Baby sover ikke

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Jeg skjønner ingenting. Spedbarn skal jo sove opptil 20t i døgnet. Her har gullet på 5 uker vært våken siden kl 08, altså straks 12 timer. Ila dagen har han hatt én lur på 30 minutt, og så en til på 1 1/2t. Og absolutt ingenting i mellom. Altså har han vært våken 10 av 12 timer. Han sover litt mer på natta, men ikke nok til å forsvare å ikke sove på dagen. Han oppfører seg som en ettåring. Dette er ikke normalt. Han er fornøyd, ikke noe skrikete eller sånt, spist som vanlig, men ikke engang 5 min dupp på puppen..
 
Hadde en dag her forleden hvor hun var våken i sånn 5-6 timer i strekk. Blid og fornøyd! Dagen etter sov hun masse dupper igjen som vanlig. Merkelig opplegg. Varte ikke like lenge som det har gjort hos dere nå da. Ville tenkt at så lenge Mini er fornøyd så har han bare en sånn dag :happy

Om det vedvarer over flere dager så kanskje ta en prat med helsesykepleier? Kanskje det er en fase? Syns disse babyene er ganske snåle i grunn.
 
Hvis babyen ikke gråter, legger på seg, og har avføring, så går det sikkert fint (selv om det er uvanlig?). Søvnbehovet kan variere mye fra barn til barn, fra uke til uke. :)
 
Hvis det bare èn dag og babyen spiser og ikke skriker, ville jeg ikke tenkt så mye på det. Og noen unger sover litt lite på dagen sånn generelt.
Med yngste følte jeg at fra typ 3-4 uker var alt jeg gjorde å prøve å få henne til å sove eller være fornøyd på dagtid. Det var mye skrik, misnøye, bæring og byssing. Hun hadde kolikk og melkeproteinallergi da. Stoppet å skrike etter vi kuttet kumelk men begynte ikke å sove. :hilarious:
 
Er ikke bare idag, har generelt sovet lite, men aldri så lite som nå. Hverken han eller jeg spiser kumelkprotein, han har ikke kolikk (en del vondt i magen, men sannsynlig refluks), mens idag har han nesten utelukkende vært fornøyd. Mtp vekt så er han bare på 3% percentilen, og må få erstatning til hvert måltid da jeg ikke har nok melk, så vanskelig å si om han vokser som «normalt», når han sliter med vekta. Dette har vært et problem siden starten.
 
Sniker. Hvor mye sover han totalt per døgn? Ville ikke bekymra meg om det er litt lite søvn i en periode, så lenge baby er rimelig fornøyd, legger på seg (på sin kurve) og har våte bleier. Hør eventuelt med helsestasjonen på 6-ukerskontrollen, hvis det fortsetter til da?
 
Er ikke bare idag, har generelt sovet lite, men aldri så lite som nå. Hverken han eller jeg spiser kumelkprotein, han har ikke kolikk (en del vondt i magen, men sannsynlig refluks), mens idag har han nesten utelukkende vært fornøyd. Mtp vekt så er han bare på 3% percentilen, og må få erstatning til hvert måltid da jeg ikke har nok melk, så vanskelig å si om han vokser som «normalt», når han sliter med vekta. Dette har vært et problem siden starten.

Ja noen unger sover bare lit selv om dette virker veldig lite til å vøre nyfødt da. Min yngste sov andre i bæresjal/sele eller slyngevugge hvis jeg vugget på den hele tiden :p
 
Kanskje du kan ta med baby til osteopat? Jeg fikk tips fra flere mødre om det hvor baby hadde god effekt, og har vært på første time i dag. Krysser fingrene for bedre søvn hos den lille, og for at det blir mindre mageknip!
 
Sniker. Hvor mye sover han totalt per døgn? Ville ikke bekymra meg om det er litt lite søvn i en periode, så lenge baby er rimelig fornøyd, legger på seg (på sin kurve) og har våte bleier. Hør eventuelt med helsestasjonen på 6-ukerskontrollen, hvis det fortsetter til da?
Sover generelt aldri mer enn 14/15t på et døgn. Vært én dag han har vært oppe i 18/20t, men for det meste ligger han på 12-15t
 
Sover generelt aldri mer enn 14/15t på et døgn. Vært én dag han har vært oppe i 18/20t, men for det meste ligger han på 12-15t

Hei. Sniker. Det er bare i begynnelsen, altså ca de tre første ukene at baby sover opp mot 20 timer i døgnet. Fra ca 4 uker sover de gjerne flere små dupper på dagen og litt lengre på natten. Er helt innafor for en 5 uker å sove så mange timer du nevner her. Da ligger de gjerne rundt ca 14-15 timer i døgnet.
 
Sover generelt aldri mer enn 14/15t på et døgn. Vært én dag han har vært oppe i 18/20t, men for det meste ligger han på 12-15t
14-15t høres helt fint ut for 5 uker gammel baby, er nøyaktig det som står som anbefalt for 1-4 mnd hos nhi. Har du tatt det opp på helsestasjonen? Jeg ville ikke bekymra meg, spesielt siden baby virker fornøyd, men snakket med helsestasjonen på neste kontroll. Her er en oversikt over søvn fra nhi: https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/
 
Haha, har tenkt han fortsatt skulle sove så mye, glemt han ikke er nyfødt lenger, men han sover nok fortsatt «mindre enn vanlig», men virker fornøyd, så er nok bare en våken baby
 
Back
Topp