Baby sover ikke uten konstant vugging/trilling

Mary84

Forelsket i forumet
Juligull2021
Hei jenter!

jeg er desperat etter tips eller prat med medmødre i samme situasjon. Min lille prinsesse er 4uker og 5 dager (født 1 uke etter termin). De to første ukene sovnet hun ved puppen også på dagtid og kunne legges ned i seng/vugge for så å sove videre 1-3 timer, men så snudde det fullstendig. Hun sovner først ved puppen i perioden fra 20:30-tiden og frem til kanskje 6:30 (ammer ca annenhver time), resten av døgnet er hun våken etter pupp og må bysses i søvn.

Det som gjør problemet verre er at med en gang byssingen/vuggingen/trillingen stopper opp våkner hun. I skrivende stund sitter jeg og drar i en tråd som gjør at slyngevuggen, som vi desperat har kjøpt oss, skal vugges opp og ned. Både hun og jeg får dermed for lite søvn. Har andre samme problem og kommet seg ut av dette?
 
Hei jenter!

jeg er desperat etter tips eller prat med medmødre i samme situasjon. Min lille prinsesse er 4uker og 5 dager (født 1 uke etter termin). De to første ukene sovnet hun ved puppen også på dagtid og kunne legges ned i seng/vugge for så å sove videre 1-3 timer, men så snudde det fullstendig. Hun sovner først ved puppen i perioden fra 20:30-tiden og frem til kanskje 6:30 (ammer ca annenhver time), resten av døgnet er hun våken etter pupp og må bysses i søvn.

Det som gjør problemet verre er at med en gang byssingen/vuggingen/trillingen stopper opp våkner hun. I skrivende stund sitter jeg og drar i en tråd som gjør at slyngevuggen, som vi desperat har kjøpt oss, skal vugges opp og ned. Både hun og jeg får dermed for lite søvn. Har andre samme problem og kommet seg ut av dette?
Jeg føler med deg:Heartred

Vår lille var akkurat slik du beskriver, og i tillegg sovnet bare på meg så jeg sov 3 måneder sittende, plutselig en dag var hun OK med å ligge i vogn, ved siden av på sofaen og forble sovende etter vognen sluttet å vugge (vi trillet vogn inne innimellom).

Eneste jeg kan gi deg av råd er å holde ut, det varer heldigvis ikke for alltid.
Det blir bedre når hun blir mer moden, da faller det helt naturlig på plass. Plutselig før du aner er denne fasen over:)
 
Last edited:
Jenta mi var på mange måter lik, hun sov i starten kun dersom hun var i bevegelse eller sov med puppen. Gikk seg gradvis til men tok endel mnd før det gikk seg til:-/
 
Hei jenter!

jeg er desperat etter tips eller prat med medmødre i samme situasjon. Min lille prinsesse er 4uker og 5 dager (født 1 uke etter termin). De to første ukene sovnet hun ved puppen også på dagtid og kunne legges ned i seng/vugge for så å sove videre 1-3 timer, men så snudde det fullstendig. Hun sovner først ved puppen i perioden fra 20:30-tiden og frem til kanskje 6:30 (ammer ca annenhver time), resten av døgnet er hun våken etter pupp og må bysses i søvn.

Det som gjør problemet verre er at med en gang byssingen/vuggingen/trillingen stopper opp våkner hun. I skrivende stund sitter jeg og drar i en tråd som gjør at slyngevuggen, som vi desperat har kjøpt oss, skal vugges opp og ned. Både hun og jeg får dermed for lite søvn. Har andre samme problem og kommet seg ut av dette?

Har du hatt babyen til manuellterapeut./kiropraltor eller osteopat. Mange små som blir urolige først etter noen uker pga spenninger, og de kan få låsninger iblant det første leveåret. Absolutt verdt å sjekke ut :)

Ellers føler jeg med deg, det er mange små som er urolig som dette, og det er veldig slitsomt for mor som har vært på hele natta også.
Sover hun noe bedre i for eksempel bæresjal? Kanskje det går å la henne sove der i en halvtime også prøve å lirke henne ned? Er det noen forskjell i når du stopper vogna? Det kan være noen som behøver å bli trillet i ordentlig dyp søvn, 30 min, før vogna stoppes. Men det har du kanskje forsøkt også.
 
