Baby spiser for mye

Snølilja

Forelsket i forumet
Min lillegutt er et skikkelig matvrak. På 3mndkontrollen fikk vi beskjed fra hs om at hun ikke ønsket at han skulle fortsette oppover kurven da han la litt for godt på seg. Vi fikk beskjed om at vi måtte prøve å gi han mer vann istedet for melk og har prøvd det siden. Nå var han over 8 kg på 4mnderskontrollen, og jeg tror han er nærmere 9 nå. Skal på hs på 5mnd kontroll neste uke og da regner jeg jo med å få litt tilsnakk. Da skal vi veie, og jeg kjenner jeg gruer meg litt.Hadde ikke brydd meg om dette hadde det ikke vært for helsesøster. Gutten er jo perfekt i mine øyne, han må jo få mat når han er sulten, og begynner jo å bli aktiv, åle seg langs gulvet snart osv. Og da vil jeg jo tro at det jevner seg litt mer ut.

Han spiser i snitt 1.5-1.7 liter med MME i døgnet. Noe som er litt mye. Vi bruker Hipp 1. Har tenkt tanken på å kanskje gi noen av flaskene med Hipp 2 da denne er litt mer mettende. Vi prøver å gi grøt/grønnsaker/mos ca to ganger daglig men føler ikke han drikker mindre melk av den grunn. Noen som har noen tips/erfaringer? Bør jeg ikke bry meg så mye om dette? Synes jo det er galskap å "slanke" en liten baby, men ønsker jo samtidig ikke at han skal bli fryktelig overvektig heller...

Det er mye hvis det er mme ja, men du kjenner jo ungen din best ♡ er han sulten så er han sulten, men noen barn over spiser seg. Prøv med lutt vann :)
Men det jevner seg nok ut når han blur mer aktiv ;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Gutten vår har alltid hvert en stor gutt. Var f.eks 8,3 når han var 3 måneder, 10,3 når han var 6 måneder og er nå 16 måneder, 12,9. Han drakk ganske mye mme, ikke så mye som din, men over 1 liter i døgnet. Etter hvert som han fikk mer fast føde, spiste han færre måltider i døgnet og etterhvert som han ble mere aktiv la han ikke så mye på seg. Han ville heller ikke ha melk etter 7 måneder, men spiste 4 måltider med fast føde om dagen.

Syntes også det var litt slitsomt å veie, fordi vi alltid fikk kommentarer på vekta hans. Man skal jo ikke slanke en baby. Vi gav han en del vann, men han spiste omtrent det samme. Prøvde sen flaskemating, ingen suksess og en veldig sinna gutt. Her gikk det seg til, han er tung, men er også lang, og går nedover på kurven nå.

Tenker det er greit å ha det i bakhodet å prøve å ikke gi mer mat enn han trenger, men ikke la det ta overhånd. Selv om han er stor nå, trenger det ikke bety at han blir overvektig når han blir større. Men prøv med vann og fast føde, så går det seg mest sannsynlig til.
Jeg tok det i perioder hardt innover meg, men ser nå at jeg har en sunn å frisk gutt, stor for alderen, men også tidlig ute motorisk og med språk.

Gutten vår har alltid hvert en stor gutt. Var f.eks 8,3 når han var 3 måneder, 10,3 når han var 6 måneder og er nå 16 måneder, 12,9. Han drakk ganske mye mme, ikke så mye som din, men over 1 liter i døgnet. Etter hvert som han fikk mer fast føde, spiste han færre måltider i døgnet og etterhvert som han ble mere aktiv la han ikke så mye på seg. Han ville heller ikke ha melk etter 7 måneder, men spiste 4 måltider med fast føde om dagen.

Syntes også det var litt slitsomt å veie, fordi vi alltid fikk kommentarer på vekta hans. Man skal jo ikke slanke en baby. Vi gav han en del vann, men han spiste omtrent det samme. Prøvde sen flaskemating, ingen suksess og en veldig sinna gutt. Her gikk det seg til, han er tung, men er også lang, og går nedover på kurven nå.

