Baby som kun vil sove på magen...

Mammatil2små20

Flørter med forumet
Jeg har en baby på 2mnd som vil kun sove hvis hun ligger på magen.

Nå har hun sovet på magen, oppå meg hver natt i flere uker da hun våkner med en gang hun legges ned og dette er eneste måten vi har klart å få søvn både hun og jeg..

Har prøvd utallige ganger å lirke henne ned inntil meg når hun sover men uansett hva jeg gjør så våkner hun og vil ikke sovne igjen før jeg legger henne oppå meg igjen i mageleie... Da kan hun sove flere timer i strekk uten problem...

samme problem på dagtid, klarer kun å sove på meg eller i bæresele...

Så prøvde jeg på dagtid i dag å legge henne på magen ved siden av meg mens jeg sitter å passer på og for første gang har hun sovet sammenhengende 1 1/2 time uten å våkne- uten å ligge inntil/oppå meg!

Må jo da innrømme at jeg da lurer på om hun er en baby som vil sove på magen og kanskje kunne sovet i bed-side criben Sin ved siden av meg hvis jeg bare la henne på magen der? Det må jo nesten være tryggere enn at hun sover på magen på meg natten?! Eller? Det blir jo klamt og varmt selv om jeg bare har et tynt teppe over oss om natten nettop for å unngå overoppheting..

Jeg kjenner veldig på dette med at babyer ikke skal sove på magen, men her er det det eller ingen søvn på verken henne eller meg... Synes det er kjempevanskelig!!

Flere med babyer som kun vil sove på magen?

Hvordan løste dere det?
 
Last edited:
Jeg bare lurer på om hun er sjekket for låsninger i kroppen?

For mange babyer kan det være vondt å ligge på ryggen

Ellers vet jeg ikke om jeg hadde turt å la henne sove på magen når jeg selv sov, da ville jeg nok sjekket henne innimellom
 
Jeg ville ha tatt med babyen til osteopat eller kiropraktor. De kan ha låsninger etter fødsel som viser seg først uker etterpå, men kan også få låsninger etter fødsel også. Dette gjelder også ved keiserlige forløsninger.

Ellers, gulper hun mye? Kan hun ha symptomer på refluks?

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for p følge babyens behov ❤️ men jeg ville ikke lagt en så liten på magen for å sove, så jeg forstår at du kvier deg for det, og det er helt rett - det er jo absolutt ikke anfebalt uten tilsyn før de snur seg over på magen selv.

Håper dere finner en løsning hvor både du og hun kan få sovet litt godt samtidig.
 
Mi sov bare om hun lå på siden:-/ eventuelt på magen i /starten men det skyldtes nok reflux/ekstrem gulper som hun var at hun hadde endel ubehag frem til hun ble 4-5 mnd pg vokste det av seg, da sov hun plusselig bra på rygg.

Gulper baby mye? I så fall kan det jo kanskje være lurt å sjekke for reflux eller noe også;-)

Forøvrig gikk det bra, hun vår sov på siden pg i samtaler med hs gjorde vi ulike ting for å trygge situasjonen for at hun ikke skulle ha risiko av å ligge slik. Feks smukk skal redusere risiko, ingen gjennstander i sengen, finnes slike puter som skal støtte de når de ligger på siden etc.
 
Mi sov bare om hun lå på siden:-/ eventuelt på magen i /starten men det skyldtes nok reflux/ekstrem gulper som hun var at hun hadde endel ubehag frem til hun ble 4-5 mnd pg vokste det av seg, da sov hun plusselig bra på rygg.

Gulper baby mye? I så fall kan det jo kanskje være lurt å sjekke for reflux eller noe også;-)

Forøvrig gikk det bra, hun vår sov på siden pg i samtaler med hs gjorde vi ulike ting for å trygge situasjonen for at hun ikke skulle ha risiko av å ligge slik. Feks smukk skal redusere risiko, ingen gjennstander i sengen, finnes slike puter som skal støtte de når de ligger på siden etc.

Jeg har en som helst vil sove på siden. Synes det er skummelt, men alternativet er enda mindre søvn. Hvordan pute er fer snakk om, hvor kan jeg få en slik?
 
Jeg har en som helst vil sove på siden. Synes det er skummelt, men alternativet er enda mindre søvn. Hvordan pute er fer snakk om, hvor kan jeg få en slik?

Har sett det på flere slike baby butikker, tror det var på babybanden jeg så det sist.

Vi endte opp med å ikke kjøpe det da, men vuderte det.
 
Jeg synes det andre her kommer med gode råd.
Sjekk om det er noen låsning. Gutten til en venninne av meg fikk låsning under fødsel og hadde mye plager i over 4mnd før han fikk behandling og ble en solstråle etter det :)

Min lille var absolutt avhengig av kroppskontakt frem til 4mnd for å kunne sove noe lengre enn 30min.
Hun skulle bare sove på siden. Men på meg eller tett inntilmeg. Det var slitsomt og varmt, men for oss så var det riktig.
Jeg tenker du vet som mor hva som funker best for dere :)
 
Har sett det på flere slike baby butikker, tror det var på babybanden jeg så det sist.

Vi endte opp med å ikke kjøpe det da, men vuderte det.

OK, takk. Da skal jeg se. Mini sover mye på siden og en blanding av siden og ryggen. Liker å ligge krølla med beina. Bedre en magen heldigvis. Er ikke lett å få slike små til å ligge anerledes enn det de liker best.
 
MIn var akkurat sånn du beskriver. Hun ville aldeles ikke ligge på ryggen, og hun vill bæres over skuldra mi, 24 timer i døgnet, i fire måneder. Vi var hos osteopat, fysiotereapaut og så endelig kiropraktor når hun var 4 måneder gammel. For rask fødsel gjorde at det var ikke helt klart for noen baby der nede, og hun var veldig anspent med låsninger i nakke, rygg og bekken. Stakkaren slappet aldri av. 3 behandlinger på 8 dager, og hun (og jeg) fikk et helt nytt liv!
 
Back
Topp