Jeg føler med deg:Heartred

Vår lille var akkurat slik du beskriver, og i tillegg sovnet bare på meg så jeg sov 3 måneder sittende, plutselig en dag var hun OK med å ligge i vogn, ved siden av på sofaen og forble sovende etter vognen sluttet å vugge (vi trillet vogn inne innimellom).

Eneste jeg kan gi deg av råd er å holde ut, det varer heldigvis ikke for alltid.
Det blir bedre når hun blir mer moden, da faller det helt naturlig på plass. Plutselig før du aner er denne fasen over:)
Takk for svar ❤️ I går kveld sov hun faktisk nesten 2 timer på brystet mitt mens jeg lå selv og det føles som en evighet siden det skjedde sist, så kanskje, kanskje vi er på vei et sted. Må jo uansett bare holde ut
 
Har du hatt babyen til manuellterapeut./kiropraltor eller osteopat. Mange små som blir urolige først etter noen uker pga spenninger, og de kan få låsninger iblant det første leveåret. Absolutt verdt å sjekke ut :)

Ellers føler jeg med deg, det er mange små som er urolig som dette, og det er veldig slitsomt for mor som har vært på hele natta også.
Sover hun noe bedre i for eksempel bæresjal? Kanskje det går å la henne sove der i en halvtime også prøve å lirke henne ned? Er det noen forskjell i når du stopper vogna? Det kan være noen som behøver å bli trillet i ordentlig dyp søvn, 30 min, før vogna stoppes. Men det har du kanskje forsøkt også.

Takk for tipset om kiropraktor. Har tenkt tanken selv, men tok opp låsninger med helsesykepleier på kontroll på tirsdag og hun mente at det hadde hun ikke. Bestilte allikevel time hos min kiropraktor, som har etterutdanning innenfor spedbarn. Var hos han i dag tidlig og han mente hun hadde KISS og behandlet dette. I tillegg så han på tungebåndet og mente det var stramt, hvilket jeg også har lurt på pga litt smattelyder ved amming. Dette kan jo føre til masse luft. Ble henvist til spesialist, så nå håper jeg vi raskt får en time :)
 
Takk for tipset om kiropraktor. Har tenkt tanken selv, men tok opp låsninger med helsesykepleier på kontroll på tirsdag og hun mente at det hadde hun ikke. Bestilte allikevel time hos min kiropraktor, som har etterutdanning innenfor spedbarn. Var hos han i dag tidlig og han mente hun hadde KISS og behandlet dette. I tillegg så han på tungebåndet og mente det var stramt, hvilket jeg også har lurt på pga litt smattelyder ved amming. Dette kan jo føre til masse luft. Ble henvist til spesialist, så nå håper jeg vi raskt får en time :)

Så flott. Hs er jo ikke spesialist innen låsninger selv om mange rt dyktige. Men nå høres det ut som det er i gode hender❤️
 
Hei jenter!

jeg er desperat etter tips eller prat med medmødre i samme situasjon. Min lille prinsesse er 4uker og 5 dager (født 1 uke etter termin). De to første ukene sovnet hun ved puppen også på dagtid og kunne legges ned i seng/vugge for så å sove videre 1-3 timer, men så snudde det fullstendig. Hun sovner først ved puppen i perioden fra 20:30-tiden og frem til kanskje 6:30 (ammer ca annenhver time), resten av døgnet er hun våken etter pupp og må bysses i søvn.

Det som gjør problemet verre er at med en gang byssingen/vuggingen/trillingen stopper opp våkner hun. I skrivende stund sitter jeg og drar i en tråd som gjør at slyngevuggen, som vi desperat har kjøpt oss, skal vugges opp og ned. Både hun og jeg får dermed for lite søvn. Har andre samme problem og kommet seg ut av dette?
Har ikke testet dette ut selv.. men har du hørt om rock it? Det er en dings som lager bevegelse lik rugging som man fester på vogna eller lignende. Vurderer å kjøpe selv da frøkna her ikke vil ligge i senga før hun sover fordi det ikke er bevegelse.
 
