Baby som spiser lite??

easkirana

Flørter med forumet
Noen som har/har hatt problemer med baby som spiser lite?? Her har mini alltid vært småspist, og da mener jeg småspist.. og gir helst ikke beskjed om sult heller, og når hun spiser er det bare små porsjoner :( så frustrert.
Lurer på om noen har tips der ute? Vekten har vært opp og ned også, og vet ikke hva jeg kan gjøre for å få i henne mer mat.
Hun har vært en ekstremt gulpebaby fra starten av, og brekker seg av ingenting og sliter med brekninger ennå så vanskelig å prøve nye ting. Om hun liker noe nytt spiser hun bare noen skjeer kanskje.
Det hun hovedsaklig spiser er melk og grøt (med eggeplomme i) og innimellom litt smoothiegrøt el.l siden hun liker de. Ellers er det ikke mye hun liker, kanskje litt banan/avocado.

Ja. Har en med refluks som følge av melkeproteinallergi. Anbefaler deg å ta med vekstkurvene til lege og drøfte det med vedkommende! :)

Alarmbjellene ringte litt her når jeg leser gulping, brekninger og dårlig vektoppgang. Ta kontakt med lege du.

Ja. Har en med refluks som følge av melkeproteinallergi. Anbefaler deg å ta med vekstkurvene til lege og drøfte det med vedkommende! :)

Ja har vært inne hos lege nå og nettopp tatt noen blodprøver for å sjekke der så vet ikke hva hva de viser ennå. Legen sa helst at hvis det fortsetter når hun er 1 år kunne vi ta kontakt med barnelege og sjekke videre.
Men hadde håpet det er noe å prøve før den tid siden det er en stund til :/ ? Hva hjalp hos deg? Hun er nå 8,5 mnd... er veldig blid og fornøyd ellers (kan si at gulping og brekning har blitt en del bedre da, men vil ennå ikke ha mye mat :/ hjalp det å bytte melk på din front? Hvilket merke?
Takk for svar!

Ja har vært inne hos lege nå og nettopp tatt noen blodprøver for å sjekke der så vet ikke hva hva de viser ennå. Legen sa helst at hvis det fortsetter når hun er 1 år kunne vi ta kontakt med barnelege og sjekke videre.
Men hadde håpet det er noe å prøve før den tid siden det er en stund til :/ ? Hva hjalp hos deg? Hun er nå 8,5 mnd... er veldig blid og fornøyd ellers (kan si at gulping og brekning har blitt en del bedre da, men vil ennå ikke ha mye mat :/ hjalp det å bytte melk på din front? Hvilket merke?
Takk for svar!
Min blir fulgt opp av barnelege, da dette ikke er fastlegejobb, annet enn å henvise til barnelege. Hva slags blodprøver tok de? Det er veldig sjeldent de finner noe som helst på blodprøver når de er så små..

Min ble ammet, men måtte slutte på dagen pga brystvegring, spisenekt og undervekt. Jeg kunne fortsette å amme, men da hadde det tatt 4-6 uker med helt melkefri kost på meg før vi hadde begynt å se effekt, så da var valget enkelt ;) Nå får han Althera. Og han skal nå begynne på syrenøytraliserende. Syrenøytraliserende skal man ikke prøve uten at medisinen er foreskrevet av lege og blir fulgt opp.

Min har ikke gulping som problem, men brekninger og "stille refluks". Det har foreløpig ikke hjulpet all verden med kostomlegging, men han er mer tilfreds, legger på seg gradvis og har ikke lenger forstoppelse. Det tar tid å snu dette, og vi har bare holdt på i 4 uker nå.. Hvordan er avføringen til din? Og vekt/lengde kurven?

Min blir fulgt opp av barnelege, da dette ikke er fastlegejobb, annet enn å henvise til barnelege. Hva slags blodprøver tok de? Det er veldig sjeldent de finner noe som helst på blodprøver når de er så små..

Min ble ammet, men måtte slutte på dagen pga brystvegring, spisenekt og undervekt. Jeg kunne fortsette å amme, men da hadde det tatt 4-6 uker med helt melkefri kost på meg før vi hadde begynt å se effekt, så da var valget enkelt ;) Nå får han Althera. Og han skal nå begynne på syrenøytraliserende. Syrenøytraliserende skal man ikke prøve uten at medisinen er foreskrevet av lege og blir fulgt opp.

Min har ikke gulping som problem, men brekninger og "stille refluks". Det har foreløpig ikke hjulpet all verden med kostomlegging, men han er mer tilfreds, legger på seg gradvis og har ikke lenger forstoppelse. Det tar tid å snu dette, og vi har bare holdt på i 4 uker nå.. Hvordan er avføringen til din? Og vekt/lengde kurven?
Legen min nevnte å bli henvist til barnelege evnt, men det var helst hvis hun ble året og ting fortsatte som det er :/ blodprøvene er foreløpig for å sjekke ulike vitaminmangler og allergi så langt jeg vet.

Ja har tenkt selv å se om det kan hjelpe med melkefri kost, men det får man vel helst resept på av lege vil jeg tro? Virker liksom ikke som hun har noe ubehag heller, så vet ikke hva som er greia, men måtte bestille time hos helsestasjonen igjen for å høre nå, for føler jeg har prøvd ulike ting på matfronten uten noe spesielt hell..

