Baby som våkner like etter leggetid hver kveld. Flere?

venterpåjente

Blir kjent med forumet
Hei!

Er det flere som har babyer som våkner igjen like etter leggetid og er "umulig" å få til å sove igjen? Babyen her våkner etter 30 eller 45 min nesten hver kveld og får ikke sove igjen. Kjempefrustrerende for meg for hele kvelden går jo omtrent bort og sikkert frustrende for henne også. Hun våkner og gråter så sårt noe som er uvanlig for resten av dagen og nettene gråter hun så og si aldri. Virker ikke som om hun har vondt noe sted, heller at hun er trøtt, men ikke klarer å sove mer. Før hun sovner igjen da går det fort minst en time med amming, raping, byssing og laaaang tid med bæring frem og tilbake over gulvet. Har prøvd å roe henne i senga, men til ingen nytte. Med en gang hun våkner, virker hun trøtt, gnir seg i øynene og gjesper, men så våkner hun jo til og er klar for å leke... Og da tar det så klart enda lengre tid før hun sovner. Hun er våken 2,5 - 3 timer fra siste daghvilen er slutt til hun legger seg. Har ikke sett noen sammenheng med hvor lenge hun er våken og om hun våkner igjen eller ikke.

Råd?
 
Har du prøvd en powernap? Her soves det fra fem til seks ca. Av og til gir jeg grøt fem og så får de seg en powernap før de stelles, får flaske og skal sove for natten. Er du forresten begynt å gi grøt? Kanskje hun trenger noe med litt tyngde i magen for natten? Skjønner godt at dette er frustrerende. Høres ut som hun er overtrøtt. Ville prøvd powernap og eventuelt grøt. Nå vet ikke jeg om du fullammer eller har tenkt å gjøre det til hun er 6 mnd. Men selv om ambisjonene er bra så er det ikke alltid de små følger oss.. Håper uansett det snur så du får litt kveld igjen :)
 
Når legger de seg etter powernapen da? Den siste sovingen før natta er bare på 30 min, men den er jo en stund før leggetid da. Kan prøve å la henne sove enda en gang før natta. Fullammer fortsatt så det kan jo hende det er problemet. Hun er bare 4 mnd og 1 uke og vokser godt så jeg trodde det skulle holde med bare melk en stund til, men kanskje ikke. 
 
Jeg tenker at hun kanskje er litt lik gutten min. Han må ofte bysses inn i søvnen igjen. Men han har reflux da. Her funker det også med slyngevugge som henger i taket. Da tar den bysse jobben for meg. Hehe
 
I går brukte jeg 2,5 timer... Zzzz! Har vel gått i fella og latt henne være for lenge oppe fra siste soving til natta så i dag går vi tilbake til flere dagsovinger før kveldslegging og forhåpentligvis sammenhengende søvn etter det.
 
Har hatt ein sånn periode, og dei to siste kveldane har vore heilt umulige. Men, han fikk ei tann i går, så muleg det hadde litt å seie med dei umulege kveldane.
Plana framover er å la han sove meir på dagtid, men å vekk han om morgonen. Så håpar eg det skal påverke kveldane positivt.
Med storebroren var det i allefall sånn at om vi lot han sove meir på dagen, så sovna han lettare på kvelden (og i følge helsesøster gjelder det dei fleste barn). Derfor tenker eg å prøve det:)
Eg skal og vere litt meir standhaftig når det kjem til å "gi opp", og dermed ta han med ned i stova, i ei vekes tid.
..hmm..tida har gått litt for fort..han er ikkje spedbarn lenger, og må dermed få meir rutinar. Skjønt eg er ikkje heilt klar for å "gi slipp på babyen min", og innsjå at han faktisk har bikka 4mnd og er "nokså stor gut".
 
Sann var det hos oss også en stund. Men dette kom seg når vi begynte å gi babyen grøt. Verdt et forsøk kanskje?
 


venterpåjente skrev:
Når legger de seg etter powernapen da? Den siste sovingen før natta er bare på 30 min, men den er jo en stund før leggetid da. Kan prøve å la henne sove enda en gang før natta. Fullammer fortsatt så det kan jo hende det er problemet. Hun er bare 4 mnd og 1 uke og vokser godt så jeg trodde det skulle holde med bare melk en stund til, men kanskje ikke. 



Hvis jeg vekker de seks så legger de seg syv for natten. Jeg ville prøvd det. Overtretthet kan fort bli et mareritt. Om det ikke hjelper ville jeg fortsatt gitt en powernap men også forsøkt med litt velling eller grøt :)
 
Her sover mini fra 17- max.18 for så å bli stelt rund kl 6. Får pupp å grøtt å evt. pupp en gang til ( vist  han vil ha ) åså legger han seg kl 19 senest 19.30 . Da er det stille her i huset. ;) Sover da til kl 3-4. Få litt mat igjen å sover videre til 8. Vist han sover mye lengere en til kl 18 på ettermiddagen er han vanskelig å legge kl 19 pga. at han ikke er trøtt enda.
 
Back
Topp