Baby som sover urolig

Bkno2464092

Første møte med forumet
hei,

Jeg har ei jente på 12 uker.
Hun har helt siden fødselen sovet godt på natten(opp hver 3-4 time for å spise). Fra hun var 5 uker sov hun 5-6 timer i strekk. Nå, plutselig de 2 siste ukene har hun begynt å våkne hver andre og tredje time. Når vi legger henne på kvelden, våkner hun nesten alltid etter ca 30 min og er «ferdig sovet». Da må vi ofte bysse litt på henne eller gi henne mer mat for å få henne til å sovne igjen. Hun virker veldig urolig og sliter med å falle til ro igjen.
Er det noen fler der ute som opplever at barnet plutselig sover dårligere?
 
Ikke uvanlig ihvertfall :) Utviklingssprang er ofte en fellesfaktor.

Min sov tilnærmet natta igjennom til rett før han ble 4 mnd, da våknet han hver halvtime i en periode, puh! Så nærmere 6 mnd stabiliserte det seg til ca annenhver time. Etter at han bikket året ble det mer periodevis, noen perioder med rolig søvn og lite oppvåkninger, andre ganger klart mer uro. Når jeg ser det i ettertid ser jeg klar sammenheng med mye utvikling og endring, eksempelvis når han lærte seg å krabbe, reise seg opp, barnehagestart (grøss), at jeg begynte i jobb, og såklart sykdom.

Ikke alle påvirkes like mye av slikt såklart, men mange påvirkes mye. Kan og tipse om å lese om 4 month sleep regression, babyene begynner å få søvnfaser og noen trøbler mer med overgangen enn andre.
 
Back
Topp