Baby som nekter vogn og bilstol

T.C

Flørter med forumet
Hei. Vet ikke hvordan jeg skal starte. Blir helt på gråten når jeg snakker/ skriver om dette. Gutten min er snart 12 uker og har helt siden han ble født mislikt å ligge i vognen og bilsetet. Bilsetet gikk greit i starten siden han så og si sov hele tiden i det.

Hver gang vi skal ut å trille må vi «lure» han i den. Vi må bysse på han alt fra 15 minutter til 1 time før vi legger han nedi. Dersom han oppdager at vi har lagr han «fra oss» hyler han til vi tar han opp igjen. Det samme gjelder når vi er kommet oss ut på trilletur og han våkner når vi er på tur. Er så mange som har sagt til oss at vi bare må trille litt, og at han da sovner. Dette har vi prøvd utallige ganger, men han har aldri sluttet å gråte i vognen.. det er så fryktelig vondt å høre på, og gråten blir bare kraftigere og kraftigere jo lengre tid det går før vi tar han opp. Jeg tør derfor nesten ikke gå tur lengre enn 5 minutter hjemmefra, fordi jeg vil ha sjans til å komme meg hjem fortest mulig for å ta han opp.

Det samme gjelder i bilsetet. I det han oppdager at han er i bilsetet skriker han så mye at han nesten ikke får puste.. De siste to ukene har det vært umulig å sette han i det fordi han skriker fra vi løfter han nedi. Vi kommer oss altså ingen steder. Vi har prøvd bæresele, men heller ikke den liker han. Han sov godt i den i starten, men den siste måneden vil han ikke sitte der heller..

Det eneste som hjelper er at vi går å bysser og holder han. Han kan ligge å leke litt i babygymmen sin, samt sitte i stokke newborn setet sitt, men foretrekker at vi sitter vedsiden av.

Noen andre som er/ har vært i samme situasjon eller som har noen tips vi kan prøve? Vi har i flere uker hatt vognen i stuen for tilvenning. Han sover mesteparten av lurene sine på dagen der nå, men også da må vi «lure» han nedi. Vi har svøpt han en del, for det er nesten bare da han klarer å sove over 30-40 minutter.. men det er jo ikke anbefalt å svøpe babyer når de ikke er under «tilsyn», så vi prøver litt uten nå.
 
Hei. Vet ikke hvordan jeg skal starte. Blir helt på gråten når jeg snakker/ skriver om dette. Gutten min er snart 12 uker og har helt siden han ble født mislikt å ligge i vognen og bilsetet. Bilsetet gikk greit i starten siden han så og si sov hele tiden i det.

Hver gang vi skal ut å trille må vi «lure» han i den. Vi må bysse på han alt fra 15 minutter til 1 time før vi legger han nedi. Dersom han oppdager at vi har lagr han «fra oss» hyler han til vi tar han opp igjen. Det samme gjelder når vi er kommet oss ut på trilletur og han våkner når vi er på tur. Er så mange som har sagt til oss at vi bare må trille litt, og at han da sovner. Dette har vi prøvd utallige ganger, men han har aldri sluttet å gråte i vognen.. det er så fryktelig vondt å høre på, og gråten blir bare kraftigere og kraftigere jo lengre tid det går før vi tar han opp. Jeg tør derfor nesten ikke gå tur lengre enn 5 minutter hjemmefra, fordi jeg vil ha sjans til å komme meg hjem fortest mulig for å ta han opp.

Det samme gjelder i bilsetet. I det han oppdager at han er i bilsetet skriker han så mye at han nesten ikke får puste.. De siste to ukene har det vært umulig å sette han i det fordi han skriker fra vi løfter han nedi. Vi kommer oss altså ingen steder. Vi har prøvd bæresele, men heller ikke den liker han. Han sov godt i den i starten, men den siste måneden vil han ikke sitte der heller..

Det eneste som hjelper er at vi går å bysser og holder han. Han kan ligge å leke litt i babygymmen sin, samt sitte i stokke newborn setet sitt, men foretrekker at vi sitter vedsiden av.

Noen andre som er/ har vært i samme situasjon eller som har noen tips vi kan prøve? Vi har i flere uker hatt vognen i stuen for tilvenning. Han sover mesteparten av lurene sine på dagen der nå, men også da må vi «lure» han nedi. Vi har svøpt han en del, for det er nesten bare da han klarer å sove over 30-40 minutter.. men det er jo ikke anbefalt å svøpe babyer når de ikke er under «tilsyn», så vi prøver litt uten nå.
Min eldste var slik. Fikk han sjekket for låsning. Fant ikke noe feil. Han bare hadde behov for nærheten ❤️

Godt bæretøy, og sove/ligge på sofaen sammen ble redning. Lite ekstra ble gjort, men lille fikk sovet og jeg fikk tvungen hvile ❤️

Veldig glad for at baby nr to ser ut til å trives i vogn, selv om bilstol visst er tortur :hungover::hilarious:
 
Bilstol her er også skikkelig tortur! Ho skriker fra vi begynner å sette henne i stolen, fram til vi har festet henne og kan løfte stolen opp og svinge henne fram og tilbake, eller "hoppe" litt opp og ned med den. Og såååå skriker ho igjen det sekundet vi klikker stolen inn i basen. Noen må sitte bak med henne for å passe på sutten, og gjerne holde henne i hendene. Da pleier vi å kunne kjøre uten skriking.

