Baby som får atopisk eksem når han får morsmelk

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg fullammer babyen på 9 uker. Når han spiser melk fra meg får han røde prikker i kinnene, noe som jeg tror er atopisk eksem. Det forsvinner igjen én time etter mat. Han har også lenge slitt med luft/vondt i magen.

Jeg har prøvd å kutte ut all melk fra kostholdet i flere uker, men det så omfattende at jeg har nok ikke klart å kutte det helt. Er nok spor av melk i noe av det jeg har spist. Vurderer å teste mme uten kumelk for å se om det har noe effekt.

Noen som har noen erfaringer å dele her?
 
Atopisk eksem forsvinner normalt ikke etter en time, hva får deg til å tenke at det er det?
 
Kanskje det er rev du mener? Har med hormonene i melkå å gjøre :) begge mine har hatt det. Rett og slett hormonutslett. Går over etter ca 3-4 mnd
 
Last edited:
Har du snakket med en lege før et så drastisk skritt som å kutte melk?
 
Det høres ikke ut som atopisk eksem slik jeg kjenner det.
Det minner litt om storkebitt faktisk, som er fødselsmerke veldig mange unger har. Vises bedre under diverse omstendigheter for endel, og amming kan sikkert bære noe som får det frem. Min har det i panna, nakken og over øyet. Helt ufarlig.

Kan også være hormonkviser, og det er heller ikke farlig.

Utviser barnet ubehag? Hvordan ser prikkene ut? Har dere andre symptomer på melkeproteinallergi? (Kolikk?)
 
Så lenge barnet ikke viser ubehag, er det ingen vits i å slutte. Det er en hard jobb å die, og noen barn blir røde av anstrengelsen.
 
Høres ikke ut som atopisk eksem.

Du bør ta kontakt med fagpersonell om dette før du kutter melk fra kosten og vurderer å bytte ut morsmelk med mme.
 
Atopisk eksem forsvinner normalt ikke etter en time, hva får deg til å tenke at det er det?

Var ei annen venninne som har barn fra før som nevnte det. Barnet hennes hadde hatt atopisk eksem (konstantert fra lege), og at det så likt ut på min gutt.


Kanskje det er rev du mener? Har med hormonene i melkå å gjøre :) begge mine har hatt det. Rett og slett hormonutslett. Går over etter ca 3-4 mnd

Det kan godt hende det er hormonutslett ja, er sånne røde prikker. Var ikke klar over at det kunne vare så lenge som 3-4 mnd :)


Har du snakket med en lege før et så drastisk skritt som å kutte melk?

Ja, det har jeg. Hun hadde ingen motsigelser å komme med.



Det høres ikke ut som atopisk eksem slik jeg kjenner det.
Det minner litt om storkebitt faktisk, som er fødselsmerke veldig mange unger har. Vises bedre under diverse omstendigheter for endel, og amming kan sikkert bære noe som får det frem. Min har det i panna, nakken og over øyet. Helt ufarlig.

Kan også være hormonkviser, og det er heller ikke farlig.

Utviser barnet ubehag? Hvordan ser prikkene ut? Har dere andre symptomer på melkeproteinallergi? (Kolikk?)

Det kan godt hende :) Prikkene ser er små og røde og dekker mye av ansiktet. Andre symptomer på melkeproteinallergi kan være at han har mye luft/vondt i magen.
 
Atopisk eksem forsvinner ikke på en time, det er det som får meg til å tenke at selv om din venninne synes det så ut som eksem, så virker det ikke som det.

Har legen sett på ungen din før hen mente melkefri var en god ide? Det er såpass drastisk og krevende at det ikke er første forslag med mindre det er grunnlag for å tro det er allergi
 
Var ei annen venninne som har barn fra før som nevnte det. Barnet hennes hadde hatt atopisk eksem (konstantert fra lege), og at det så likt ut på min gutt.




Det kan godt hende det er hormonutslett ja, er sånne røde prikker. Var ikke klar over at det kunne vare så lenge som 3-4 mnd :)




Ja, det har jeg. Hun hadde ingen motsigelser å komme med.





Det kan godt hende :) Prikkene ser er små og røde og dekker mye av ansiktet. Andre symptomer på melkeproteinallergi kan være at han har mye luft/vondt i magen.
De barna jeg har kjent som faktisk har fått påvist melkeproteinallergi har grått ekstremt mye. Ikke bare litt.
Jeg tror at man ofte tester det med melkeprotein i desperasjon (Vi gjorde også det, men var ikke det som var problemet).

Få gjerne lege til å se på dette.
Jeg tror i utgangspunktet det er to relaterte symptomer, og at det nest kommer av at ungen er liten og fersk i verden. Og det vil gå seg til etterhvert. Men det kan være fint å få bekrefta av lege.
 
Min eldste hadde melkeproteinallergi og atopisk eksem. Han hadde utslett/blemmer som symptom i tillegg til oppkast av og til(sikkert mengden) Atopisk eksemet ble bedre etter at han kuttet ut melk, men det forsvant ikke med en gang
 
Jenta vår har atopisk eksem pga melkeproteinallergi. Det fikk vi ikke bort uten kortisonbehandling i en uke. Når jeg ved et uhell har fått i meg melk i ettertid har det blusset opp og hun har behov for ny kortisonbehandling i et par dager. Men kan jo likevel være en allergisk reaksjon på noe i melka di! Jenta mi er allergisk mot nøtter og, og da får hun mer prikker i ansiktet enn eksem.

Og det med at alle babyer med mpa har vondt i magen stemmer ikke. Vår jente hadde ikke det. Eksem, forstoppelse og ekstrem gulping var hennes problemer.
 
Back
Topp