Baby som våkner ofte

Eleanor

Blir kjent med forumet
Vi har en (straks) 4 mnd gammel gutt som sliter med å falle i dyp søvn. De første ukene etter fødsel sov han døgnet rundt, men så begynte han å sove mindre og mindre sammenhengende. Vi har samsovet frem til for noen uker siden, da han etter hvert skulle ha puppen oftere og oftere på natten, og til slutt skulle han ha den hele tiden. Dette førte til at jeg ikke fikk noe søvn overhodet, så vi bestemte oss for å lære han å sove i egen seng, og å kunne sovne av seg selv. (Hadde det ikke vært for at jeg blir utslitt av at han styrer sånn på natten, så hadde vi fortsatt med samsovingen. Jeg synes selvfølgelig det er superkoselig å sove sammen med babyen min, og vil jo ha mest mulig nærkontakt, for begge sin del.) Nå har han sovet halvannen uke i egen seng, han legges tilbake i den etter nattammingen, og han sover fint der. MEN, problemet er: han våkner alltid etter 45-60 min! Det kan ta flere timer med sovning og våkning (mye gråting, trøsting og styr) før han sovner godt for natten. Er vi heldige sover han 2,5-3 timer, men for det meste våkner han ofte, hver 1-2 time. Dette gjelder dagtid også, det er sjelden han sover mer enn 40-60 min., med mindre vi vugger eller triller han. Dette er selvsagt slitsomt for oss, men vi bekymrer oss for at han ikke får nok dyp søvn, og dermed ikke nok kvalitetssøvn.

Noen som har noen tanker om dette? Vil han lære seg å sove lenger strekk etter hvert, eller er det noe vi kan/må gjøre for å hjelpe han? Hva er deres erfaringer, evt. hvordan har dere med barn i samme alder det?

Det er noe som kalles 4 month sleep regression, mener jeg. Kan det være det? Tunge perioder er ofte lettere å takle når man vet det går over. For det går over :)

Ellers har så små barn korte søvnsykluser, på rundt 45 minutter. Noen babyer trenger hjelp til å finne søvnen igjen etter en syklus ender, mens andre faller i søvn selv etter en syklus. Min har trengt hjelp til å finne søvnen igjen etter hver syklus. Hjelp kan være amming, koseklut, byssing, kosing etc :)

Begge mine har vært sånn fra nyfødt. Har måttet bysse og trille og amme, så de fikk mest mulig søvn. Ved å trille forhindret jeg oppvåkning og da også vanen med å våkne hele tiden. Kroppen blir etterhvert vant til sovevanene. Var verst de første 4 mnd, etter det så begynte det å gå seg til med litt faste tider på sovingen. Men måtte trille og slikt hvis jeg skulle holde de sovende. Yngste ammet jeg annenhver time i 2 år. Når begge var nyfødte var det ofte hver halvtime og time. Misunnet de med sovebabyer. Kunne ikke røre borti de eller knirke i gulvet så våknet de.

Det er en endring ved 3/4 mnd alder. Kroppen begynner å produsere egne søvnhormoner. Utviklingssprang. Endring i sammensetningen i morsmelken. Utdrivningsrefleksen endres. Og mye mer.

Bare gjør det som skal til for at han sover godt :)

Det er noe som kalles 4 month sleep regression, mener jeg. Kan det være det? Tunge perioder er ofte lettere å takle når man vet det går over. For det går over :)

Ellers har så små barn korte søvnsykluser, på rundt 45 minutter. Noen babyer trenger hjelp til å finne søvnen igjen etter en syklus ender, mens andre faller i søvn selv etter en syklus. Min har trengt hjelp til å finne søvnen igjen etter hver syklus. Hjelp kan være amming, koseklut, byssing, kosing etc :)

Har lest om 4 month sleep regression, og det kan godt være det :) Men han har vært sånn siden han var 2 uker gammel. Han er vell rett og slett bare en baby som trenger hjelp til å sovne igjen etter en søvnsyklus. Så lenge det ikke er noe som plager eller går negativt ut over han, så får det være greit at vi er konstant trøtte :cat:

Har lest om 4 month sleep regression, og det kan godt være det :) Men han har vært sånn siden han var 2 uker gammel. Han er vell rett og slett bare en baby som trenger hjelp til å sovne igjen etter en søvnsyklus. Så lenge det ikke er noe som plager eller går negativt ut over han, så får det være greit at vi er konstant trøtte :cat:

Hvis det hjelper, er vi også konstant trøtte :p

Begge mine har vært sånn fra nyfødt. Har måttet bysse og trille og amme, så de fikk mest mulig søvn. Ved å trille forhindret jeg oppvåkning og da også vanen med å våkne hele tiden. Kroppen blir etterhvert vant til sovevanene. Var verst de første 4 mnd, etter det så begynte det å gå seg til med litt faste tider på sovingen. Men måtte trille og slikt hvis jeg skulle holde de sovende. Yngste ammet jeg annenhver time i 2 år. Når begge var nyfødte var det ofte hver halvtime og time. Misunnet de med sovebabyer. Kunne ikke røre borti de eller knirke i gulvet så våknet de.

Det er en endring ved 3/4 mnd alder. Kroppen begynner å produsere egne søvnhormoner. Utviklingssprang. Endring i sammensetningen i morsmelken. Utdrivningsrefleksen endres. Og mye mer.

Bare gjør det som skal til for at han sover godt :)

Må vell bare slå oss til ro med at det er slik det er for de små kroppene. De er vell ikke klare for å sove lengre perioder enda. Høres likt ut som oss - nå som han nærmer seg 4 mnd har vi begynt å få rutine på leggingen om kvelden. Men han styrer veeeldig, vil ikke sove selv om han egentlig er stuptrøtt. Og han klarer seg 3-4 timer uten mat på natten, heldigvis :rolleyes:
Det er en god "trøst" at vi er i den alderen der alle de endringene skjer. Jeg bare venter på at melatonin-nivåene skal øke mer. Passer på å få dagslys tidligst mulig om morgenen, og ha det mørkt på kvelden.

Back
Topp