Hun har egentlig hatt sjelden avføring stort sett, men de siste mnd har det allikevel vært ca annenhver dag med ulik konsistens og farge, alt etter hva jeg får i henne tydeligvis. De siste par ukene har det vært hver dag og helst flytende (antagelig grunnet sykdom og hovedsaklig melk ). Kurven lå stort sett på gjennomsnittet, men etter en periode stagnerte vekten en stund, og gikk så vidt litt opp sist gang jeg var. Lengden har vært grei. Skal sjekke imorgen igjen for å se, spist ekstremt dårlig i det siste (igjen, sikkert sykdom), men føler matinntaket er så lite ifht alle andre også så får helt vondt av dette og føler meg dårlig fordi jeg ikke får dette til...

Huff, skal ikke være lett.. takk for svar!

Legen min nevnte å bli henvist til barnelege evnt, men det var helst hvis hun ble året og ting fortsatte som det er :/ blodprøvene er foreløpig for å sjekke ulike vitaminmangler og allergi så langt jeg vet.

Ja har tenkt selv å se om det kan hjelpe med melkefri kost, men det får man vel helst resept på av lege vil jeg tro? Virker liksom ikke som hun har noe ubehag heller, så vet ikke hva som er greia, men måtte bestille time hos helsestasjonen igjen for å høre nå, for føler jeg har prøvd ulike ting på matfronten uten noe spesielt hell..

Hun har egentlig hatt sjelden avføring stort sett, men de siste mnd har det allikevel vært ca annenhver dag med ulik konsistens og farge, alt etter hva jeg får i henne tydeligvis. De siste par ukene har det vært hver dag og helst flytende (antagelig grunnet sykdom og hovedsaklig melk ). Kurven lå stort sett på gjennomsnittet, men etter en periode stagnerte vekten en stund, og gikk så vidt litt opp sist gang jeg var. Lengden har vært grei. Skal sjekke imorgen igjen for å se, spist ekstremt dårlig i det siste (igjen, sikkert sykdom), men føler matinntaket er så lite ifht alle andre også så får helt vondt av dette og føler meg dårlig fordi jeg ikke får dette til...

Huff, skal ikke være lett.. takk for svar!
Melkeproteinfri mme er ikke reseptpliktig, men det kan være lurt å få resept hvis du etterhvert ser at det hjelper og barnet får blå resept av barnelege og vedtak fra helfo, for da får du penger igjen for utleggene dine.

Skal barnet spise melkefritt er det viktig at du leser alle etiketter. Melk har uendelig mange navn, og det er melk i ekstremt mye. Det er uansett absolutt verdt å prøve! Drikker hun mme? Jeg lager for øvrig grøt (Sinlac uten melkeprotein) på mme for å øke kaloriinntaket. Det liker han godt og er næringstett.

Sammenlign ikke barnet med andre. Jeg vet at det er ufattelig vanskelig, men forsøk å ikke gjøre det. Min eldste var en storspiser, og han her er som en mus i forhold. Jeg må hele tiden jobbe med meg selv for å ikke bli frustrert over det lille som går inn, og heller tenke "ok, det er i hvert fall litt. Litt er bedre enn ingenting". Osv..

Lykke til! Og oppretthold kontakt med lege og helsestasjon. Viktig å ta tak i dette, både for din del og barnets del. Som forelder kan man bli gal av mindre :p

Det er som å høre min første datter. Hun var ekstremt småspist. Vi forsøkte amming til å begynne med, men hun lå bare til brystet i Max 5-10 min på en side. Etter hvert gikk jeg over til flaske, men det hjalp ingenting. Hun drakk kun ca 60 ml til hvert måltid og det gikk mange måneder før hun var oppe i 100 ml. Hun viste heller aldri tegn til å være sulten. Når vi gikk over til fast føde spiste hun noen får skjeer med mat. Hun sprutgulpet til hun var over året. Hun er tre år nå og har brekt seg helt til hun var 2,5. Nå er det kanskje 1 gang i mnd hun brekker seg. Hun har alltid vært liten og gått lite opp i vekt.
Vi har gitt svært små porsjoner av mat. Etter hvert som hun kunne spise selv har vi lagt på bare noen få biter av gangen som hun får ta selv og heller fylle på fatet om mulig. Vi har tilsatt fett i maten og forsøkt å finne næringsfulle matvarer. Smoothier fulle av næring. Vi har satt frem oppkuttet frukt. Ikke gitt noe i mellom måltidene som kan gjøre henne mett og slik at hun ikke vil spise til måltidene.
Hun fikk melk på flaske til hun var nesten 3 år og dette fikk jeg vite av legen på helsestasjonen at var veldig dumt av oss. Vi skulle sluttet med det lenge før slik at hun ikke ville vært full i magen til måltidene. Grunnen til at vi ga henne melken var fordi vi ikke fikk i henne noe mat. Vi skal på ekstra veiing med henne i september pga ingen/minimal vektoppgang på 1 år.

Back
Topp