Tenker det er greit å ha det i bakhodet å prøve å ikke gi mer mat enn han trenger, men ikke la det ta overhånd. Selv om han er stor nå, trenger det ikke bety at han blir overvektig når han blir større. Men prøv med vann og fast føde, så går det seg mest sannsynlig til.
Jeg tok det i perioder hardt innover meg, men ser nå at jeg har en sunn å frisk gutt, stor for alderen, men også tidlig ute motorisk og med språk.
Takk for at du deler din erfaring <3 vi får bare håpe det går seg til, han er jo liten enda, og etterhvert blir han jo mer aktiv. I dag har han spist godt med grøt, fått i han litt vann men det er veldig morsomt å spytte ut igjen. Han har også fått hipp 2 på en flaske idag og det virker som om han ble litt mettete av denne. Har ihvertfall spist mye mindre enn normalt :) Skal drøfte med helsestajonen ut i uka om hva hun tenker om å gi han litt av denne i tillegg også.

Det er mye hvis det er mme ja, men du kjenner jo ungen din best ♡ er han sulten så er han sulten, men noen barn over spiser seg. Prøv med lutt vann :)
Men det jevner seg nok ut når han blur mer aktiv ;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Ja han gulper ganske mye så det er nok en kombinasjon av litt overspising. Vann er ikke veldig populært men vi gir ikke opp :)

Min bror var 8 kg ved 3 måneder han. Men da fikk han bare pupp. Er visst litt anderledes med mme. Sikkert greit å følge hs råd :)

Hipp 2 er ikke mer mettende! Den inneholder mindre næring enn Hipp 1. Nr 2 er tilskuddsblanding ment for å supplere fast føde, derfor inneholder melken mindre næring enn nr 1 som er fullkosterstatning.

Har du prøvd langsom flaskemating for at babyen skal bruke lengre tid på ei flaske og fortere føle seg mett uten store mengder mme?

Flaskemata spedbarn klarer ikke alltid å regulere selv nårtid de er mett. Mange spiser til flaska er tom, uansett hvor mye man har i flaska, og kan enda fortsette å suge dersom de får mer.

"Overmating" er ganske vanlig blant flaskebarn, da de spiser mye fortere enn brystbarn og ikke kjenner om de er mett.

Langsom flaskemating er en teknikk vi brukte til vår for å gi henne litt småpauser i måltidet. Når vi starta med det gikk hun faktisk over til å levne en melkeskvett i flaska. :) Spesielt når barnet får mme er det viktig at de ikke får for mye melk i døgnet i forhold til anvisningen på pakken, tror det har noe med nyrenes evne til å jobbe med stoffene i melka (eller noe sånt).

På ammehjelpen.no står det om langsom flaskemating:

"Langsom flaskemating forbygger ”overforing” som ofte oppstår når barnet får mat fra flaske; fordi melken renner hele tiden og barnet ikke får tid til å kjenne etter om det egentlig er mett. Mange barn spiser til det er tomt i flasken rett og slett fordi de ikke får til å stoppe før melken slutter å komme…

Deretter foregår matingen med flasken, som tittelen sier, langsomt. Det betyr at du tar pauser i matingen innimellom; Først lar du barnet spise en liten stund av flasken, så legger du forsiktig flasken litt lenger ned, slik at melken som er igjen renner bakerst i flasken og ikke kommer frem til barnet som suger. Du kan alternativt også forsøke å legge barnet i en litt mer oppreist stilling, slik at det ikke like enkelt får tak i melken når du har ”pauser”. Ikke vær bekymret for om barnet suger til seg luft fra flasken; det er først når luften svelges at det kan gi luft i magen. Og svelger den gjør som regel barna ikke.

Når du har latt barnet ha en liten pause fra drikkingen, altså uten at det får melk fra flasken, holder du flasken litt mer opp igjen, slik at melken kommer tilbake til flaskesmokken og barnet igjen kan drikke. Dette gjentas gjennom hele måltidet samtidig som du nøye ser etter signaler hos barnet på at det er mett. Slutter det å suge, virker mindre interessert eller kanskje slipper flasken kan du vurdere om det kanskje er mett? Ta flasken vekk helt og se om barnet protesterer. Virker barnet fornøyd, er det nok mett og trenger ikke alt fra flasken denne gangen" (sitat fra https://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating).

Back
Topp