Her hadde vi det likt med nr 1. Dvs han sov kun i bæresele om dagen (måtte gå, kunne ikke sette meg ned), men av en eller annen grunn sov han godt i egen seng om natta. Det bedret seg pluttselig når han var 3 mnd. Med nr 2 var det motsatt hun sov godt i egen seng på dagen, men ikke om natta. Igjen så ble det bedre ved 3 mnd. Poenget mitt er: hold ut det blir bedre!
 
Her hadde vi det likt med nr 1. Dvs han sov kun i bæresele om dagen (måtte gå, kunne ikke sette meg ned), men av en eller annen grunn sov han godt i egen seng om natta. Det bedret seg pluttselig når han var 3 mnd. Med nr 2 var det motsatt hun sov godt i egen seng på dagen, men ikke om natta. Igjen så ble det bedre ved 3 mnd. Poenget mitt er: hold ut det blir bedre!

Hvordan bedret det seg? Jeg har nemlig en liten gutt som har sovet 95% av tiden i bæresele på dagtid dem to siste mnd :joyful: han blir tre mnd neste uke
 
Last edited:
Dette er helt normalt for helt normale babyer. De er ikke laget for å ligge alene uten puppen og mammas kropp i nærheten, og det er veldig synd at vi forespeiler vordende foreldre det. Man bør heller forberede på at det blir noen måneder/år med dårlig/lite/ingen søvn, også støtte dem underveis.

Om babyen sover i bæresele, bruker du bæresele. Må du amme i søvn, ammer du i søvn. Sover babyen kun inntil/på deg, lar du den gjøre det. Sover babyen kun i vogna mens den rører seg, må du røre på vogna, og forhåpentligvis få litt hjelp til det.
Det er intenst når det står på, men det går over. (Før det kommer en ny utfordring.)
 
Hvordan bedret det seg? Jeg har nemlig en liten gutt som har sovet 95% av tiden i bæresele på dagtid dem to siste mnd :joyful: han blir tre mnd neste uke

En dag sov han pluttselig alene i vogga si uten at jeg hadde gjort noe for å få det til.
 
Hei jenter!

jeg er desperat etter tips eller prat med medmødre i samme situasjon. Min lille prinsesse er 4uker og 5 dager (født 1 uke etter termin). De to første ukene sovnet hun ved puppen også på dagtid og kunne legges ned i seng/vugge for så å sove videre 1-3 timer, men så snudde det fullstendig. Hun sovner først ved puppen i perioden fra 20:30-tiden og frem til kanskje 6:30 (ammer ca annenhver time), resten av døgnet er hun våken etter pupp og må bysses i søvn.

Det som gjør problemet verre er at med en gang byssingen/vuggingen/trillingen stopper opp våkner hun. I skrivende stund sitter jeg og drar i en tråd som gjør at slyngevuggen, som vi desperat har kjøpt oss, skal vugges opp og ned. Både hun og jeg får dermed for lite søvn. Har andre samme problem og kommet seg ut av dette?
De første ukene og månedene kan være utrolig intense :) Mange små må oppleve bevegelse og/eller nærhet for å sove. (Jeg sitter her i gyngestol med en liten en i bæretøy ;))

Av tips for å overleve er dette det som fungerer for oss: bæretøy, da sover lille oftere gode og lange dupper og jeg får hendene fri til å gjøre andre ting. Opplever oftere at lille tolerer at bevegelsen stopper opp når hn er i bæretøy. Men som nevnt over - bruker også gyngestolen flittig :)

For å få nok timer med søvn legger jeg meg ofte sammen med baby, det er kjedelig å ta kvelden 20-21, men det er enda kjipere å være så sultefôret på søvn at alt blir kjipt :dead:
Kunne jo gått an å teste ut å legge seg rundt 20:30 når baby godtar å ammes i søvn?
Det gir jo ikke akkurat så mye kjærestetid eller egentid, men det er jo bare for en relativt kort periode :)
 
