Baby som plutselig sover mer enn vanlig

Ada.

Blir kjent med forumet
Marsboerne 2023
Har en baby på 5 uker som igår og idag har sovet ekstremt mye… er vandt til at hen har våkenperioder på 2-4 timer til dagen! Men de siste to dagene har dette blitt mindre! Andre med lignende erfaringer? Er det normalt?
 
Her ble livet lettere fra hun var 4-5 uker gammel av flere grunner, men en av hovedgrunnene var at hun endelig fikk kortere våkenvinduer og sov oftere faktisk. Hun var myyye våken, og lenge i strekk (opptil 7 timer på det verste), da hun var knøttliten... Alt for mye altså. Nå har hun våkenvinduer på 1-3 timer. Vanligvis rundt 1,5-2 timer. 8 uker gammel :) Er baby tilfreds og skikkelig våken i våkenperiodene og spiser godt hadde jeg nok ikke uroa meg.. Hva sier magefølelsen?
 
De skal vel sove 16-20 timer i døgnet, så høres normalt ut sånn sett. Her går ting litt i faser og det er ingen tydelig rytme enda, har inntrykk av at det er helt normalt når de er så små. Babyen her kan være våken i 20 min for å spise eller et par timer. Er allmenntilstanden grei ellers? Hvis du er bekymra, er det bare å ta en telefon til helsestasjonen på tirsdag, men hvis hen oppfører seg som normalt i våkenperiodene og spiser som før, ville jeg ikke vært det. :)
 
Skulle til å si det samme som overskridende, ta kontakt med hs om du er usikker. Vår sov mye, selv etter gulsottbehandling, trengte b12-tilskudd.
 
Siden baby er 5 uker regner jeg med at det ikke er tilfelle, men at de sover lengre kan være en bivirkning fra rotavirusvaksinen. Hen har ikke akkurat fått den?
 
Mini hos oss har også perioder hen sover mer enn andre, eller perioder hen er mye trøtt uten å få sove, men virker som hen trenger mer søvn enn andre. Hen er våken og opplagt når hen er våken, men prøver å tilrettelegge for godt, og god, søvn i de periodene!

Barn har utviklingstrinn der ting kan være overveldende, og i de periodene kan god søvn være viktig! De skal sove mye, og at søvnmønsteret endrer seg tenker jeg ikke er et problem så lenge hen virker tilfreds og ikke slapp/spiser lite i tillegg til å sove mye :)
 
Back
Topp