baby som suger besatt på fingrer/hender

Pulverheksa82

Betatt av forumet
Himmelbarn
Har en baby på 9 uker som fra dag 1 har hatt et enormt sugebehov. Vi prøvde derfor å venne hen med smokk når hen var to uker. Har kjøpt mange smokker, men hen bruker den i 30 sekund, så spytter ut igjen. Hen får så masse luft i magen når hen suger på fingrene, så dette er selvfølgelig veldig uønsket. Noen tips til hvordan få hen til å slutte med dette/begynne med smokk? Jeg fullammer.
 
Spise på hendene er også naturlig når de er sultne. MMen er jo dumt om babyen får luft i magen av det

Har du prøvd ulike type smokker? Ulike tutfasonger? Prøvd smokk som skal være fra 6mnd+,noen babyer vil bare ha en litt større smokk.
Prøvd å gi smokken når han er trøtt/rett før han sovner.
 
Har en baby på 9 uker som fra dag 1 har hatt et enormt sugebehov. Vi prøvde derfor å venne hen med smokk når hen var to uker. Har kjøpt mange smokker, men hen bruker den i 30 sekund, så spytter ut igjen. Hen får så masse luft i magen når hen suger på fingrene, så dette er selvfølgelig veldig uønsket. Noen tips til hvordan få hen til å slutte med dette/begynne med smokk? Jeg fullammer.
Vår lille nektet smokk helt til vi byttet til naturgummi smokker med rund tupp. Kunne det vært noe?
Koster ca 40 kr for 2 stk på Normal :)

Ellers har dere jo en ganske liten baby foreløpig så det kan hende puppen forblir smokk en god stund. Smokk er jo erstatningen til puppen.
 
Har en baby på 9 uker som fra dag 1 har hatt et enormt sugebehov. Vi prøvde derfor å venne hen med smokk når hen var to uker. Har kjøpt mange smokker, men hen bruker den i 30 sekund, så spytter ut igjen. Hen får så masse luft i magen når hen suger på fingrene, så dette er selvfølgelig veldig uønsket. Noen tips til hvordan få hen til å slutte med dette/begynne med smokk? Jeg fullammer.
Tenker at dette ikke bare handler om sugebehov men at babyen har oppdaget hendene og utforsker dem. :) Det kan også være en begynnende kløe for tenner, for det kan visst klø til dem i flere mnd før tenner kommer.

Med smokk må dere nok prøve ulike typer, og være litt iherdige med å tilby smokk, ellers blir ikke barnet vant. Dere kan jo også prøve å dyppe den i morsmelk så det smaker litt godt i begynnelsen.
 
Prøv bibs strl 2 smukk:) utrolig hvor mange som sliter med det dere gjør som plusselig får smukk til og funke når de prøver akuratt den smukken:)
 
hvor får man kjøpt den? :)

får kjøpt den på utrolig mange nettbutikker i alle fall:) det er egentlig bare å google seg frem, har selv bestilt fra sunnesmokker.no i latex:) Vi bruker kun de og på denne siden kan vi få smukkene i alle varianter:)

men mange type «nisje» butikker som har både til kjøp i butikk og nett også:) Vet feks herminelillesand har de med rabatter ved x anntall kjøp og de har hatt gratis frakt også:)
 
Hvis baby ikke er sulten er det å sutte på fingre og hender en helt vanlig (og viktig) del av utviklingen, de utforsker og blir kjent med verden gjennom munnen. Først fingre og hender, så ryker gjerne føttene inn når de oppdager de, også etterhvert går alt mulig annet inn når de utvider horisonten enda mer :p Ingen av mine har brukt smokk, og den håndsuttinga går over. Irriterende med sikkel overalt, men med gulpebaby har jeg hatt gulpeklut overalt uansett :p Så det går seg nok til om du ikke finner noen smokk som fungerer :)
 
Last edited:
Hvis baby ikke er sulten er det å sutte på fingre og hender en helt vanlig (og viktig) del av utviklingen, de utforsker og blir kjent med verden gjennom munnen. Først fingre og hender, så ryker gjerne føttene inn når de oppdager de, også etterhvert går alt mulig annet inn når de utvider horisonten enda mer :p Ingen av mine har brukt smokk, og den håndsuttinga går over. Irriterende med sikkel overalt, men med gulpebaby har jeg hatt gulpeklut overalt uansett :p Så det går seg nok til om du ikke finner noen smokk som fungerer :)
Ja det eneste som plager meg med at ongen eter opp både fingre og hender, er at hen svelger så utrolig mye luft som igjen resulterer i vondt i magen.. så det dr ikke for min del at jeg ikke vil hen skal styre så mye med det der..
 
Ja det eneste som plager meg med at ongen eter opp både fingre og hender, er at hen svelger så utrolig mye luft som igjen resulterer i vondt i magen.. så det dr ikke for min del at jeg ikke vil hen skal styre så mye med det der..

men vet du at det er akkurat fingersutting som gir plagene da? Er dessverre vanlig med varierende grad av mageplager hos nyfødte, tarmene er ferske til jobben sin og skal begynne å jobbe. Når mine har hatt luft i magen har det hjulpet å la de sitte «på huk» i armene eller i fanget, supert for å få ut både promp og rap. Har bært mye i bæretøy og i ergonomisk bæretøy får de sånn «huk»-stilling naturlig og da er det prompemaskin :p Her har det roet seg etter de første 2-3 månedene, etter det går det mer av seg selv og de har ikke trengt hjelp til å prompe/rape :)
 
men vet du at det er akkurat fingersutting som gir plagene da? Er dessverre vanlig med varierende grad av mageplager hos nyfødte, tarmene er ferske til jobben sin og skal begynne å jobbe. Når mine har hatt luft i magen har det hjulpet å la de sitte «på huk» i armene eller i fanget, supert for å få ut både promp og rap. Har bært mye i bæretøy og i ergonomisk bæretøy får de sånn «huk»-stilling naturlig og da er det prompemaskin :p Her har det roet seg etter de første 2-3 månedene, etter det går det mer av seg selv og de har ikke trengt hjelp til å prompe/rape :)
kan jo ikke vite sikkert, men har vært veldig mye plaget av luft, mye gråt. Jeg sluttet med kumelk, ingen effekt, hen begynte vi å gi minifom til, og etter 12 timer var mageproblemene og gråtingen forsvunnet. Man hører også at hen svelger masse luft når hen holder på. Går seg nok til etterhvert.. ser frem til hen blir 3 mnd +, når tarmene blir bedre..
 
Back
Topp