Håååååper ho vokser det av seg. Ingen av de andre har vært sånn
 
Noen babyer synes vognen kan bli for stor, prøv å gjøre den mindre med et sammenrullet håndkle eller noe :)
 
Har du sjekket vinkel på bilstolen? Kan det være at han sliter med refluks siden han ikke liker å ligge i vogna?
 
Min baby hatet bare vogn og bilstol :)
Vurderte om det kunne refluks og hevet hodeenden og byttet deretter til ergonomisk sete. Lite bedring.
Hadde også mye ammeproblemer etter behandling av hofter med pute, og hun hadde en låsning i skuldrene som gjorde at ammingen løsnet på magisk vis etter behandling. Hun hadde også refluks/mye gulping samt magevondt - dette gikk over da jeg startet melkefri diett, for hun hadde altså melkeproteinallergi.
Sjekket og utredet med andre ord mye. Men hun hatet fortsatt vogn og bilstol og ville bare være i bæreselen mens hun sov. Gikk over gradvis, men lite endring før rundt 7,5 mnd.
Hold ut alle sammen med sånne babyer ❤️ Blir bra til slutt!
 
Last edited:
Hei. Vet ikke hvordan jeg skal starte. Blir helt på gråten når jeg snakker/ skriver om dette. Gutten min er snart 12 uker og har helt siden han ble født mislikt å ligge i vognen og bilsetet. Bilsetet gikk greit i starten siden han så og si sov hele tiden i det.

Hver gang vi skal ut å trille må vi «lure» han i den. Vi må bysse på han alt fra 15 minutter til 1 time før vi legger han nedi. Dersom han oppdager at vi har lagr han «fra oss» hyler han til vi tar han opp igjen. Det samme gjelder når vi er kommet oss ut på trilletur og han våkner når vi er på tur. Er så mange som har sagt til oss at vi bare må trille litt, og at han da sovner. Dette har vi prøvd utallige ganger, men han har aldri sluttet å gråte i vognen.. det er så fryktelig vondt å høre på, og gråten blir bare kraftigere og kraftigere jo lengre tid det går før vi tar han opp. Jeg tør derfor nesten ikke gå tur lengre enn 5 minutter hjemmefra, fordi jeg vil ha sjans til å komme meg hjem fortest mulig for å ta han opp.

Det samme gjelder i bilsetet. I det han oppdager at han er i bilsetet skriker han så mye at han nesten ikke får puste.. De siste to ukene har det vært umulig å sette han i det fordi han skriker fra vi løfter han nedi. Vi kommer oss altså ingen steder. Vi har prøvd bæresele, men heller ikke den liker han. Han sov godt i den i starten, men den siste måneden vil han ikke sitte der heller..

Det eneste som hjelper er at vi går å bysser og holder han. Han kan ligge å leke litt i babygymmen sin, samt sitte i stokke newborn setet sitt, men foretrekker at vi sitter vedsiden av.

Noen andre som er/ har vært i samme situasjon eller som har noen tips vi kan prøve? Vi har i flere uker hatt vognen i stuen for tilvenning. Han sover mesteparten av lurene sine på dagen der nå, men også da må vi «lure» han nedi. Vi har svøpt han en del, for det er nesten bare da han klarer å sove over 30-40 minutter.. men det er jo ikke anbefalt å svøpe babyer når de ikke er under «tilsyn», så vi prøver litt uten nå.

Sniker fra Juli 2022. Andremann her var slik, og det gikk egentlig aldri over det første leveåret, om ikke de 2 første(han blir 10 år i år, så husker ikke nøyaktig når det begynte bli bedre). Jeg kunne heller aldri gå langt hjemmefra med vogna, og gruet meg til bilturer. Det satte noen begrensninger jeg aldri hadde forventet(storebroren var stikk motsatt og elsket vogn og bilstol), men det gikk greit etterhvert som vi lærte oss å leve med det og tilpasset oss. Det er vel en grunn til at babyer ofte kalles "sjefen i huset". Ønsker dere masse lykke til og håper det ikke vedvarer, men om det skulle vedvare, så går det helt fint det også! Det er bare veldig upraktisk og kanskje ikke slik man hadde sett det for seg. Man hører jo gjerne at det er nettopp vogn og bilstol som pleier å roe babyene ned, og da blir det ekstra tøft om det er stikk motsatt!
 
Frøkena vår på 11uker er lik.
Hverken bilstol, vogn eller bæresele eller sjal liker hun.
Å hun må «snikes» ned når hun blir lagt.
På natta ligger hun babyrede i bedside crib, under babyrede har jeg byggd litt opp i hodeenden. (uten babyrede eller oppbygging så våkner hun rett etter hun er lagt ned..)
På dagtid så ligger hun mye i en sånn vippestol som kan legges flatt, den har vibrering. Eller så sover hun oppå meg. I starten så lå hun i vugga, men den nekter hun nå.

Utrolig slitsomt! Føler meg nesten litt fengsla hjemme. De tre andre barna var ikke sånn, ikke nr2 som hadde kolikk heller.
har kjøpt «rockit» til vogna nå, så i dag sov hun hele 15minutter i den

Vi begynte hos manuell terapeut med henne i forrige uke. Viser seg at hun har låsning i hoftene, som forplanter seg oppover ryggen og helt opp til skulderbladene. Dette gjør og at hun får mere mageplager, pga anspenthet. Merker kanskje litt bedring på denne uka, men kun hatt 1 time forrige mandag og 1 time i dag. Ny time på fredag. Håper dette kan hjelpe oss iallefall!
 
Jeg byttet bilstol til vesla, fra britax til besafe og har henne foran med meg når jeg kjører. Hjalp noe men hun er ikke så glad i å kjøre bil.
 
Back
Topp