Min første var helt umulig med soving på dagtid. Han ammet ganske ofte. Trillet vi tur så sovnet hann med engang vi kom ut på fortauet. Når vi kom hjem så våknet han iløpet av 5-15 min. Ellers sovnet han på puppen og sov aldri mer enn 15-20 min . Måtte hele tiden bæres,
Plutselig så kunne han sove i vognen som stod i ro.. det tok desverre lang tid. Han var ca 6 mnd. Etterhvert kunne han sove lengre økter sammenhengende også. Så man må bare holde ut. Har lest om noe man kan feste på vogn for at den skal vugge eller noe slikt. Aner ikke om det funker, hva det koster eller hva det heter
 
Nå vet jeg ikke om dere som kommenterer må har lest nedover tråden, men ts har faktisk oppdatert at det ble funnet låsninger hos den lille og mulig stramt tungebånd.

Ja, det er helt vanlig at de behøver mye støtte og nærhet ikke bare de første månedene men også de første årene. Likevel tenker jeg at man alltid kan være obs på om det faktisk kan ligge noe mer bak enn "bare" det fjerde trimester osv. Mener ikke at det ikke er fint å råde/informere om at det er vanlig med babyer som krever mye. Men det kan faktisk være noe som kan hjelpe også :) ❤️

Feks så satt jeg som nybakt mamma på barsel alene midt på natta og gråt fordi det gjorde så vondt at babyen sugde. Hun i senga ved siden av sa at det var helt normalt at det gjorde så vondt, og derfor tok jeg heller ikke kontakt med noen for å be om hjelp. Jeg trodde ser var sånn det skulle være...
Tenk så mye lettere vi kunne ha kommet igang med ammingen om jeg hadde turt å stole på meg selv akkurat da. Jeg hadde jo fått feil brystskjoldstørrelse som førte til ekstra sug i brystknoppen og at den ble veldig sår.

Ja, det er fint med en orienteringssjekk, men til alle nybakte mødre som faktisk er i tvil om babyen i tillegg til vanlig nærhetsbehov faktisk kan ha ekstra plager vil jeg si: nøl ikke med å få det sjekket. Det verste som kan skje er at man finner ut at babyen ikke har vondt eller plages.
Nå er ikke dette egentlig til ts, for vedkommende har jo fått barnet sjekket, men generelt hvis andre leser tråden. Det er normal med babyer som trenger mye støtte, men stol på din egen magefølelse om du er i tvil om det kan plages babyen noe :) ❤️ til mye er det hjelp å få.
 
Hei!

Dette høres helt likt ut som med min lille. Hun ble behandlet for KISS og tungebåndet ble klippet da hun var ca 2 mnd. Det hjalp en god del (det tok en ukes tid før vi merket ordentlig forskjell), men hun var fortsatt endel urolig på kvelden.

Nå er hun snart 5 mnd er vi trenger så vidt å rugge på vogna før hun sovner på dagtid. Kveldene er mye bedre de også, men hun sovner ikke i senga si.

Så mitt tips er både å vite at det blir bedre med tiden og oppsøke hjelp slik du har gjort for å sjekke om det er noe man kan gjøre. Jeg har vært mye på helsestasjonen for å få råd i stedet for å gå rundt å lure og være bekymret!

Lykke til og hold ut!
 
Leah var også sånn. Løsnet litt da hun var 5-6 mnd korrigert (født uke 27). Var nok i stor grad et behov for nærhet, hun kunne fint sove på oss når hun først sovnet om hun fikk ligge rett ved hjertet mitt.

Hun er 18 mnd (15 mnd korrigert) og vi sliter ennå med søvn i form av maks 3-4 timers intervaller og må ammes i søvn. Men det løsner nok en dag, hun klarer i det minste sove de timene alene når hun først sovner.
 
Back
Topp