Baby som nekter å spise..

chicaah

Forelsket i forumet
Hei. Nå er jeg så frustert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Har en gutt som blir 6 mnd om noen dager. Da han var rundt 4 mnd begynte han å legge for lite på seg så helsesøster anbefalte meg å starte med grøt ( jeg som liksom hadde tenkt å fullamme til han er 6mnd)

Greit nok, gutten må jo legge mer på seg. Det å starte med grøt skulle bli vanskeligere enn jeg hadde trodd. Han nektet totalt,brakk seg og spydde hver eneste gang. Jeg tenkte at dette er jo uvant for han, så det går seg nok til.

Nå har det gått to mnd og det blir bare værre og værre. Nå nekter han totalt ( fikk i han noen få skjeer i begynnelsen).
Jeg har prøvd å gi han litt forskjellig. Banan og avocadomos, bare banan,sviskemos og aprikosmos både i grøten og alene,smoothies, gulrot og potetmos, søtpotetmos.. han vil ikke ha noe som helst og låser igjen munnen og bare skriker.

Helsesøster mente jeg kunne begynne å gi mme i tillegg etter hvert puppemåltid. Men gutten vil jo ikke ta flaske eller kopp.. Har forsøkt alle flaskene man får kjøpt i butikk og har prøvd forskjellige størrelser på tuten. Har noen ganger matet han med sprøyte,men guri malla så tungvint da og ikke minst tidkrevende,spesielt hvis han skal ha det etter hvert puppemåltid. Har forsøkt med hjelpebryst,men luringen merket jo slangen,så han nektet å å ta puppen med slangen på..

Hva i allverden skal jeg gjøre? Han blir jo 6 mnd snart og jernlagrene tømmes.. jeg er frustert!!!!!
 
Hei!

Jeg vet du venter på svar fra ernæringsrådgiveren, men jeg vil bare berolige deg med at det ikke er sånn at jernlageret hans plutselig er tomt ved 6 mnd, og mange har fullammet mye lenger, og det går som regel helt fint. ;)
Har du prøvd hjelpebryst med mme? Da slipper du styre med flasker/sprøyter osv, og kan bare amme som normalt mens babyen får i seg mme i tillegg.
Det haster ikke med fast føde ifht tilvenning av det, og grøt er faktisk ikke nødvendig i det hele tatt, selv om det er enkelt.
Det er mange andre måter å få i seg jern, og det meste er enklere for magen å fordøye enn grøt. :)

Amme i vei, det er superflott at du gjør det! Har du prøvd koppmating?
 
Kan dele litt erfaringer med mitt barn som nektet å spise. Han ble delammet og delvis flaskematet. Da han var 4 måneder nektet han å ta mer flaske, og det endte med at han ble dehydrert, stagnerte i vekst og måtte bli matet via nesesonde. Det viste seg at han hadde melkeproteinallergi og kroniske smerter pga. det, ikke rart han ikke ville spise! Vi fikk oppfølging av habiliteringsteamet for barn, men han godtok faktisk ikke å bli matet før han var 6 måneder, og det varte bare i en måned før han nektet plent igjen. Da hadde han heldigvis begynt å interessere seg for maten jeg spiste, så en versjon av baby led weaning ble redningen for oss.
Mine råd er altså:

1. Finn ut av om det er noe fysisk som plager ham når det gjelder mating.
2. Dersom situasjonen ikke er prekær(og det er den kanskje ikke, ettersom du ammer ham); senk skuldrene.
3. Det er profesjonell hjelp å få når det gjelder mating av små barn.
4. Se om baby led weaning kan være noe for dere, ha han på fanget og se om han interesserer seg for maten du spiser, for eksempel. Han er vel snart i den alderen.
5. Ikke stress og press ungen, det kan gi ham et vanskelig forhold til mat i lang tid framover.

Masse lykke til!
 
Hei chicaah,

Jeg skjønner at dette kan oppleves som frustrerende. Generelt kan det ta lang tid før barnet vender seg til nye smaker og konsistenser. Faktisk så kan det ta opp til 15 forsøk før barnet aksepterer en ny smak. Dette kan du lese mer om her.

Små smaksprøver på én enkelt matvare over en noe lengre periode kan være lurt. Da kan man også observere om barnet reagerer på maten. Du kan prøve å blande grøten eller de moste grønnsakene/frukten med litt morsmelk.

Du kan også eventuelt forsøke å gi grøt eller moste grønnsaker før du ammer. Dersom hverken gjentatt eksponering for maten eller at barnet fortsatt ikke spiser selv om han er sulten, og dermed heller ikke legger på seg tilstrekkelig, ville jeg ha henvendt meg til helsestasjonen på nytt, eller til fastlegen. De kan undersøke om det er en annen årsak til at gutten din ikke vil spise annen mat.

Lykke til :)
 
Kort tungebånd kan også gjøre at barna legger lite på seg og at de brekker seg av fast føde. Dessverre er det lite kunnskap om dette blandt leger og helsesøstre.. send gjerne pm om du ønsker mer info :)
 
Back
Topp