskere funnet ut at babyer skriker/gråter i sitt morsmål.
Da blir det jo ulogisk at neh betyr det samme på engelsk, norsk og japansk, eller?

Det stemmer bare de 3 første månedene. etter det utvikler de sikkert gråtelydene etter hvilket språk foreldrene har. [:)]

ORIGINAL: addi

hm, men hvordan passer det sammen med det jeg leste for en stund siden. Da hadde forskere funnet ut at babyer skriker/gråter i sitt morsmål.
Da blir det jo ulogisk at neh betyr det samme på engelsk, norsk og japansk, eller?

Back
Topp